Alla män är potentiella våldtäktsmän

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var väldigt otydlig i mitt inlägg. Med att män drar fördel av andra mäns våld menade jag först och främst inte i hemmet utan i det offentliga rummet.
Jag menar exempel som detta:
- Män kan ta fysisk plats på tunnelbanan genom att sitta så brett med benen att kvinnan bredvid får sitta ihoptryckt eller resa sig för att slippa kroppskontakt med en okänd man.
Fast skrevande karlar har inget alls med mäns våld mot kvinnor att göra. Jag tar fysisk plats själv på flyg, tåg, bussar mm, jag har betalat för min plats och de får helt enkelt maka på sig.

Precis!

Jättehemskt är vad det är! Och inget kan man göra!

Nej, man kan inte göra någonting med slutsatsen. Men jag ser det ju heller inte som min uppgift att lösa alla problem jag får syn på, och inte heller att få rätsida på alla män jag träffar på.

Men jag saknar nog ibland ett utrymme för att diskutera de jobbigaste sakerna - bland annat map maskuliniteten - och att få göra det på vis som inte nödvändigtvis är konstruktiva och lösningsorienterade redan från start. För mig var det en av sakerna jag gillade med trådstarten, att den tog sig rätten att inte vara pedagogisk. Och då inte heller snäll mot maskuliniteten/männen.
Nej, man måste definitivt inte försöka lösa allt som man diskuterar. Men vad jag tyckte var extremt opedagogiskt med trådstarten var att den än en gång bidrog till bekräfta något som inte stämmer: att feminister säger att alla män är våldtäktsmän. Situationen med puckokillen som beskrevs visade bara att han fick vatten på sin kvarn efter det här. Och visst, ingen behöver ta på sig att omvända varenda idiot hon träffar på - men det är ändå synd att bekräfta vantolkningar och felaktigheter. Jämförbart vore om någon sa att Gudrun Schyman anser att svenska män är som talibaner. Om man då går loss och beskriver likheterna mellan svenska män och talibaner så tycker jag att man gör fel. Man bör förklara vad hon faktiskt sa i stället, och vad det betydde.

Maskulinitet är ett utmärkt ämne för diskussion, men jag tror inte att man får den önskade diskussionen om man börjar med "alla män är våldtäktsmän".

Fast skrevande karlar har inget alls med mäns våld mot kvinnor att göra. Jag tar fysisk plats själv på flyg, tåg, bussar mm, jag har betalat för min plats och de får helt enkelt maka på sig.

Fast hur du som individ handskas med sådana situationer är oviktigt i en diskussion som handlar om strukturer i samhället.

Det har med mäns våld att göra eftersom ett stort antal kvinnor inte vågar säga till en man som tar plats.

Nej, man måste definitivt inte försöka lösa allt som man diskuterar. Men vad jag tyckte var extremt opedagogiskt med trådstarten var att den än en gång bidrog till bekräfta något som inte stämmer: att feminister säger att alla män är våldtäktsmän. Situationen med puckokillen som beskrevs visade bara att han fick vatten på sin kvarn efter det här. Och visst, ingen behöver ta på sig att omvända varenda idiot hon träffar på - men det är ändå synd att bekräfta vantolkningar och felaktigheter. Jämförbart vore om någon sa att Gudrun Schyman anser att svenska män är som talibaner. Om man då går loss och beskriver likheterna mellan svenska män och talibaner så tycker jag att man gör fel. Man bör förklara vad hon faktiskt sa i stället, och vad det betydde.

Maskulinitet är ett utmärkt ämne för diskussion, men jag tror inte att man får den önskade diskussionen om man börjar med "alla män är våldtäktsmän".

Jag är inte säker på om du syftade på det i ditt svar, men för mig är ett stort problem med agerandet också att det cementerar en bild av feminister som extremt radikala i sitt tänkande när feminism i själva verket har en grundtanke som majoriteten av både män och kvinnor borde kunna köpa rakt av. Jag känner många feminister med olika bakgrund och olika politiska åsikter, män och kvinnor, gay och straighta. Det som förenar är synen att det biologiska könet inte ska avgöra hur man behandlas och vilka rättigheter man har.

En annan orsak att gå omkring och bli våldtagen kan också bero på personliga erfarenheter.

Absolut!!! Jag kan inte nog understryka hur mycket jag håller med dig.

Jag menade bara som en förklaring till skräcken hos alla oss som inte har personliga erfarenheter men ändå känner rädsla för att bli våldtagna.

En annan förklaring är att många, mänga känner någon som blivit utsatt för sexuellt våld. Det är aldrig långt borta.

Alltså, jag är närmast orolig över det där med alla män som potentiella våldtäktsmän på ett sätt som nog gör mig minst lika opedagogisk som TS.

Är det inte så att om omständigheterna är de "rätta" så är alldeles för många män våldtäktsmän? Jag har tänkt på det när jag har läst om systematiska våldtäkter i krig. I princip alla män är ju potentiella soldater. Och soldater kan tydligen beordras att begå våldtäkter. Jag tycker att det är vansinnigt obehagligt att tänka på (och ett av flera skäl till att jag gillar att så få av männen i min närhet gjorde värnplikten).

Jag skulle vilja säga mer så att det flesta människorna är kapabla att utföra fruktansvärda saker vid "rätta" omständigheter. Såväl män som kvinnor, vuxna som barn. Däremot är soldater oftast män, varför det kanske ser ut som att det i stort sett bara är män i krig som begår vidriga handlingar.

I Abu Ghraib-fängelset t ex, var även kvinnor som arbetade där med på att tortera, förnedra och våldta fångarna.

Edit: Jag vill tydliggöra att jag inte på något vis förringar det som händer i krig och som många kvinnor i krigshärjade länder blir utsatta för och där förövaren allt som oftast är män. Utan att mitt inlägg mer handlar om att jag faktiskt tror det sitter mer i människan än i mannen att balla ur av för mycket våld och misär.

Senast ändrad:
Samma här. Så respektlöst. Man kan inte häva ur sig vad som helst och tycka det är konstigt när folk blir upprörda.

Jag är dessutom inte ens man men blir ändå upprörd av det. Jag skulle förvisso ha blivit upprörd om någon sa att "alla invandrare är våldtäktsmän" precis som jag skulle gå i taket av "kvinnor ljuger om våldtäkter". Jag ogillar generalisering och försöker själv så gått det går att undvika det, ingen ska behöva bli dömd på förhand...

Alla kan slänga ur sig något olämpligt i stundens hetta, men att hålla fast vid en generaliserande åsikt och verkligen anse så, nä då finns det andra transportmedel än mitt fordon.

(Jag såg förövrigt att den mening försvann i samband med att jag ändrade mitt förra inlägg - det var inte meningen, den skulle flyttas ner...)

Jag är dessutom inte ens man men blir ändå upprörd av det. Jag skulle förvisso ha blivit upprörd om någon sa att "alla invandrare är våldtäktsmän" precis som jag skulle gå i taket av "kvinnor ljuger om våldtäkter". Jag ogillar generalisering och försöker själv så gått det går att undvika det, ingen ska behöva bli dömd på förhand...

Alla kan slänga ur sig något olämpligt i stundens hetta, men att hålla fast vid en generaliserande åsikt och verkligen anse så, nä då finns det andra transportmedel än mitt fordon.

(Jag såg förövrigt att den mening försvann i samband med att jag ändrade mitt förra inlägg - det var inte meningen, den skulle flyttas ner...)

Men eller hur. Vissa män våldtar, vissa invandrare är krimminella, vissa kvinnor ljuger om våldtäkt, vissa kvinnor mördar men man kan inte på allvar sitta och säga att alla män är potentiella våldtäktsmän och tro att ingen kommer bli upprörd, och sen fortsätta trycka på om det?

Det är sant dock, alla män och kvinnor är potentiella våldtäktsmän/mördare/knarklangare/kidnappare/tjuvar/djurplågare.

Men det går inte att se världen så.

Läs inlägg 114 så får du svaret!!
Till det kommer att en del av de händelser som upplevs som övergrepp inte klassas som övergrepp.
Vad som var jättebra på lördagsnatten kan resultera i svår ågren på söndagseftermiddagen.
Så du menar att allt utom det som inte upplevs som våldtäkt anmäls?

Du kan inte tänka dig att många, kanske majoriteten av alla våldtäkter inte anmäls av diverse skäl. Alltifrån rädsla, ovilja att anmäla anhöriga, oro för att bli illa hanterad hos polisen, oro för att inte bli trodd, hopplöshet, man vet att ord kommer att stå mot ord och det inte är en chans mfl orsaker. Troligen är mörkertalet enormt när det gäller våldtäkter.

Men som en beskrev här på tråden,
Så du menar att allt utom det som inte upplevs som våldtäkt anmäls?

Du kan inte tänka dig att många, kanske majoriteten av alla våldtäkter inte anmäls av diverse skäl. Alltifrån rädsla, ovilja att anmäla anhöriga, oro för att bli illa hanterad hos polisen, oro för att inte bli trodd, hopplöshet, man vet att ord kommer att stå mot ord och det inte är en chans mfl orsaker. Troligen är mörkertalet enormt när det gäller våldtäkter.
???"Så du menar att allt utom det som inte upplevs som våldtäkt anmäls?"???
Läs vad jag skrev i 114 innan du sparkar in öppna dörrar.
Vad jag menar med att alla anmälningar, juridiskt sett inte är våldtäkter är att lagen, motparten och den som anmäler inte alltid har samma inställning till vad som hänt. Och att åklagaren därför väljer att lägga ett stort antal anmälningar åt sidan.
Det är bla därför en så stor andel av anmälningarna inte ens leder till åtal.

Jag vet inte hur jag hade svarat. Förmodligen i stil med dig.

Jag har hamnat i liknande typ av diskussion när det gäller mäns våld i hemmet. Då var iofs inte etnicitet inblandat. Det jag minns är att jag konstaterade att mäns våld är ett stort samhällsproblem som inte bara berör drabbade kvinnor och barn.
När jag sa att det finns de som hävdar att även om bara 5% av alla män begår våldsbrott så drar övriga 95% fördel av detta våld, så gick mannen som jag diskuterade med helt i baklås. Jag försökte förklara att det inte handlade om hans personliga och medvetna agerande utan mer om män generellt, enligt den här uppfattningen, vinner på att kvinnor ofta viker sig och anpassar sig i relation till män.

Vi kunde inte ta diskussionen vidare. Gång på gång upprepade han att det finns kvinnor som slår sina män och att han aldrig fått fördel av andra mäns våld.

Jag var säkert inte värsta proffsiga pedagogen. Det var en diskussion och i en sådan tänker jag inte som en politiker som vill vinna över någon.
I den diskussionen tog du då också upp att när det gäller relationsvåld är det lika vanligt att det är kvinnor som är förövare och män som är utsatta som omvänt? Om inte, varför inte? Ungefär 2% av båda könen uppgav att de varit utsatta för fysiskt våld och 7 % för psykiskt våld i en nära relation under 2012 (det år BRÅ:s undersökning gällde).

I den diskussionen tog du då också upp att när det gäller relationsvåld är det lika vanligt att det är kvinnor som är förövare och män som är utsatta som omvänt? Om inte, varför inte? Ungefär 2% av båda könen uppgav att de varit utsatta för fysiskt våld och 7 % för psykiskt våld i en nära relation under 2012 (det år BRÅ:s undersökning gällde).

Nej, det gjorde jag inte. Jag ska kolla den undersökningen.
Däremot vet jag att grovt respektive dödligt våld utförs av män. Visst har det förekommit att det omvända har hänt men det är i sådan minimal utsträckning att det inte kan kallas ett samhällsproblem.

Du missar att det oftast är män som står för våldet i en relation, även när den utsatte är en man. Men visst är det sant att även kvinnor kan vara förövare.

"Men den främsta missuppfattningen, som av någon outgrundlig anledning sprids av en del feminister, är att hemmet skulle vara den farligaste platsen för kvinnor att vistas på. Att den typiske sexualbrottslingen inte är ”någon som lurar i mörka gränder”, utan en helt vanlig kille, är ett mantra som ofta återkommer.

Räknar man alla våldsbrott mot kvinnor blir siffrorna så klart annorlunda. Hustrumisshandel tenderar ju att ske i hemmet. Men ser man endast till sexualbrott är bilden en annan. Nära 60 procent av den här typen av kriminalitet sker på allmän plats, jämfört med knappt 20 procent i hemmamiljö."

http://www.expressen.se/ledare/karin-pihl/vem-som-helst-ar-inte-valdtaktsman-/

Dagens ledare btw.

Men som en beskrev här på tråden,

???"Så du menar att allt utom det som inte upplevs som våldtäkt anmäls?"???
Läs vad jag skrev i 114 innan du sparkar in öppna dörrar.
Vad jag menar med att alla anmälningar, juridiskt sett inte är våldtäkter är att lagen, motparten och den som anmäler inte alltid har samma inställning till vad som hänt. Och att åklagaren därför väljer att lägga ett stort antal anmälningar åt sidan.
Det är bla därför en så stor andel av anmälningarna inte ens leder till åtal.
Halmgubbar, halmgubbar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 492
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama