Alla seminstationer stängda?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Spider84
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 439
Sv: Alla seminstationer stängda?

Nu gav du mig lite hopp i tillvaron.

Var hittar jag stationer runt mig? Skåne, södra/mellersta halland, syd-västra Småland...

Nåja jag kan åka längre än så också om det behövs så klart.

Här nere stäner de flesta emellan 1 -15 augusti.
Dock brukar de ha några "samlingdagar" för sena ultraljud...

Många hingstar på naturlig betäckning fortsätter dock ett tag till.

Naturlig betäckning kan jag tänka mig att skicka henne på och vet då vilken hingst det blir, men...och det är ett stort men. Hon kommer säkert samla på sig vätska igen (det var problemet denna gången) vilket innebär att hon måste kollas hela tiden och sköljas, vilket bör bli snor dyrt om hon står naturligt då man ju inte vet när hon betäcks?

Well doh. Vad korkad jag är ibland. Då blev livet lättare.

Haha min var på station 19 maj tom 28 juli. Det kostade 7900kr totalt inkl språngavgift och SH. Nu är hon ju ponny så då är språng etc inte så mkt, tror det var 2000kr plus moms och SH 250.

Så rena stationsavgifter inkl ultraljud, spruta och baktprov ca 5200kr. Och då stod hon på stall länge i början då hon inte brunstade.

Åker jag med henne igen så kommer hon att sprutas igång eftersom det är hutlöst sent, men jag får se imorgon om det ens finns någon station som har öppet så sent.

Annars är naturlig betäckning ett alternativ, men då får jag betala språngavgiften igen då det är en annan hingst.

Hon kom direkt från fyra veckors bete.

Och hade hon stått på betet som låg en bit från stationen hade vi missat brunsten, hon är inte så hmm tydlig.

Spider: EN vända vet jag väl inte, hon var ju där i tio veckor.
Det är ju inte gratis att stalla upp hästen.
Tre brunster, tre ultraljud, en spruta och hovslageri ingår i de 7900 kronorna (och språngavgift).

Tja, jag kan ju tycka att en seminstation ska kolla brunst på stona minst varannan dag, även om de går på bete.

Ah okej då förstår jag kostnaden *pustar ut*

Jag ska försöka jaga fatt på seminstationer idag i alla fall så får jag se om det kan finnas någon som har öppet.

Jag vet i alla fall två seminstationer här som stängde förra veckan.

Jag skulle faktiskt inte skicka mitt sto till station så här sent på säsongen.
Dels pga att fölet blir sent och dels pga att du då bara har ett försök, tar hon sin inte har du ändå fått betala vet-avgift språng osv trots att du kanske inte får ett föl.

Chansningen är ju lika för alla hela säsongen självfallet men jag skulle inte vara tvärsäker på att hon tar sig på första.

Språng har jag redan betalt då vi redan försökt en gång så det spelar ingen som helst roll.
Det andra berro givetvis på kostnaden och om jag tycker att det är befogat, men när hon ska stå ett år utan att göra något är det värt större chansningar enligt mig.

Men om du redan betalat språng så vänder du väl dig till samma station igen, eller är det fryst kanske ?

Språng gäller ju bara på den hingsten, som du skrev, tar du naturlig betäckning åker du på ett språng till.

Ägarna till hingsten du redan betalat språng för bör ju veta hur länge deras hingst står till förfogande.

Tja, jag kan ju tycka att en seminstation ska kolla brunst på stona minst varannan dag, även om de går på bete.

Nu gäller det ju ponny (connemara) så det är ju ingen seminstation utan naturlig betäckning. Jag kan förstå att hingstägaren inte kan hämta hem en massa ston ifrån beten långt bort varannan dag.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 502
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Stjärnkusken Örjan Kihlström stängs av och får böter för felaktigt bruk av körspö. Anledningen: stallbackskontrollanten hittade märke på...
Svar
3
· Visningar
587
Senast: Migo
·
Tjatter Jag och sambon kommer spendera lite tid i Stockholm imorrn, tid ca 15-20. Vad finns att hitta på så dags? Vi nördar gärna på museum och...
Svar
6
· Visningar
322
Senast: gul_zebra
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter cirka 27 år planerar Anders och Christina Kjelsson att avveckla deras seminverksamhet på gården i Småland. I dag, den 11 augusti...
Svar
1
· Visningar
853
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka