alla tror de är proffs!!!

Här är nog första gången våra åsikter går isär (lite grann).

Håller med om att man kan ha spöet för att "rädda" häst och ryttare ur en knepig situation, men däremot håller jag inte med om att det är en framåt drivande hjälp (i fallet med hoppning blir det ju det).

Jag använder det dock aldrig inom hoppningen. Inte på Ami i alla fall... skaffar jag mig en annan häst kan det väl mycket väl hända. Så det jag har mig att förhålla mig till är "arbetet" där spöet helt enkelt visar vad man vill: pet på bakbenet, vid svansroten, vid innerbog.

Hm...fast vi tänker nog lika på det ändå. :p

Sporrar använder jag aldrig, kanske jag lär mig hur de ska användas när jag kommer lite längre. :D
Fast jag hoppas att jag håller fast vid att de inte behövs. :angel:

Blev lite till allt och alla och lite hålla med: man får ha koll på vad de ska användas till och användes det som det skrevs i original inlägget så är det bara vedervärdigt!"

ja självklart, men ja tror inte att det går mycket bättre för att man sitter o slår fram den om det nu är så att den är väldigt istadig bara för stunden :smirk:

Håller med att det är för mycket "sparka och slå" numera. Dock själv som tränare med inriktning på just hoppning, vill gärna att ryttaren har ett spö, för att kunna ge en uppmärksammande "petning" på bogen om det behövs. Sporrar använder i princip ingen av mina elever.
Vid löshoppning lär jag mina elever och deras hästar att lyssna på röstkommandon för gångart osv. Bara ägaren och jag får vara på banan och ägaren får ett 1 meters spö för att förtydliga rösten genom att vinkla spöt efter önskemål, inte att slå med. Det tycker jag är bra sätt att arbeta och utbilda mina elever att få bra och lyhörda hästar.

Du vet inte hur man utbildar en unghäst va ? Hur man får den att förstå att spöet är en förlängning av tex armen ? Eller en förstärkning av hjälperna ? I början har man ju inte ens skänklarna, då har man bara rösten och spöet- Och spöet är INTE något man bestraffar hästen med. Så vad är problemet ?

(lanar knappen bara...)
"alla tror de ar proffs!!!" erm.jaja. :angel:

men vafasen...

sjalvklart finns det folk som missbrukar spo o sporre, men jag tror inte att 'vissa' forstar poangen med 'extrahjalper'... haller med tidigare:

ga o lar er nagot om vad ni pratar om forst, var lite oppna for andra saker an bara det ni kanner till, sa kanske man kan sluta snegla domande pa varandra o borja lara sig nat istallet?

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 511
Senast: sorbifolia
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 837
Senast: Exotizc
·
Hästmänniskan Ja, det finns ryttare som beter sig utöver ridningen. Som klagar på andra och tror att man är världsbäst och trycker ner alla andra. Dom...
Svar
11
· Visningar
2 415
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Djuridik
  • Hur firar ni jul?

Hund, Katt, Andra Djur