Alla tänkbara sitsövningar

Gimlan

Trådstartare
Jag har insett att så mycket ridning sitter i en bra sits. Jag har en helt okej sist för en vanlig fritidsryttare men min ena dam är så känslig för sitsen så jag har beslutat att jobba järnet med min sits. Jag vill ha alla tänkbara sistknep, de får vara hur galna som helst, bara de fungerar! För min del är longering dock uteslutet eftersom häst panikar bara man funderar på det. :bump:
 
Sv: Alla tänkbara sitsövningar

du kan googla på centrerad ridning, finns en bok med sally swift, den är helt underbar, jag har oxå varit med på träningar med just centrerad ridning som grund tanke, min ridning har förändrats helt efter det och nu känns allt så mycket lättare och roligare ;) det finns massor av olika övningar men det är nog lättare att läsa boken eller googla än att jag försöker berätta ;) lycka till ;)
 
Sv: Alla tänkbara sitsövningar

Tipsar om en bok, som jag tycker är super, 'spänst och harmoni i ryttarens sits'. Går igenom hela kroppen i olika kapitel, hur man jobbar optimalt, vanliga problem, hur dom påverkar ridningen och hur man löser dom.

Tips till hur du ska jobba vidare; börja med att filma dig själv. Granska den och gärna tillsammans med någon mer. Gör en plus och en minus-lista. Det här gör jag bra, det här behöver jag träna mer på. Sedan väljer du 1 grej på minuslistan att jobba på. Tar som exempel att du tycker att din hållning är dålig. Då letar du upp fakta om det, var sitter det, är det bäckenet som är felvinklat eller är det bara väldigt svaga axlar? Gå vidare, hitta stretchövningar, olika gymmetoder att träna upp på och även metaforer eller så som du tar med dig till hästryggen, t.ex. att tänk att någon lyfter dig i håret rakt upp. Lägg ditt fokus på endast den grejen, i ca 1-3 veckor. Filma igen och utvärdera. Förhoppningsvis har det blivit mycket bättre och du kan flytta den punkten från minuslistan. Då tar du nästa del att jobba med.

Sedan kommer du se att dina egenskaper flyttar runt, sådant som tidigare var dina styrkor kan bli dina svagheter och vice versa. Men så är det, det är svårt att bara ändra något utan att något annat följer med : P

Börja med en träningsdagbok, gör dina listor i den och fyll i hur träningen går. (Sudda inte ut dina gamla bra-mindre bra listor, utan gör nya!). Sedan när det gått ett tag (typ ett halvår-ett år) så kan du se hur mycket du har utvecklats! Plus att det är mer tydligt och konkret, vad du har för mål, vad du jobbar med och så när du har det nerskrivet. Det är så att man mycket oftare når sina mål när man har skrivit ner dom!

Det är mitt stora tränings-tips!
 
Sv: Alla tänkbara sitsövningar

Tipsar om att jobba avsuttet, köp ett gymkort och gå på corepass och på bodypump. Om det inte är möjligt så jobba med din mag- och ryggmuskulatur och satsa på mycket stretching. Om du inte gör det redan idag så börja med att stretcha innan och efter varje ridpass. Man märker verkligen skillnad efter bara ett par veckor. Vill också tipsa om en dvd pilates för ryttare som verkligen har hjälpt mig om man gör övningarna regelbundet. Ta några longerlektioner på närmaste ridskola eller be nån longera dig på sin häst om du känner nån med en lugn och stabil häst för det är verkligen suveränt.

Sen kan man ju också se så att man har en sadel som passar både din och hästens kropp, det är väldigt mycket så att vi fokuserar på att sadeln ska passa hästen och det är ju naturligtvis jätteviktigt och nummer ett men det ska ju också vara så att den passar ryttaren. En riktigt bra sadel för både häst och ryttare kan verkligen hjälpa till en bättre sits och det är ju bra om man har en superkänslig häst vad gäller sitsen.
 
Sv: Alla tänkbara sitsövningar

Tack för bra tips!! Nu blev jag verkligen ännu mer inspirerad att få till den perfekta sitsen ;) Om nån har fler tips så är de såklart välkomna :) Rider utan stigbyglar en hel del just nu för att verkligen ha både sittbenen i sadeln och inte vika mig i vänstern som är min svagare sida (och då lyfta höger sittben ur sadeln).
 
Sv: Alla tänkbara sitsövningar

Rid mycket barbacka eller med barbackapad, rid utan stigbyglar i sadeln, använd pilatesboll till vardags istället för att sitta i soffan eller på stol. Jättebra om man jobbar på kontor eller liknande - byt ut stolen emot en stor boll!

Förr gjorde man bensparkar bakåt och framåt för att stärka kroppen och komma ned i sadeln efteråt. Det har jag inte sett nu på ett tag, men minns med vånda alla sådana man fick göra... ;)

Även sådant som att nudda svansroten, nudda hästöronen, nudda stigbygeln - i alla gångarter, stärker balansen och muskulaturen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 186
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 447
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp