Alla män är potentiella våldtäktsmän

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha, har du sett kvinnor på toppnivå i någon idrott som kräver fysisk prestation? Du menar på allvar att dom är lika starka som vanliga män som inte tränar?

Vilken idrott är det du pratar om då undrar jag.
Ok, jag gissar att Charlotte Kalla kan räknas som hyfsat vältränad? Från en frågesession på aftonbladet:

Gustav: Hur ser en träningsvecka ut? Hur många pass? Vidare undrar jag även kring resultat som bästa tid på en mil löpning, personbästa i bänkpress?

Charlotte Kalla: En träningsvecka består av 12 till 14 pass. Det är mycket rullskidor, löpning, styrka, skidgång i varierad intensitet. Bästa tid på en mil är strax under 36 minuter och pers i bänkpress är 60 kilo.

60kg i bänkpress är något standardmannen ofta klarar av utan att träna. Kalla är dessutom inte någon som bara tränar mycket utan absolut världselit i en extremt konkurrensutsatt sport.

Men vad är det då som får män att till exempel skicka dicpics eller meddelanden om att man borde straffknullas för sina åsikter?
Har du sett instagramkontot assholes online? Vad tror du det är som gör att män skickar såna meddelanden?

Det är väl rätt givet att de flesta kvinnor får dickpicks men vi män får tutt & rövbilder istället.
För skojs skull kollade jag på fb och de 10 senaste vänförfrågningarna är från (okänd kvinna) bilden föreställer kvinna i tight kort klänning, taget från sidan med stor byst och rejäl bakdel, men smal midja.
Varför?

Jag är fullständigt ointresserad och accepterar inte vänförfrågningar från de som inte har någon vän till mig redan och ingen har det. Detta har accelererat sen jag ändrade status till singel.
Jävligt irriterande.

Hur är det relevant till det jag påstår menar du. Jag påstår att som det är nu är den otränade mannen starkare än den otränade kvinnan och oftast den kvinna som även tränar (men då inte tränar specifikt för styrka). Skulle kvinnor träna på ett sådant sätt så att man blev starkare än män så skulle antagligen våldtäkterna minska också. Så den enda relevans detta får är om du lyckas påvisa att kvinnor som är starkare än män trots det blir våldtagna i lika stor utsträckning, då har jag helt fel med min styrkehypotes.
Jag saknar lite ord, du tror alltså så starkt på att styrkan påverkar huruvida någon känner att den vill våldta någon. Det du egentligen skriver är ju att man bör akta sig för större personer än sej själv då dom kan känna ett större behov av att våldta bara för att dom är starkare. Möjligtvis om dom går på någon form av steroider eller något pga träningen som påverkar humör och handlingar.

Det argumentet med att styrkan har del i anledningen faller ju även med att en våldtäcktsmän som tänker överfalla någon dom inte känner eller vet något om heller inte vet något om denna kvinna har teknik eller styrka att faktiskt slå ner och övermanna mannen.

Våldtäckter beror på mycket men att det har med styrkan i sej självt att göra köper jag inte alls. Det finns ingen som helst koppling mellan det. Annat än mannen kanske får ett visst storhetsvansinne och tror han är hulken och kan trampa ned vad som helst men då är det ändå i huvet det sitter.

Ok, jag gissar att Charlotte Kalla kan räknas som hyfsat vältränad? Från en frågesession på aftonbladet:

Gustav: Hur ser en träningsvecka ut? Hur många pass? Vidare undrar jag även kring resultat som bästa tid på en mil löpning, personbästa i bänkpress?

Charlotte Kalla: En träningsvecka består av 12 till 14 pass. Det är mycket rullskidor, löpning, styrka, skidgång i varierad intensitet. Bästa tid på en mil är strax under 36 minuter och pers i bänkpress är 60 kilo.

60kg i bänkpress är något standardmannen ofta klarar av utan att träna. Kalla är dessutom inte någon som bara tränar mycket utan absolut världselit i en extremt konkurrensutsatt sport.
Fast det är inte en styrkesport. Självklart har män betydligt lättare att bygga muskler. Men en kvinna som är framgångsrik i en styrkesport Kan vara starkare än en man.
Vältränad är väldigt mkt olika saker

Sen tycker jag egentligen det blir fånigt att diskutera styrka. Problemet är ju att personen vill våldta, eller begå ett övergrepp eller trakasserier.

Jag saknar lite ord, du tror alltså så starkt på att styrkan påverkar huruvida någon känner att den vill våldta någon. Det du egentligen skriver är ju att man bör akta sig för större personer än sej själv då dom kan känna ett större behov av att våldta bara för att dom är starkare. Möjligtvis om dom går på någon form av steroider eller något pga träningen som påverkar humör och handlingar.

Det argumentet med att styrkan har del i anledningen faller ju även med att en våldtäcktsmän som tänker överfalla någon dom inte känner eller vet något om heller inte vet något om denna kvinna har teknik eller styrka att faktiskt slå ner och övermanna mannen.

Våldtäckter beror på mycket men att det har med styrkan i sej självt att göra köper jag inte alls. Det finns ingen som helst koppling mellan det. Annat än mannen kanske får ett visst storhetsvansinne och tror han är hulken och kan trampa ned vad som helst men då är det ändå i huvet det sitter.
Återigen tillskrivs jag saker jag inte har varit i närheten av att påstå.

Att muskelmängderna skiljer sig mellan könen är inte direkt kontroversiellt.
Hur man påverkar sin kropp, det är vad det handlar om. Om du pratar om och jämför kvinnor och män som övht inte rör sig mer än nödvändigt, då kan jag gå med på det du skriver att det kan stämma.

Men om du ska hävda att det inte är individer så får du väl påvisa hur många dessa är. Det jag har sett är att varje förövare snarare ligger bakom många fall, en studie jag såg visade att 120 våldtäktsmän låg bakom över 1200 våldtäkter.

Det är ju förstås svårt att svara på med tanke på att många våldtäkter inte klaras upp eller leder till att någon blir misstänkt, men enligt BRÅ var 1840 personer delgivna misstanke om våldtäkt mot kvinnor 2016 plus 70 stycken för våldtäkt mot män. Det innebär ju,även om vi nu skulle räkna med att alla anmälda våldtäkter har en gärningsman som är delgiven misstanke, att det är över fem olika personer som våldtar någon varje dag.

Fast det är inte en styrkesport. Självklart har män betydligt lättare att bygga muskler. Men en kvinna som är framgångsrik i en styrkesport Kan vara starkare än en man.
Ja och det har jag även nämnt. Jag förstår inte detta behov av att springa i cirklar och påstå samma saker jag redan nämnt.

Hur man påverkar sin kropp, det är vad det handlar om. Om du pratar om och jämför kvinnor och män som övht inte rör sig mer än nödvändigt, då kan jag gå med på det du skriver att det kan stämma.
Och det är fortfarande giltigt även om kvinnorna tränar i stor utsträckning. Det är mer undantag än regel att en kvinna som tränar är starkare än en otränad man.

Återigen tillskrivs jag saker jag inte har varit i närheten av att påstå.
Jag citerar dig då igen:
" Skulle kvinnor träna på ett sådant sätt så att man blev starkare än män så skulle antagligen våldtäkterna minska också."

När du skriver så så kan jag inte tolka det annat än att man bör akta sig för folk som är starkare än en själv då dom kan känna större lust än folk som är mindre än en själv att begå övergrepp mot en.

Det är ju förstås svårt att svara på med tanke på att många våldtäkter inte klaras upp eller leder till att någon blir misstänkt, men enligt BRÅ var 1840 personer delgivna misstanke om våldtäkt mot kvinnor 2016 plus 70 stycken för våldtäkt mot män. Det innebär ju,även om vi nu skulle räkna med att alla anmälda våldtäkter har en gärningsman som är delgiven misstanke, att det är över fem olika personer som våldtar någon varje dag.

1840 av 5miljoner eller vad det blir. Det är inte vad jag skulle kalla utbrett.

Det är för mig egentligen inte intressant att diskutera styrka.
Varför begår folk andra trakasserier där styrka inte är en fråga? Nej problemet är att personen vill trakassera etc. Inte bara styrka.
Olika fenomen kan ha olika anledningar? Måste det finnas ett generalproblem som är orsaken till allt?

Vältränad är väldigt mkt olika saker

Sen tycker jag egentligen det blir fånigt att diskutera styrka. Problemet är ju att personen vill våldta, eller begå ett övergrepp eller trakasserier.

Fast herregud.
För en elitskidåkare ingår mycket styrekträning. Förmodligen betydligt mer än vad den genomsnittliga personen tränar.
Nu får man dock ha i åtanke att Kalla inte är jättestor heller 162/59 kg. Men hon är säkert lika stark som en otränad man i samma storlek. Men nu är ju män i genomsnitt även större än kvinnor.

Jag citerar dig då igen:
" Skulle kvinnor träna på ett sådant sätt så att man blev starkare än män så skulle antagligen våldtäkterna minska också."

När du skriver så så kan jag inte tolka det annat än att man bör akta sig för folk som är starkare än en själv då dom kan känna större lust än folk som är mindre än en själv att begå övergrepp mot en.
Eller så skulle du kunna tolka det så som att om kvinnor alltid var starkare än män så skulle man även ha lättare att freda sig vilket skulle göra det svårare att tvinga sig på dessa.

Eller "om du lämnar mig så tar jag livet av mig". Det finns förstås män också som säger sådant till sina kvinnor, men jag är rätt säker på att det är vanligast att kvinnor utövar den här typen av maktspråk gentemot sina män.
Jag kan på rak arm utan att tänka efter räkna upp tio män som sagt just så till sina flickvänner. Alltså till kvinnliga bekanta till mig. Jag ser det som en "vanlig" företeelse karlar tar till för att utpressa kvinnor.

Fast herregud.
För en elitskidåkare ingår mycket styrekträning. Förmodligen betydligt mer än vad den genomsnittliga personen tränar.
Nu får man dock ha i åtanke att Kalla inte är jättestor heller 162/59 kg. Men hon är säkert lika stark som en otränad man i samma storlek. Men nu är ju män i genomsnitt även större än kvinnor.
Hon tränar garanterat mer styrketräning än de allra flesta precis som du nämner. Just det där med vikten blir även en stor del i den absoluta styrkan, jag har redan nämnt att kvinnor relativt kan bli starka/Starkare men tyvärr handikappas av bristen på total muskelmassa.

Fast herregud.
Ja en man i samma storlek som Kalla är inte världens starkaste heller. En man på 59 kg kommer knappast ta 120 kg i bänkpress.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 492
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama