Jag tänker att det blir lite fel när det som huvudsakligen diskuteras är överfallsvåldtäkter - alltså någon slags fysiskt matchning mellan förövaren och offret, när åtminstone jag tror att det allra vanligaste synes vanliga killar och män som helt enkelt utnyttjar en situation, eller brist på motstånd.
Skulle de ens komma på tanken om det inte vore för att de tycker det är är lite okej att en tjej är lite sådär stel och inte 'lika kåt' i sängen?
Därför är samtyckeslagen så vansinnigt viktig, och en stor del i jämställdhetsfrågan.
Läste på någon sådan där populärsida (typ buzzfeed, alltså inte en särskilt seriös källa, men det kändes inte särskilt långsökt. ^^) Att anledningen till att han ropade efter kvinnor på gatan var att en gång på femtio eller så funkade det ju - att alla andra förtionio kvinnor kände sig besvärade och förföljda hade han inte en tanke på.
Igen har jag mycket svårt att se hur sådant kan förklaras med någonting annat än att samhället i stort rycker lite på axlarna åt att pojkar är pojkar och att kvinnor borde ta det som en vardag.