Alla män är potentiella våldtäktsmän

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har även sagt att om man är på toppnivå i någon styrkekrävande idrott så kan man nog mäta sig med vanliga män. Jag förnekar inte att det finns kvinnor som är lika starka/starkare än män. Det jag säger är att medelmannen är väldigt mycket starkare än i princip alla kvinnor.

Det är väldigt få kvinnor som tränar på ett sådant sätt att dessa blir absolut starkare än män.
Man behöver inte ligga på toppnivå för att öka sin styrka med enkel styrketräning som en genomsnittlig man som tränar ägnar sig åt men det är fortfarande ganska få kvinnor som tränar styrka så

Ja och vad tror du det beror på att få kvinnor tränar styrka så? Kvinnor ska inte bli "för stora" inte ha "för mycket" muskler
Könsrollerna påverkar ju också vad och hur hårt man tränar och en vanlig man tränar hårdare styrka än en vanlig kvinna eftersom det passar mansrollen och det passar inte lika bra in i kvinnorollen

Bland dom kvinnor jag känner som skiter i könsrollerna och män och kvinnor som kommenterar att dom börjar bli stora och tränar som män gör (alltså inte på elitnivå utan bara som vanliga män som styrketränar ordentligt några gånger i veckan) så finns det många med fysik som man aldrig nånsin ser på otränade killar som sitter på kontorsjobb och inte lyfter ett finger på fritiden

N

Nix - blir jag presenterad med källor som visar att mina tankar inte stämmer ändrar jag gladeligen åsikt. Jag är vetgirig och källkritisk. Att du inte vill specificera källor som styrker dina påståendenden gör dom i mina ögon inte så trovärdiga. Du vill inte ens specificera vilka andra faktorer som skulle påverka, trots att du är övertygad om dess existens.
Så du fick en källa som påvisade större spridning, now what?

Man behöver inte ligga på toppnivå för att öka sin styrka med enkel styrketräning som en genomsnittlig man som tränar ägnar sig åt men det är fortfarande ganska få kvinnor som tränar styrka så

Ja och vad tror du det beror på att få kvinnor tränar styrka så? Kvinnor ska inte bli "för stora" inte ha "för mycket" muskler
Könsrollerna påverkar ju också vad och hur hårt man tränar och en vanlig man tränar hårdare styrka än en vanlig kvinna eftersom det passar mansrollen och det passar inte lika bra in i kvinnorollen

Bland dom kvinnor jag känner som skiter i könsrollerna och män och kvinnor som kommenterar att dom börjar bli stora och tränar som män gör (alltså inte på elitnivå utan bara som vanliga män som styrketränar några gånger i veckan) så finns det många med fysik som man aldrig nånsin ser på otränade killar som sitter på kontorsjobb och inte lyfter ett finger på fritiden
Hur är det relevant till det jag påstår menar du. Jag påstår att som det är nu är den otränade mannen starkare än den otränade kvinnan och oftast den kvinna som även tränar (men då inte tränar specifikt för styrka). Skulle kvinnor träna på ett sådant sätt så att man blev starkare än män så skulle antagligen våldtäkterna minska också. Så den enda relevans detta får är om du lyckas påvisa att kvinnor som är starkare än män trots det blir våldtagna i lika stor utsträckning, då har jag helt fel med min styrkehypotes.

Den påvisade att det finns skillnader i IQ men vad har det att göra med att män våldtar mer? Rimmar illa med din "ursäkt" ang ordet idiot.
Det är ett exempel på hur egenskaper är skiljda i sin distribution mellan könen. Andra egenskaper som psykiska störningar etc kommer antagligen också skiljer sig mellan könen. Det är inte IQ som är det du ska fokusera på utan distributionen av egenskaper, jag använde IQ bara som exempel på detta.

Hur är det relevant till det jag påstår menar du. Jag påstår att som det är nu är den otränade mannen starkare än den otränade kvinnan och oftast den kvinna som även tränar (men då inte tränar specifikt för styrka). Skulle kvinnor träna på ett sådant sätt så att man blev starkare än män så skulle antagligen våldtäkterna minska också. Så den enda relevans detta får är om du lyckas påvisa att kvinnor som är starkare än män trots det blir våldtagna i lika stor utsträckning, då har jag helt fel med min styrkehypotes.
Tror inte på att våldtäkterna skulle minska av att kvinnor blev starkare för jag tror inte på din teori om att våldtäkt handlar om fysisk styrka

Om det var så skulle män inte våldta andra män men det gör dom också

Du tror alltså att män våldtar mer för att de är starkare än kvinnor ?

Det är ett exempel på hur egenskaper är skiljda i sin distribution mellan könen. Andra egenskaper som psykiska störningar etc kommer antagligen också skiljer sig mellan könen. Det är inte IQ som är det du ska fokusera på utan distributionen av egenskaper, jag använde IQ bara som exempel på detta.
Fast en artikel om IQ var ju det enda du länkade till som källa för ditt påstående om egenskapers spridning, då är det väl inte konstigt att jag fokuserar på det?

Tror inte på att våldtäkterna skulle minska av att kvinnor blev starkare för jag tror inte på din teori om att våldtäkt handlar om fysisk styrka

Om det var så skulle män inte våldta andra män men det gör dom också
Och om det var mansrollen så skulle inte kvinnor våldta andra kvinnor.

Du tror alltså att män våldtar mer för att de är starkare än kvinnor ?
Jag orkar inte dessa cirkulära argumentationer längre. Nej jag har inte påstått att det är därför man våldtar, jag säger att det är en möjliggörande faktor. Man måste vilja och kunna.

Men nu ger jag mig, ni vann.

Den påvisade att det finns skillnader i IQ men vad har det att göra med att män våldtar mer? Rimmar illa med din "ursäkt" ang ordet idiot.

Och nu pratar vi inte om en liten övervikt åt män som våldtar. Vi pratar om att 98% av våldtäktsgärningsmän - är just män.

För mig är det självklart att vi som människor har makten över att definiera hur vi vill att samhället ska fungera, vilka normer som ska gälla och vilka handlingar vi genomför med och mot andra människor. Det handlar inte om biologi eller styrka, det är inte ens intressant i sammanhanget. Lika lite som RUT-reformen tillkom som resultat av biologiska faktorer som den taskiga behandlingen av kvinnor vid sexualbrottsrättegångar det. Det handlar inte ett dugg om biologi. Det handlar om mäns strukturella makt över kvinnor.

En människa med mörk hud upplever rasism varje vecka i Sverige. En vit man som @Hero kan leva ett helt liv (iofs måste man vara hyfsat ignorant och ointresserad av medmänniskor) utan att uppleva den som ett problem. Liksom att kvinnor som dansar på krogen blir tafsade på, typ varje utekväll, emedan män knappt noterar övergreppen och ofta täcker upp för sina idiotkompisar med "han är ju så full/det var väl inte så farligt/du fick ju en drink" via skratt och dåliga skämt till som ibland tiofalt värre saker som är sexuella ofredanden i sig.

Men det går att se patriarkatets normerande makt även som man (eller kvinna insnöad på biologiska resonemang om kön hos människor), det är liksom ingen subtil eller abstrakt liten grej som påverkar samhället pyttelite. Det är bara att öppna ögonen och se strukturerna som radikalt behöver förändring.

Och nu pratar vi inte om en liten övervikt åt män som våldtar. Vi pratar om att 98% av våldtäktsgärningsmän - är just män.

För mig är det självklart att vi som människor har makten över att definiera hur vi vill att samhället ska fungera, vilka normer som ska gälla och vilka handlingar vi genomför med och mot andra människor. Det handlar inte om biologi eller styrka, det är inte ens intressant i sammanhanget. Lika lite som RUT-reformen tillkom som resultat av biologiska faktorer som den taskiga behandlingen av kvinnor vid sexualbrottsrättegångar det. Det handlar inte ett dugg om biologi. Det handlar om mäns strukturella makt över kvinnor.

En människa med mörk hud upplever rasism varje vecka i Sverige. En vit man som @Hero kan leva ett helt liv (iofs måste man vara hyfsat ignorant och ointresserad av medmänniskor) utan att uppleva den som ett problem. Liksom att kvinnor som dansar på krogen blir tafsade på, typ varje utekväll, emedan män knappt noterar övergreppen och ofta täcker upp för sina idiotkompisar med "han är ju så full/det var väl inte så farligt/du fick ju en drink" via skratt och dåliga skämt till som ibland tiofalt värre saker som är sexuella ofredanden i sig.

Men det går att se patriarkatets normerande makt även som man (eller kvinna insnöad på biologiska resonemang om kön hos människor), det är liksom ingen subtil eller abstrakt liten grej som påverkar samhället pyttelite. Det är bara att öppna ögonen och se strukturerna som radikalt behöver förändring.
Preach! :bow:

En vit man som @Hero kan leva ett helt liv (iofs måste man vara hyfsat ignorant och ointresserad av medmänniskor) utan att uppleva den som ett problem. Liksom att kvinnor som dansar på krogen blir tafsade på, typ varje utekväll, emedan män knappt noterar övergreppen och ofta täcker upp för sina idiotkompisar med "han är ju så full/det var väl inte så farligt/du fick ju en drink" via skratt och dåliga skämt till som ibland tiofalt värre saker som är sexuella ofredanden i sig.

Hur vet du att jag är en vit man och vilken roll spelar min hudfärg ?
Jag har också blivit taffsat på av kvinnor på krogen? Jag har varit på krogen mer eller mindre nykter så jag ser vad som försiggår där. Ser hela tiden killar som taffsar m.m. Men också tjejer som gör detsamma och är med på noterna. Vilket förvånar mig för jag hör ju hela tiden att tjejer inte uppskattar sånt? Det är ingen miljö jag trivs i och brukar därför inte vistas där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 492
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama