Alla män är potentiella våldtäktsmän

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tankevurpa/felskrivning... Självfallet menar jag att 97% av förövarna är män, vilket jag är övertygad om att du förstod ändå :meh:
Under 1 promille av alla män våldtar. Ca 2400 personer anmäldes som misstänkta för att ha våldtagit Ca 5 miljoner är män eller pojkar i Sverige, Säg 4 miljoner har gått igenom puberteten
Det är väl den siffra som säger hur det ligger till och ställer det hela i realitet.

Jag hade en bekant i tonåren , en tjej. Hon lurade med 2 andra tjejer (försökte få med mig med , men jag hade annat för mig ) till sin pojkvän och hans kompisar och hade lovat dom att tjejerna kom med för att ha sex med dom. Vilket tjejerna inte hade den blekaste aning om var syftet med den festen. Efter mycket sprit blev dom våldtagna. Polisen la ner utredningen pga inga bevis. Tycker ni tjejen som lurade med tjejerna är en del av våldtäckterna ?
Ja det är väll klart att hon är?! Anstiftan till våldtäkt, typ? Eller är anstiftan att man lurar på någon annan att begå brott istället för att vara behjälplig till själva brottet? (Ärlig undran då jag inte är helt insatt i vad begreppet anstiftan innebär :) )

Under 1 promille av alla män våldtar. Ca 2400 personer anmäldes som misstänkta för att ha våldtagit Ca 5 miljoner är män eller pojkar i Sverige, Säg 4 miljoner har gått igenom puberteten
Det är väl den siffra som säger hur det ligger till och ställer det hela i realitet.
1. Jag ska vara ärlig med att jag inte kollat upp siffrorna helt utan tagit de siffror som nämnts i tråden och 2. Dessa siffror påstår inte att 97% av ALLA män våldtar/våldtagit utan att av 100% av våldtäkter så är det 97% som genomförts av män.

Jag kommer aldrig att glömma den där infofilmen från 1990-talet som skildrade samma fest ur en killes respektive en tjejs perspektiv. Killen som drack för mycket körde av vägen på sin mc. Tjejen som drack för mycket blev våldtagen (av en kille).
Min poäng är att ge ett exempel på hur flickor uppfostras till att vara rädda för män och mäns sexualitet. Att gå runt och känna sig rädd för att bli våldtagen är främst en konsekvens av hur ett osunt samhälle skapar och underhåller synen på förhållandet mellan könen.

Vi är väldigt många som är mer rädda för att bli våldtagna och utsatta för mäns våld än att t ex bli utsatta för sol och vårare. Vi är fostrade att känna så.
24 kvinnor anmäler att de blivit utsatta för ett övergrepp per dygn, året om i Sverige.
Samtidigt så fälls väl inte mer än på sin höjd en förövare per dygn året om i Sverige.

Inte om dom vill undgå åtal för krigsbrott.

Vaddå? Tror du att man får lära sig hur man begår våldtäkter i lumpen :eek:?
Dumheter, tur vi får fler kvinnor i militärkläder, det behövs, för att motverka alla skrönor om militärtjänsten, speciellt från de som aldrig varit i närheten av den.
:meh:

Tror inte man menade svenska soldater just. De hoppas jag man vet inte bör göra sånt.

Jag har en vän som varit prickskytt och minröjare. Han kom in efter de vidriga soldaterna dragit vidare precis. De fick bla plocka ner uppspikade, våldtagna kvinnor och barn, döda som levande från väggar. I modern tid. I europa..
De i hans pluton blev så ärrade av det de såg att många av dem inte fungerar helt mer.
En del är alkisar, andra tar för mycket mediciner, andra stänger av, någon är död.
De är för snubbiga ofta för att kunna prata känslor. Min vän var otroligt tacksam när min kille fick honom att prata. Han hade ingen att prata med innan det, trots enormt mycket vänner och familj.
Jag ser absolut fler problem med bara snubbar i grupp. Inte vilka män som helst i grupp. Men just när det blir snubb-snubbar. Och då menar jag inte att jag är rädd för att bli våldtagen av dem. Jag tänker på deras mående också.

1. Jag ska vara ärlig med att jag inte kollat upp siffrorna helt utan tagit de siffror som nämnts i tråden och 2. Dessa siffror påstår inte att 97% av ALLA män våldtar/våldtagit utan att av 100% av våldtäkter så är det 97% som genomförts av män.
I vilket fall är det tragiskt att 24 tjejer om dagen anser att de har fog att lämna in en anmälan.
Oavsett om de juridiskt sett inte blivit våldtagna har de upplevt något som de inte ska behöva uppleva.

Säkert större mörkertal, men självklart är det så, majoriteter är Good guys, annars vore det ett outhärdligt samhälle :eek:

För någon vecka sen fick jag skjuts hem av en snubbe och hans flickvän + hennes kompis, efter att ha varit på bröllop. Jag känner inte dem sen tidigare, men vi klickade rätt bra under kvällen och jag tyckte att dem var superhärliga. Tyvärr ändrade sig stämningen på bara en bråkdels sekund när samtalet kom in på invandring och våldtäkter.

Jag bor i Uppsala och centralstationen här har varit en väldigt utsatt plats och snubben som körde mig (och två andra) propsade på att det var pga invandringen. Han hävdade alltså att det är invandrare som våldtar. Jag tolererar inte sånt skitsnack utan sa direkt att det är MÄN som våldtar. Oavsett vilket land så är det MÄN! Och då brast det för han som körde. Han kontrade med att kvinnor också är våldtäktsmän och han blev väldigt kränkt av det jag sa. Sen sa han "så du är en sån där feminist som säger att alla män är våldtäktsmän?"

Jag fick knappt prata utan att han gång på gång skulle avbryta mig med sitt upprörda skitsnack. Men jag fortsatte bara lugnt att säga ungefär så här:
- Nej, alla män våldtar inte. Det finns bra män! MEN: hur ska jag kunna veta det när jag går ensam någonstans och möter en man? Hur ska jag veta om han är en bra person? Det kan jag omöjligt veta. Så: alla män är potentiella våldtäktsmän. För jag har helt enkelt varken lust eller råd att chansa. Jag har bara ett liv och det är jag jävligt rädd om.

Jag har faktiskt aldrig haft ett sånt här samtal någon gång. Men jag gav mig inte. Jag står upp för att vara kvinna och det är jag jävligt stolt över! Och jag är ändå stolt över att jag sa ifrån.

Har ni varit med om någon liknande situation?
Hur brukar ni göra om/när ni stöter på den här typen av lättkränkta män?
Vad hade ni själva sagt om ni var i den situationen jag var i?

Jag gjorde en video om detta också, men jag antar att jag inte får länka till den.
Därför skriver jag det jag sa i videon, ungefär.

Jag vet inte hur jag hade svarat. Förmodligen i stil med dig.

Jag har hamnat i liknande typ av diskussion när det gäller mäns våld i hemmet. Då var iofs inte etnicitet inblandat. Det jag minns är att jag konstaterade att mäns våld är ett stort samhällsproblem som inte bara berör drabbade kvinnor och barn.
När jag sa att det finns de som hävdar att även om bara 5% av alla män begår våldsbrott så drar övriga 95% fördel av detta våld, så gick mannen som jag diskuterade med helt i baklås. Jag försökte förklara att det inte handlade om hans personliga och medvetna agerande utan mer om män generellt, enligt den här uppfattningen, vinner på att kvinnor ofta viker sig och anpassar sig i relation till män.

Vi kunde inte ta diskussionen vidare. Gång på gång upprepade han att det finns kvinnor som slår sina män och att han aldrig fått fördel av andra mäns våld.

Jag var säkert inte värsta proffsiga pedagogen. Det var en diskussion och i en sådan tänker jag inte som en politiker som vill vinna över någon.

Tror inte man menade svenska soldater just. De hoppas jag man vet inte bör göra sånt.

Jag har en vän som varit prickskytt och minröjare. Han kom in efter de vidriga soldaterna dragit vidare precis. De fick bla plocka ner uppspikade, våldtagna kvinnor och barn, döda som levande från väggar. I modern tid. I europa..
De i hans pluton blev så ärrade av det de såg att många av dem inte fungerar helt mer.
En del är alkisar, andra tar för mycket mediciner, andra stänger av, någon är död.
De är för snubbiga ofta för att kunna prata känslor. Min vän var otroligt tacksam när min kille fick honom att prata. Han hade ingen att prata med innan det, trots enormt mycket vänner och familj.
Jag ser absolut fler problem med bara snubbar i grupp. Inte vilka män som helst i grupp. Men just när det blir snubb-snubbar. Och då menar jag inte att jag är rädd för att bli våldtagen av dem. Jag tänker på deras mående också.
Dödsfara i kombination med alkohol och droger verkar avtrubbande. Och i ju sämre skick truppen är, ju lättare förfaller den till sådant. Det såg man under andra världskriget. Varken kärntrupperna i röda armen eller SS hörde till dem som begick de flesta våldtäkterna, utan först när trossen kom in i en stad, då började det. Man såg det speciellt i Berlin 1945. Övergreppen tog fart efter det att striderna var över och trossen drog in.

Jag vet inte hur jag hade svarat. Förmodligen i stil med dig.

Jag har hamnat i liknande typ av diskussion när det gäller mäns våld i hemmet. Då var iofs inte etnicitet inblandat. Det jag minns är att jag konstaterade att mäns våld är ett stort samhällsproblem som inte bara berör drabbade kvinnor och barn.
När jag sa att det finns de som hävdar att även om bara 5% av alla män begår våldsbrott så drar övriga 95% fördel av detta våld, så gick mannen som jag diskuterade med helt i baklås. Jag försökte förklara att det inte handlade om hans personliga och medvetna agerande utan mer om män generellt, enligt den här uppfattningen, vinner på att kvinnor ofta viker sig och anpassar sig i relation till män.

Vi kunde inte ta diskussionen vidare. Gång på gång upprepade han att det finns kvinnor som slår sina män och att han aldrig fått fördel av andra mäns våld.

Jag var säkert inte värsta proffsiga pedagogen. Det var en diskussion och i en sådan tänker jag inte som en politiker som vill vinna över någon.
Jag vet inte om det skulle vara en fördel att ha ett förhållande till en kvinna som "viker" sig.
Samma sak, jag har heller inte förstått hur en människa är funtad som använder våld som argumentation i ett förhållande.
Den kvinna jag bor tillsammans med är ju min bästa kompis, den enda jag oreserverat kan lita på och som jag har gjort och gör så mycket trevligt tillsammans med.

De exempel vi känner till handlar ju inte om svenska soldater. Sverige har ju inte heller fört så värst mycket krig på ett bra tag.

Ett bättre svar till den där killen hade varit något på temat "Jag är feminist men har hittills aldrig hört en feminist säga att alla mär är våldtäktsmän. Det påstås så mycket om vad feminister säger och tycker, men mycket av det är inte sant och är bara ägnat att smutskasta feminismen."

Problemet är väl att TS påstår just det: att alla män är det (även om TS säger "potentiella", men meddelandet är att "jag tror att du är en våldtäktsman in spe").

Min poäng är att ge ett exempel på hur flickor uppfostras till att vara rädda för män och mäns sexualitet. Att gå runt och känna sig rädd för att bli våldtagen är främst en konsekvens av hur ett osunt samhälle skapar och underhåller synen på förhållandet mellan könen.

Nu tycker jag att du nosar på något. Ta t ex alla förmaningar till tjejer hur de ska klä sig, hur de ska uppföra sig, inte gå med nya bekantskaper hem osv. Det implicerar att varje man är en våldtäktsrisk.

Alltså, jag är närmast orolig över det där med alla män som potentiella våldtäktsmän på ett sätt som nog gör mig minst lika opedagogisk som TS.

Är det inte så att om omständigheterna är de "rätta" så är alldeles för många män våldtäktsmän? Jag har tänkt på det när jag har läst om systematiska våldtäkter i krig. I princip alla män är ju potentiella soldater. Och soldater kan tydligen beordras att begå våldtäkter. Jag tycker att det är vansinnigt obehagligt att tänka på (och ett av flera skäl till att jag gillar att så få av männen i min närhet gjorde värnplikten).
Fast vad ska man göra med den slutsatsen? Att män i krig begår våldtäkter och att i princip alla män är soldater - det låter som onödigt teoretiskt för att jag ska gå omkring och oroa mig för det.

Och förresten - om män kan beordras begå våldtäkter som soldater, då hjälper väl inte om de i din omgivning inte gjort värnplikten? Det är väl skrutt om det som hindrar dem från att begå våldtäkter är att de inte är soldater.

Senast ändrad:
Fast vad ska man göra med den slutsatsen? Att män i krig begår våldtäkter och att i princip alla män är soldater - det låter som onödigt teoretiskt för att jag ska gå omkring och oroa mig för det.

Problemet är väl att resonemanget går till överdrift.

Använder ditt svar för att reflektera vidare, men det är allmänt avsett och uppenbarligen inte ett specifikt svar på just ditt inlägg...

Vi är eniga om att 97% av anmälda våldtäkter har en man som förövare.
Vi är - förhoppningsvis - eniga om att de allra flesta män inte begår våldtäkter.
Vi är - troligen - eniga om att vissa omständigheter ökar risken för att vissa män ska begå våldshandlingar, där våldtäkt är en yttring. De där omständigheterna handlar nog oftast om tillfällen där normala spärrar sätts delvis ur spel:
mycket alkohol
droger
krig (och ja, i en krigssituation är det mycket som sätts ur spel: soldater SKA döda medan man i det civila inte ska göra det; läs gärna Chris Brownings bok "helt vanliga män" (tror jag fått titeln rätt))

Samt dessutom att i vissa kulturer i vissa länder har män rätt att kräva sex av "sina" kvinnor oavsett om kvinnan vill eller inte.

Men det gör ju inte att alla män kan förväntas/misstänkas vara våldtäktsmän!

Fast nä, det är en faktiskt en jävligt konstig reaktion!!! Om t.ex en svart person säger till mig att hen inte litar på mig för att jag är vit och en potentiel rasist så inte tusan blir jag KRÄNKT?! :confused:O_o

Kanske sant.
Jag skulle tycka att det var fånigt.
Men om personen fortsatte att hävda det med emfas, och utveckla resonemanget om varför jag antagligen egentligen var en liten smygrasist, så skulle jag bli kränkt.

och förresten. Vi vet ju faktiskt inte om personen kände sig kränkt eller om personen tillskrivs den reaktionen av TS.

What? Alla män ÄR ju potentiella våldtäktsmän. Jag kan ju aldrig veta om en man är kapabel till att våldta. Eller kan du det?

Jag tycker att du resonerar orimligt.
Det är orimligt att utgå från att alla män man träffar på, kan tänkas våldta.
Nej, man kan aldrig veta.
Men man kan aldrig veta om individen man möter kommer att försöka stjäla ens plånbok, oavsett kön.
Det vanliga är att individen man möter inte kommer att göra det; alltså är det rimligt att förvänta sig att man han plånboken kvar.

Det vanliga är att en man, vilken som helst, INTE våldtar.
Alltså är det rimligt att INTE gå omkring och reflektera över att det kan vara en våldtäktsman som man just pratar med.

Jag tycker du går till orimlig överdrift.

Oj! Men är det för att du känner dig träffad personligen? För jag säger ju inte att någon personligen (i det här fallet han i bilen) skulle våldta.

Det är ju det du gjorde.
Det var inte det du avsåg, men du gjorde det.
När du sade "alla" så inkluderade du även mannen i bilen.
Alla är ett väldigt tydligt definierat ord som liksom inte lämnar undantag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 491
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022