Alla seminstationer stängda?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Spider84
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 439
Sv: Alla seminstationer stängda?

Språng har jag redan betalt då vi redan försökt en gång så det spelar ingen som helst roll.
Det andra berro givetvis på kostnaden och om jag tycker att det är befogat, men när hon ska stå ett år utan att göra något är det värt större chansningar enligt mig.

Kan du inte ringa och höra med hingststationen? Det är ju inte säkert att de tappar mer för i år. Annars kanske du kan köra dit ditt sto?

Nej jag tror L gärna vill sova ibland också...

:)

Min åt förresten gräs hela tiden på stationen, även när hon var uppstallad, halva dagen inne, halva dagen ute (i trädgården!).

Så det var inte brist på gräs som gjorde att N inte satt igång och brunstade, hon hade bara inte kommit igång för säsongen, hade inte satt någon päls heller.

Tanken var Corlensky G som vi gjorde första försöket med, men som jag fattat det nu så tappar de inte honom mer i år.
Jag har därmed börjat fundera på Fetcher som har en liknande exteriör, rör sig bra och hoppar bra samt har en mycket trevlig stamtavla.
De tappar honom fram till 1:a september och har egen seminstation inte för långt bort vilket underlättar.
Får se under morgondagen om det bestäms att det blir honom.

Nu gäller det ju ponny (connemara) så det är ju ingen seminstation utan naturlig betäckning. Jag kan förstå att hingstägaren inte kan hämta hem en massa ston ifrån beten långt bort varannan dag.

Nu kapar vi ju tråden, men strunt samma...

Tar man emot ston för betäckning anser jag att man ska göra vad man kan för att få allt att fungera.
Uppenbarligen är det inte så.
Jag skulle inte komma på tanken att inte erbjuda allt ston som kommer hit tillgång till beteshagar.
Ändå tar vi emot rätt mycket ston.

Men det klart, vissa stoägare tycker ju det är mer normalt att betala 100 kr/dygn när de går i en skitig hage en halvrutten ensilagebal, än att betala det när stona går i en stor, fin hage med fantasikt bra bete.:cool:
Då vill man ju bara betala nån tia, "för stoet går ju "bara" på bete.

Vem har sagt något om att stoet INTE erbjöds bete?

Jag tycker vi fick superb service med mitt maidensto på 16 år med "tysta" brunster.

Dräktig är hon också.

När ingen brunst visat sig efter några veckors tålmodig väntan så blev det veterinärbesök, fint ägg, sluten som en mussla = spruta. Fyra dagar senare brunst, stod två eller tre gånger.

Tom på 16, stod en dag (den hade man missat vid koll varannan dag).

Tom på 16, fint ägg, baktprov = negativt.

Stod två dagar.

Dräktig.

Hur kan jag vara missnöjd med det resultatet?

Nästa år har jag ju fölbrunst och 30 dagars att gå efter, det blir mkt lättare (dvs om hon inte ger mig det stoföl jag vill ha).

Mellan betäckningarna och brunstkollen så stod hon på bete dygnet runt, medan koll efter brunst och betäckningar, stall på nätterna och lite mindre gräshagar på dagarna. Eller ja, hon hade hyffsat stor hage då också, stod själv i "trädgårdshagen".

Dessutom lyckades stationen hålla hennes dåliga mage i schack!

Senast ändrad:

Fetcher stod tyvärr inte för tappning längre och efter att ha pratat med flera seminstationer så kommer vi göra nya försök nästa år istället. Lite trist att hon inte tog sig nu bara.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 502
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Stjärnkusken Örjan Kihlström stängs av och får böter för felaktigt bruk av körspö. Anledningen: stallbackskontrollanten hittade märke på...
Svar
3
· Visningar
587
Senast: Migo
·
Tjatter Jag och sambon kommer spendera lite tid i Stockholm imorrn, tid ca 15-20. Vad finns att hitta på så dags? Vi nördar gärna på museum och...
Svar
6
· Visningar
322
Senast: gul_zebra
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter cirka 27 år planerar Anders och Christina Kjelsson att avveckla deras seminverksamhet på gården i Småland. I dag, den 11 augusti...
Svar
1
· Visningar
853
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka