alla tror de är proffs!!!

N

nettan77

jag var och tittade på hoppning,och då säger tjejen igemte mig" min häst bara vägrade att röra sig framåt,så jag hackade med sporrarna och rappade till henne med spöet,men hon rörde sig ändå inte" vad fan?? tror fan att hästen inte rör sig om den blir tvingad att hoppa genom att bli slagen!!
en "hopplärare" kräver oxå att ryttarna skall ha både sporrar och spö SAMTIDIGT,ALLTID på hopplektionerna!!
då undrar jag: en häst som redan är pigg, och blir bemött med sporrar och spö, den"kryper väl ur skinnet" det såg inte kul ut igår iallafall,hästarna skenade jurunt med ryttarna,och ryttarna undrar varför hästen springer???
SKÄRPNING!!!! HÅLLER NI MED??? :bow:

Usch ja.
Har hört flera liknande saker och håller med dig till 110% :)
Det är verkligen hemskt att en ryttare inte kan få fram sin häst utan att använda de grova hjälpmedel... :(
Tacka vet jag min pålla som gör vad jag tänker! :cool:

/Frida

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

hej! ja ,det är ju tur att det finns nån vettig person här förutom mig själv då!! :rofl:

håller abslout med!
Fattar inte heller varför alla envisas
med att rida med både det ena och det andra
som eg inte behövs.

Jag ska berätta om en sak som skedde på våran ridskola. Ev av våra så välutbildade ridlärare skulle ha löshoppninng med några barn som ridit 1 halvår 1 år typ.

Alla barn fick varsitt longer spö och en fick en hink med krafft dom började med att ta ner stallet 18 åriga jätte pigga och genom snälla shettis och satte upp ett lagom hinder på 40 cm. Hon såg hindret och blev skit glad. När hon precis var framme vid hindret fick hon en smäll av ridläraren med sitt jävla longer spö så hoppet blev heöt fel och hon slog i benen.

nästa häst var en c-ponny hon slog till han åxå precis när han skulle hoppa av då blev han rädd och braka rakt in i hindret med hinderstöd å hela skiten. och för det fick han bara ännu mer stryk.

Näta var en hopprädd 8 åring som typ hoppat 60 eller nåt innan. Alla barn stod där och sprang å jaga han med longer spö även han ramlade in i hindret och vädrade hoppa på ett år sen.

Stallet 2 bästa hopphästar var med åxå å visst dom hoppa men den ena skena 5 varv utan att stanna vid kraften ögon vitorna syndes på båda dom sprang bara runt runt i total panik och ändå stod ridlärarn där och slog med sitt jävla longer spö.

När vi berättade detta för riskolechefen sa hon bara: "Gud vad ni överdriver kan hända att hon gjorde nåt litet fel men det var nog absolut inte med mening och inget farligt"

Då slutade jag rida där..Vägrar betala pengar till nån sånn skit.

Om man bara använder sporrar och spö för att få hästen pigg så är man ju lite fel ute!

DET BEHÖVS JU INGA SÅDANA HJÄLPMEDEL ÖVERHUVUDTAGET,ANSER JAG,VILL HÄSTEN HOPPA SÅ HOPPAR DEN,ANNARS INTE. VÄGRAR HÄSTEN KAN DET BERO PÅ SÅ MYCKET,RÄDD RYTTARE,HÄSTEN HAR ONT NÅNSTANS,MM :eek:

Nä, och hästar går av naturen i form och använder sig av rätt arbetställning utan att du behöver göra det minsta!?

Jag använder sporrar som hjälpmedel för att förstärka mina hjälper när det behövs! Spö använder jag inte men om jag skulle behöva förtydliga en hjälp extra mycket så skulle jag göra det!

Jag instämmer med Snuffsan till 100%.
Knappast att det går att diskutera seriöst när ngn har så enormt mkt "sakfel"... :smirk:

kanske det.
På en tävling min kompis var på var det en tjej som hade låånga sporrar och de skulle stå frammåt men hästen vägrade att röra sig och hon fortsatte baka med hästen vägrade ochc hon tryckte in sporrarna så hästen började blöda :crazy:

jag rider varken med sporrar eller spö i hoppning fast nu när jag blivit fegare(vågar inte äns hoppa 50 cm) så har ja ett kort hoppspö och slår mig själv på låret för att våga.. :smirk: skulle aldrig slå hästen.

"Slå hästen", vad är det?
Ett spö är ju en drivning, och just ett hoppspö kan ju användas med en lätt "dutt" som framåtdrivning på bogen.
Hur använder ni spöet?! :confused:

Att dutta med spöet på bogen på hästen är ju inte obehagligare för den än faktumet att man med benen klämmer åt om revbenen på dem! Eller sitter med sin fulla vikt på ryggen på dem!

Personligen förstår jag inte hur folk har lärt sig att använda spö och sporrar????? :confused:
Vad har ni haft för konstiga tränare?
Jag har fått lära mig att spö och sporrar är en framåtdrivande hjälp, som givetvis ska användas lika försiktigt som en skänkel.
Jag bankar inte eller klämmer hela tiden med skänklarna, lika lite som jag gräver med sporren eller slår allt jag orkar med spöet.

Dessutom skulle jag aldrig hoppa "riktiga hinder" utan spö, för jag har faktiskt ingen aning om HUR man ska tala om för hästen att den måste länga galoppsprånget om man är mitt i en kombination, har kommit in stort, har långt till nästa hinder, och själv fullt schå att hålla balansen. I de lägena så "säger" jag till min häst med spödutt på bogen "nu ska du ta i lite extra, lite mer än när jag bara klämmer med skänkeln".

Om jag inte hade spöet där, så skulle ju det vara rent lotteri om jag skulle klara hindret, riva hindret lite lätt, grovriva hindret eller tom krascha...

Jag tycker den här historian låter väldigt överdrivet... :smirk:

Jag håller med flertalet av de andra. Spö och Sporrar kan man visst använda. Bara man gör det på rätt sätt. Tex. när hästen inte vill lyssna på hjälperna så kan spöet förstärka hjälpen.

Själv rider jag aldrig med sporrar och spö på "min häst" (ridskolehäst) för honom har jag känt i 10 år :love: och han fungerar att ridas utan spö/sporrar, det gäller även på hopptävling.

Ja det r så irriterande :mad:
Varför ska man behöva göra på det viset?
Om hästen nu inte tycker om att hoppa, varför inte inrikta den på något annat eller ge den vila från hoppningen?
Elelr om den inte är fräsh för dagen, så kanske man inte ska tävla den?

Ja har typ blivit "upplärd" med att man ska slå hästarna när dom gör fel.
Det är något som ja nu på senaste året/en har tänkt på mer o mer...
Varför ska man göra det?
Det gör ju knappast hästen bättre, visst den kanske lyder mer, men då är det ju ite av egen vilja...
Det är väl bättre att försöka få fram en possitiv häst med viljan att lära sej saker, att bli riden osv.

Om man har sånt temperament så att man tex slår hästen så fort den inte "lyder", då ska man inte rida med spö.
Jag har ett sånt temperament, just för att jag är inlärd så, alltså rider inte jag gärna med spö.
Dessutom hatar jag när folk slår sina hästar i onödan.

Samma sak som när folk lastar sina hästar o ska slå in dom..
Vad är det för mening med det?
Det är väl bättre att träna hästen, visst det kanske tar längre tid, men det är ju mycket effektivare i slutänden plus att det är bättre om hästen har förtroende för att bli lastad istället för att den går in för att slippa bli slagen.

jaa. ja förstår mej inte på endel människor...
Tänk om nån skulle slå dom varje gång dom skulle göra nått.
Hur kul skulle det vara..?

Tycker inte det är något fel att rida med sporrar eller spö som förstärkning av skänkeln, fast jag rider knappt aldrig med det (dock vill tränaren att jag ska börja använda det på halvblodet när vi hopptränar, och det tycker även ägaren), men det är helt fel att använda för att straffa hästen.
Vi har en C-ponny på min f.d. ridskola, som jag red typ sista gången jag red där. Han är LIVRÄDD för att hoppa, så fort han får syn på ett hinder spänner han hela kroppen, och man kan nästan känna hur han försöker säga: jag vill inte, men ändå ska ha prompt gå med på ridlektionerna. Han blir slagen så jäkla mycket, jag tycker så synd om honom, tydligen har han krashat in i ett hinder som ung och fått bommarna över sig, därför är han rädd. Jag red iaf honom, och sedan vill ridläraren att jag ska hoppa ett litet skutt (kanske 40 cm). Hästen spänner sig, vägrag gå i närheten av hindret. Jag vill försöka på mitt sätt, men drar ridläraren fram ett spö. och säger att jag ska klå hästen. Jag styr honom mot hindret igen och ridläraren vrålar "slå då, slå då!". Till slut stannar han igen och ridläraren fortsätter att skrika. Till slut går hon fram och slår till honom stenhårt med spöt flera gånger (så det går av :smirk:) och till slut blir han så panikslagen att han reser sig upp högt två gånger innan han kastar sig över "hindret". Jag kan säga att jag sade några väl valda ord till ridläraren (både för hästens och min skull, var ju inte beredd på att han skulle resa sig) och slutade sedan på ridskolan. De andra ridlärarna där gör likadant typ, bara det att de små ponnyryttarna själv får slå över honom. fattar bara inte varför de tvingar honom att gå med, han är ju för övrigt en helmysig ponny i dressyr och så. kan tillägga att han varit rädd i säkert 8 år. jag red honom näst sidta gånger ca. 2 år innan den sista, och han hade förvärrats 2 gånger om sista gången :(

Ja, gud vad hemskt när folk använder det så FELAKTIGT! Stackars hästar. :(

Som många nämnt här så gäller det att använda spö och sporrar på RÄTT sätt. Det är där felet ligger då en del har missuppfattat vad de är till för...

En häst på en liten ridskola (som jag praktiserade på för flera år sedan) var väldigt SEG och det man kallar "LAT", man kände riktigt hur oinspirerad den var och den kände bara ovilja, olust när den skulle ridas... Även på uteritter.
Vi motionerade hästarna på dagarna (de gick inte lektion varje dag på den ridskolan) och jag red en annan häst medans en annan kille red den där "lata" hästen. Och han behandlade den stackars hästen på helt fel sätt... :crazy:
Använde skänklarna till att sparka hästen på sidorna och rappa den med spöet "hela tiden"... Och var allmänt "arg" på hästen hela tiden med inställningen "Nu du hästjävel, nu SKA du gå ordentligt!!"
Tro f-n att hästen tyckte det var jobbigt/hemskt/tråkigt och var helt "lam" när man red den!
Jag tänkte att om jag får prova att rida den hästen någon dag så ska jag försöka att rida den stackarn på ett snällare sätt... Och det gjorde jag. Jag pratade med den på ett uppmuntrande sätt och berömde den när den gick fram, använde skänklarna MJUKT och spöet använde jag aldrig (mer än som stöd). Hästen var så mycket POSITIVARE och det märktes att han blev riktigt "förvånad" att bli behandlad sådär bra. :eek: Han blev inte "världens PIGGASTE häst" för det men mycket gladare och var MER framåt än tidigare!
Alla som red på ridskolan hade väl bara "piskat" upp den och sparkat sönder den med skänklarna...
:cry:

så du menar att bara för att man behöver lägga till spöt en gång under en hoppbana så har hästen ont eller vill inte hoppa :confused: :smirk: jag tror dessutom att du missförstått själva grejen med spö, de är INTE meningen att man ska sitta och slå å slå på hästen den ska förstärka SKÄNKELN (som man först använder).

Jag brukar rida med hopp spö när jag tävlar och använder de genom att "lägga" spöt på bogen, och jag anser inte att jag slår min häst eller att de är elakt mot henne.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 511
Senast: sorbifolia
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 837
Senast: Exotizc
·
Hästmänniskan Ja, det finns ryttare som beter sig utöver ridningen. Som klagar på andra och tror att man är världsbäst och trycker ner alla andra. Dom...
Svar
11
· Visningar
2 415
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama