Alla män är potentiella våldtäktsmän

Status
Stängd för vidare inlägg.
En anledning till det skulle kunna vara att det generellt verkar vara en mer benägenhet att anmäla brott som begås av invandrare (förutom socioekonomiska skillnader).

Jag tror att du har fel.
Eftersom de flesta våldtäker begås i hemmet, och det inom vissa kulturer är tillåtet för en man att tvinga till sig sex av sin fru, så tror jag att mörkertalet gällande icke anmälda våldtäker i nära relation, är betydligt större när det gäller invandrare än etniska svenskar.

Tyvärr.

Jag tror att du har fel.
Eftersom de flesta våldtäker begås i hemmet, och det inom vissa kulturer är tillåtet för en man att tvinga till sig sex av sin fru, så tror jag att mörkertalet gällande icke anmälda våldtäker i nära relation, är betydligt större när det gäller invandrare än etniska svenskar.

Tyvärr.
Nu är det där inte mina åsikter utan som sagt bara sånt jag hittade efter en snabb goggling så det är i så fall så kallade experter som du tycker har fel.

Bl.a. här kan man läsa lite mer ingående:
https://www.metro.se/artikel/experterna-slår-hål-på-sex-myter-om-våldtäkter-xr

Nu är det där inte mina åsikter utan som sagt bara sånt jag hittade efter en snabb goggling så det är i så fall så kallade experter som du tycker har fel.

Bl.a. här kan man läsa lite mer ingående:
https://www.metro.se/artikel/experterna-slår-hål-på-sex-myter-om-våldtäkter-xr

Jag skriver inte att jag vet eller tycker.
Jag inleder med "tror".

Men motbevisa gärna att det inte finns mörkertal...

Vad gäller anmälningsbenägenhet/anmälningsvilja:

Jag tror (tror, igen) att människor är mer benägna att anmäla brott när man inte känner gärningspersonen medan ett stort mörkertal finns gällande att anmäla sina vänner eller till och med sin partner.

Jag skriver inte att jag vet eller tycker.
Jag inleder med "tror".

Men motbevisa gärna att det inte finns mörkertal...

Vad gäller anmälningsbenägenhet/anmälningsvilja:

Jag tror (tror, igen) att människor är mer benägna att anmäla brott när man inte känner gärningspersonen medan ett stort mörkertal finns gällande att anmäla sina vänner eller till och med sin partner.
Som jag skrev så är det bara från en snabbgoogling som jag gjorde pga att det ifrågasattes om invandrarmän var överrepresenterade som gärningsmän i våldtäktstatistiken eller inte.

Skrev sedan varför experterna tror att det är så.

Det var alltså inget bu eller bä från mig utan bara vad experter har att komma med i frågan.

Så det finns liksom inget att argumentera med mig om. Din argumentation får du ta med de som kommer med dessa påståenden, inte mig.

Mörkertal har jag överhuvudtaget inte skrivit något om.

Fast nä, det är en faktiskt en jävligt konstig reaktion!!! Om t.ex en svart person säger till mig att hen inte litar på mig för att jag är vit och en potentiel rasist så inte tusan blir jag KRÄNKT?! :confused:O_o

Kanske sant.
Jag skulle tycka att det var fånigt.
Men om personen fortsatte att hävda det med emfas, och utveckla resonemanget om varför jag antagligen egentligen var en liten smygrasist, så skulle jag bli kränkt.

Man kan vända på det hela; då blir det tydligare:
Om t.ex jag säger till en svart person att hen inte litar på mig för att du är svart och en potentiel rånare/inbrottstjuv så inte tusan blir då denne svarta person KRÄNKT?!
Jo. Typ.

Jag tror inte att män med den grundinställningen och den skeva kvinno/invandrarsynen tar till sig av något som jag säger. Tyvärr.

Nej, min enorma rädsla (jag är inte paranoid i bemärkelsen att jag uppfyller kriterier för den diagnosen) har inget att göra med min åsikt att jag tycker att alla män är potentiella våldtäktsmän.
Men absolut, det är inte sunt att gå omkring och vara rädd för att bli våldtagen. Det ska ju vara en självklarhet att kunna gå runt vart som helst, hur som helst, utan att känna sig utsatt. Men tyvärr funkar inte samhället så.
Tänk ett steg värre då om du nu är inne på att kunna avgöra vilka som är potentiella våldtäcksmän. ALLA människor är potentiella terrorister och kan begå väldigt grova otäcka brott. Det är en otäck tanke. Man är aldrig säker vart man än går.

Om man nu vill påstå att alla potenteilla män kan göra ett sånt brott.

Tänk ett steg värre då om du nu är inne på att kunna avgöra vilka som är potentiella våldtäcksmän. ALLA människor är potentiella terrorister och kan begå väldigt grova otäcka brott. Det är en otäck tanke. Man är aldrig säker vart man än går.
Nu börjar det bli outhärdligt.
Varje bil kan skena och köra över en. Varje flygplan han störta på en. Varje byggnad kan rasa ned över ens huvud. Varje träd kan falla ned i skallen. Under varje steg man tar kan det öppnas ett slukhål.

Fast vad ska man göra med den slutsatsen? Att män i krig begår våldtäkter och att i princip alla män är soldater - det låter som onödigt teoretiskt för att jag ska gå omkring och oroa mig för det.

Och förresten - om män kan beordras begå våldtäkter som soldater, då hjälper väl inte om de i din omgivning inte gjort värnplikten? Det är väl skrutt om det som hindrar dem från att begå våldtäkter är att de inte är soldater.
Precis!

Jättehemskt är vad det är! Och inget kan man göra!

Nej, man kan inte göra någonting med slutsatsen. Men jag ser det ju heller inte som min uppgift att lösa alla problem jag får syn på, och inte heller att få rätsida på alla män jag träffar på.

Men jag saknar nog ibland ett utrymme för att diskutera de jobbigaste sakerna - bland annat map maskuliniteten - och att få göra det på vis som inte nödvändigtvis är konstruktiva och lösningsorienterade redan från start. För mig var det en av sakerna jag gillade med trådstarten, att den tog sig rätten att inte vara pedagogisk. Och då inte heller snäll mot maskuliniteten/männen.

Nu börjar det bli outhärdligt.
Varje bil kan skena och köra över en. Varje flygplan han störta på en. Varje byggnad kan rasa ned över ens huvud. Varje träd kan falla ned i skallen. Under varje steg man tar kan det öppnas ett slukhål.
Precis, allt är farligt för potentellt sätt så kan faktiskt nästan allting hända. Man kan även bli våldtagen av en kvinna med strap on på sig, hur ska man veta om en kvinna går med en sådan på sig om man möter den? Då kan man också säga att alla kvinnor är potenteilla våldtäcktskvinnor.

Jag tror att du har fel.

Tyvärr.
Det jävliga är att du har rätt. De allra flesta utsätts för övergrepp inom det egna hemmet av personer man har ett nära förhållande till vilket gör att bara en bråkdel av dessa fall granskas av rättskipande myndigheter.

Fast bara för att jag säger så, så betyder det ju inte att jag menar att alla män våldtar.
Nej du anklagar den som sitter bredvid dig för att i något läge vara beredd att våldta dig. Inte direkt trevligt även om de flesta förmodligen är beredda om det är tillräckligt med påtryckningar ( om du inte våldtar henne dödar vi ditt barn och hänger dig) så finns det många som aldrig skull göra det frivilligt.

Alltså, jag är närmast orolig över det där med alla män som potentiella våldtäktsmän på ett sätt som nog gör mig minst lika opedagogisk som TS.

Är det inte så att om omständigheterna är de "rätta" så är alldeles för många män våldtäktsmän? Jag har tänkt på det när jag har läst om systematiska våldtäkter i krig. I princip alla män är ju potentiella soldater. Och soldater kan tydligen beordras att begå våldtäkter. Jag tycker att det är vansinnigt obehagligt att tänka på (och ett av flera skäl till att jag gillar att så få av männen i min närhet gjorde värnplikten).
Verkligheten talar emot vad du säger.
De soldater och grupper som begår övergrepp under konflikter är oftast paramilitära grupper eller soldater under dålig ledning med dålig disciplin och kvalitet. Det visade sig ju i den senaste större europeiska konflikten där paramilitära förband begick de värsta massakrerna och övergreppen.
Det visade sig även under andra världskriget då de trossen intog de städer som "frontsvinen" intagit.. Då började övergreppen, plundringen och morden. Till och med nazisterna undvek att sätta in "frontsvinen" i aktioner mot civilbefolkningen då detta ansågs som demoraliserande och skulle sänka troppens moral o stridsförmåga.

Jag kommer aldrig att glömma den där infofilmen från 1990-talet som skildrade samma fest ur en killes respektive en tjejs perspektiv. Killen som drack för mycket körde av vägen på sin mc. Tjejen som drack för mycket blev våldtagen (av en kille).
Min poäng är att ge ett exempel på hur flickor uppfostras till att vara rädda för män och mäns sexualitet. Att gå runt och känna sig rädd för att bli våldtagen är främst en konsekvens av hur ett osunt samhälle skapar och underhåller synen på förhållandet mellan könen.

Vi är väldigt många som är mer rädda för att bli våldtagna och utsatta för mäns våld än att t ex bli utsatta för sol och vårare. Vi är fostrade att känna så.
En annan orsak att gå omkring och bli våldtagen kan också bero på personliga erfarenheter.

Under 1 promille av alla män våldtar. Ca 2400 personer anmäldes som misstänkta för att ha våldtagit Ca 5 miljoner är män eller pojkar i Sverige, Säg 4 miljoner har gått igenom puberteten
Det är väl den siffra som säger hur det ligger till och ställer det hela i realitet.
Och du är övertygad om att alla våldtäkter blir anmälda?

Jag vet inte om det skulle vara en fördel att ha ett förhållande till en kvinna som "viker" sig.
Samma sak, jag har heller inte förstått hur en människa är funtad som använder våld som argumentation i ett förhållande.
Den kvinna jag bor tillsammans med är ju min bästa kompis, den enda jag oreserverat kan lita på och som jag har gjort och gör så mycket trevligt tillsammans med.

Jag var väldigt otydlig i mitt inlägg. Med att män drar fördel av andra mäns våld menade jag först och främst inte i hemmet utan i det offentliga rummet.
Jag menar exempel som detta:
- Män kan ta fysisk plats på tunnelbanan genom att sitta så brett med benen att kvinnan bredvid får sitta ihoptryckt eller resa sig för att slippa kroppskontakt med en okänd man.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 492
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama