alla tror de är proffs!!!

Jag använder både sporrar och spö. men vet dock hur man använder, och INTE använder dom.

Usch, nej, jag hoppar aldrig med sporrar! Rider sällan med sporrar över huvudtaget, och ganska sällan med spö också. Mina hästar så pigga ändå, och vad har man skänklarna till om inte hålla om så att hästen hoppar?!

Absolut!!!! Det tråkiga är att det inte alls är ovanligt att man ser folk med den inställningen på tävlingar.

Självklart ska man inte hoppa med en häst som inte tycker dt är kul men man måste väl ändå göra dt ibland eller?? Inte kna en häst som inte tycker dressyr är kul bara lägga av med dt heller??? Eller har jag fel?? :confused:

Då måste jag ha besökt otroligt bra ridskolor med OTROLIGT bra ridlärare för så har jag aldrig lärt mig (och jag gick på ridskola 87-88) och heller aldrig hört några lära ut så.

Sporrar och spö ska användas som framåtdrivande hjälper. Som en häst jag hjälper till med nu. Väldigt framåt. kan nästan kalla honom het. förutom när man kräver att han ska ha baken med sig. Dessutom är han stor ca 175 cm och jag 1.60. Sporrarna är då till för att jag verkligen ska få honom att lyssna på mig. Har dem mest på hoppning tillsammans med ett kort hoppspö som precis som ovanstående signalerar om att han ska svara framåt och länga sig.

Om en häst har börjat vägra ska man börja om med hoppningen. Lågt och varierande får att få den tycka det är kul igen. Gärna med lite bus med. Som strömhoppning eller ute i skog och mark. Dessutom några språng ofta.
Men jag håller med man ska inte göra som tjejen som satt brevid dig.

Håller med Kopparbeg, Snuffsan med flera. Sporrar och spö räknas till HJÄLPERNA! Ger hellre mina hästar en liten klatch med spöet än krachar i ett hinder...
Att däremot att sitta och hacka med sporrar eller små fjutta med ett spö hela tiden anser jag vara FELAKTIG användning. Peta med ett spö kan men göra för att förstärka en ghälp. Sporren ska om den används rätt endast komma i kontakt med hästen när du vrider foten lite utåt.

Själv ser jag gärna att mina elever åtminstonde har ett spö med sig på träning. Sporrar KAN inte användas av alla mina elever. De är för ostadiga i sin skänkel eller har hästar som inte tolererar dem. tycker att man på ridskola och liknande ska få lära sig att använda sporrar och spö på ett riktigt sätt. Sporrar kan dock ta lite längre tid att lära sig behärska.
Om inte ridskolan/tränare kan lära ut hur dessa ska användas= ha det på träningar/lektioner undrar jag hur sjutton man ska lära sig att använda dem?
Dessutom tror jag att i de FLESTA fall att en tränare är bättre på att avgöra saker och ting än den som sitter på läktaren :devil: Oavsett om läktarryttaren använder spö eller inte.

Precis, varför ska man rida med spö och sporrar på en häst som hoppar och är framåt.
Jag har hållt på med inridning i flera år, samt tävlat ponny när jag var liten, jag kan ärligt säga att jag använde spö när jag tävlade men bara för att förstärka mina hjälper.
När jag rider in använder jag ALDRIG spö. En häst skall helst lära sig att gå fram genom tryck och smackningar, ALDRIG genom tvång.

Och har man otur kan man trycka och smacka i en kvart och hästen står fortfarande kvar. vad gör du då?
Ska någon leda dig hela tiden eller? :angel:

Jag rider alltid med både sporrar och spö.
sporrarna har jag enbart för att hästen ska kunna ta mina hjälper EXAKT då jag ger dem.
Ett spö tycker jag alltid är bra att ha i handen, speciellt då man rider ut så att man kan ha den i hästens ögonvrå så den inte hoppar ut på vägen eller något så hemskt.

Jag har alltid spö med mig när jag rider. Min häst är nämligen en ganska tjurig sak, och om han vill bråka om något måste jag sätta stopp för det Direkt istället för att ta ett stort bråk. Då känns det tryggt att ha spö så jag vet att jag vinner.
Men nuförtiden använder jag det mest till att peta på bogarna för att förstärka om han ska fatta höger lr vänster galopp, finkar på min pålle.
I hopp pch dressyr har jag sporrar och spö. Min häst kan vara tjurig när jag hoppar också, om det är nåt som inte passar kan han kasta sig in i staket och hinder- helt utan självbevarelsedrift. :crazy: Lättare att förhindra med sporrar och spö. Detta har absolut inte med att han ogillar att hoppa, han älskar att hoppa, men gör såhär ibland "Bara för att".... Annars skulle jag inte behöva sporrar.
Rätt använt kan jag inte se något fel med att ha sporrar vid hoppning :confused:
Även om jag tycker att man ska veta hur och varför man använder sina olika hjälpmedel!

Självklart!! Det är ju idiotiskt att folk tror att man kan tvinga djuret att göra som dom vill!! Nej, behandla hästen eller vad det är (det gäller ju alla djur!!) som en vän istället så blir belöningen större!! Och vill den inte ska man ju inte tvinga den!! Jag menar, gillar man inte att löpa som människa så blir man ju sur om nån tvingar en!! :mad:
Man får ju tänka så!! Det är klart att det finns människor som tror dom vet bäst, men såna finns det ju överallt!! Man kan ju aldrig lära sig allt!! Så jag håller med till 100%!!

Iaf snällare att ha sporrar som man bara behöver använda försiktigt än att sitta och banka med benen i magen på hästen.

Många här skriver ju att spö och sporrar är en "förstärkt hjälp" att man inte ska använda det på fel sätt o blablabla..

men hur ofta händer det i praktiken egentligen?
visst, det finns självklart folk som använder spöet/sporrarna på "rätt tid/rätt sätt" , men även om nu NI anser att ni gör det, så är det ändå inte många som använder det rätt.
det ser man ju när man är ute... :smirk:
det är aldrig rätt att slå en häst (eller peta om ni nu vill använda det uttrycket), eller trycka till med sporrarna..
men ja kan hålla med om att det är bättre att trycka till/"slå" en gång för mycket än att sparka i magen eller liknande en gång för mycket.

fast själv är jag av den uppfattningen att man ska kunna rida utan både sporrar och spö.

det finns hästar/ponnyer som är istadiga och faktiskt inte går att "frälsa". Sedan är hästar olika. Har just nu själv 3st som alla är uppfödda och inridnina/hanterade av mig under hela tiden. Inte sjutton reagerar de likadant. Den ena "går i taket" om man lägger till spö, en annan måste man närapå spränga en bomb bakom för att han ska vakna.

Så att sitta och trycka hade jag inte kommit långt med i det senare fallet, Svarar hästen inte på mina fina hjälper får jag förstärka dem!

måste man rida med sporar och spö jämt så kan man inte rida, så ser jag på det.
tänk på att hästar reagerar med att rycka i huden när en fluga sätter sig på den.. hur f*n känns det då när någon "bankar" in ett par sporrar i magen?
*grr*

Och har man otur kan man trycka och smacka i en kvart och hästen står fortfarande kvar. vad gör du då?
Ska någon leda dig hela tiden eller?

--------------------------------------------------------------------------------

Och du tror inte att något är fel om man tvingas göra det??

Beror väl helt på situationen?

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 511
Senast: sorbifolia
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 837
Senast: Exotizc
·
Hästmänniskan Ja, det finns ryttare som beter sig utöver ridningen. Som klagar på andra och tror att man är världsbäst och trycker ner alla andra. Dom...
Svar
11
· Visningar
2 415
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama