Alla som äger en Equipe sadel!

Sv: Alla som äger en Equipe sadel!

Jag har inte märkt av att min sadel har blivit vidare. Har haft den i ca 2 år nu. Dock knäcktes bommen på den när jag red, hade bara haft den i 3 mån då. :eek: Jätte knepigt, vet inte om jag fick ett måndagsex kanske.:crazy: Fick skicka sadeln till Italien och fick vänta 4 mån innan jag fick tillbaka den. Sen dess har den funkat bra.

Det är INTE bommen som ändrar sig. En bom formar sig inte eftre hästen, den är fast. Det är stoppningen som ändrar sig.

En ullstoppad (omstoppningsbar) sadel ändrar sig mera än en latexpanel (permanentstoppad). En sadel med ullstoppning måste man regelbundet stoppa om eftersom ullen ändrar egenskap, det behövs inte med latexpaneler som är (ska vara) mer eller mindre likadana år ut och in.

Men man tycker inte att en latex stoppning ska kunna ändra sig så mkt. Men tydligen så är det så..

Senast ändrad:

Det är inte bommen som ändrar sig. En bom formar sig inte efter hästen, den är fast. Det är stoppningen som ändrar sig.
Visst kan bommen ändra sig. Jag hade tidigare en sadel av annat märke(välkänt), inte någon billig sadel, på vilken bommen var helt sned och vad följden blev av det för hästen kan man ju tänka sig. Efter åtskilliga tel.samtal med sadelförsäljaren och lång väntan fick jag mot en mellanskillnad byta till annat märke. Det var inte bara min sadel som hade sned bom av samma tillverkare.
Har nu några år senare köpt en Equipe Evolution, med träbom, till en annan häst. Han trivs alldeles ypperligt i sin sadel och den är superskön att rida i.
Naturligtivs passar ingen sadel alla hästar. Det spelar ingen roll vilket märke sadeln har, den måste passa hästen och ryttaren. Stoppning, latex eller ull, är också en fråga som hästen måste få avgöra. Ull som klumpar sig och lägger sig fel är inte bra. Allt som fungerar och passar är bra, oavsett märke eller stoppning.

Kan inte bommen ha varit sned från början då?

Hur som helst kommer jag nog inte köpa nån Equipe efter att ha läst den här tråden.

Kan ju säga att min inte har rört sig en tum under den tiden jag haft den (1 mån nu)

Jag har även haft en annan equipe och den ändrade sig inte heller en tum. Kan ju säga att de allra flesta som har equipe sadlar är väldigt nöjda med dem och köper en sådan igen när de behöver en sadel.

Det här med att sadlar sjunker lite efter ett tag gör ju ALLA nya sadlar det har ju med lädret att göra att det blir mjukare och mer följsamt efter man använt den. Så är det ju med allt i läder man köper. Ridstövlar är väl ett bra exempel

Fast få sadlar går bommen av på efter 3 månader.

Jag köper aldrig nya sadlar så problemet med att den skulle vidga sig oroar jag mig inte för.

Jag har inte hört att det hänt efter 3 månader förut och i kombination med att några stycken bara i den här tråden säger sig fått ryggproblem med Equipesadlar ser jag ingen anledning att välja det märket när det finns andra.

Jag tycker min sadel är skön att rida i men jag kan förstå dig och även hålla med dig. Hade jag vetat vad jag vet nu när jag skulle köpa sadel hade nog jag oxå valt ett annat märke. Men det är nog främst baserat på allt strul det blev för mig att vara utan sadel i fyra månader + den otroligt dåliga service och bemötandet jag fick av återförsäljaren. Jag fick visserligen en lånesadel under tiden efter mycket tjat men den passade väldigt illa. Fick inget ordenligt svar från återförsäljaren vad som var lagat/utbytt på sadeln heller.

Hur som helst har den varit hel nu och är bra att rida i. Är den enda sadeln som inte glider snett på hästen. Nu glider shabraken istället :smirk:

Så du fick inte en ny sadel efter att bommen gick av på din tre månader gamla sadel utan dom lagade den?

Andrahandsvärdet måste sjunka drastiskt. Jag skulle iaf inte köpa en sadel med lagad bom.

Fast jag tar det där med rygg problem med en nypa salt, i vart fall när det skrivs här.

Många använder märket och köper även nya och det borde ju bero på något.

Detta är den enda sadel som ligger bra på min häst och han är nöjd och just nu är det viktigast. :D

Jag tycker min sadel är skön att rida i men jag kan förstå dig och även hålla med dig. Hade jag vetat vad jag vet nu när jag skulle köpa sadel hade nog jag oxå valt ett annat märke. Men det är nog främst baserat på allt strul det blev för mig att vara utan sadel i fyra månader + den otroligt dåliga service och bemötandet jag fick av återförsäljaren. Jag fick visserligen en lånesadel under tiden efter mycket tjat men den passade väldigt illa. Fick inget ordenligt svar från återförsäljaren vad som var lagat/utbytt på sadeln heller.

Hur som helst har den varit hel nu och är bra att rida i. Är den enda sadeln som inte glider snett på hästen. Nu glider shabraken istället :smirk:

Har bara haft väldigt bra bemötande av SA. Eller det var inte hon som du fick hjälp av??

Måndagsex finns det såklart, och bommar kan bli sneda/gå av etc.

Vad jag menade var att bommen inte generellt ändrar sig, i såfall är det något fel.

Jag har haft en Equipe-sadel (Grand Prix) i drygt fyra år och är fortfarande väldigt nöjd med den. Hästen har inga ryggproblem och jag upplever inte att den ändrat sig i bommen heller (nåja, det första satte den väl sig lite, men inga förändringar efter det).

Nästa gång jag ska köpa sadel blir det definitivt en likadan ifall det funkar till den häst som då är aktuell.

Bemötandet kanske inte är detsamma när du ska reklamera en sadel som när du ska köpa en.

KL

Jag vet tyvärr jättemånga vars hästar har fått ryggproblem av Equipe...

Har bara haft väldigt bra bemötande av SA. Eller det var inte hon som du fick hjälp av??

Jaha, vad vill du ha sagt med det? Att jag inbillar mig eller?

Det spelar väl ingen roll vem återförsäljaren är.

Senast ändrad:

Så du fick inte en ny sadel efter att bommen gick av på din tre månader gamla sadel utan dom lagade den?

Andrahandsvärdet måste sjunka drastiskt. Jag skulle iaf inte köpa en sadel med lagad bom.

Ja, tyvärr är det så. Fick ingen ny fast jag ville det. Jag fick inte veta vad som gått sönder på sadeln. Fick bara till svar att "du är väl inte sadelmakare så du förstår väl ändå inte vad som är bytt"

Så nu är jag lite "fast" med en sadel som jag inte vet vad som var fel på, vad som är lagat och ja andrahandsvärdet kan man ju disskutera. Visst kan man vara oärlig o låta bli att berätta vid en ev försäljning men det är ju en moralisk fråga. Nu har jag iof inga planer på att sälja min sadel men men...

Liknande trådar

Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 140
Senast: Linda_A
·
Utrustning Jag har provridit i en Equipe Emporio som jag bara älskar, och hästen gillar den. Jag har provat en Elegance som var på tok för vid och...
Svar
3
· Visningar
1 531
Senast: malinsky
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 632
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka