Alla kloka Bukare - Ge mig råd!!

A

arrak

Ska ta det här kort..
Har en fd kompis som jag känt under många år (vi kan kalla henne H). Saken är den att sedan hon köpte häst så har H blivit en riktig Dr. Jekyll vs Hyde. Hon har stått i ett stall som en vän till mig driver och jag blev mot min vilja "referens" iom att den personen som driver inackorderingsstallet tyckte att det räckte med referenser av att bara veta att min kompis så att säga kände mig. (Är ni med?) Så H fick plats till sina två hästar och sedan började det.. H klagade på allt och alla. Rutinerna (som H hade accepterat i hyresavtalet) skulle ändras till vilket pris. På detta stället går hästarna ute och har fri tillgång på hö under dagen och det har alltid fungerat utmärkt eftersom alla varit supernöjda med att hästarna är ute länge. Tjejen som har stallet var schysst och fixade en egen hage till H men det var inte heller bra, för den hagen var mindre och det var ju bara hennes två som gick där. H fortsatte: Mockningen var det fel på, hon ville inte ha hästarna på halm utan ägaren till stallet kände sig tvingad att ställa hennes på spån(Tycker att tjejen som har stallet var ALLDELES för snäll; jag hade kastat ut H för länge sedan).
Allt var fel och H snackade konstant skit om stallet och ägaren och fick med sig en grupp svaga hyresgäster som oxå passade på att klaga på de mest konstiga saker.
Trivseln i detta stall försvann snabbt och flera hyresgäster flyttade för att få lugn och ro. När H hade förstör det tog hon EN häst och flyttade till ett annat stall, där skitsnacket fortsatte. Nu hette det att i min kompis stall fick hästarna ingen mat, de avmaskades inte osv och detta är rena lögner. Jag konfronterade H med detta och hon säger att det inte är hon som sagt allt detta, utan att det är andra, fast hon håller med och säger att det är inga lögner.
Fan for i mig och jag ansträngde mig verkligen för att luska ut om det var H som spred all skit. OCH det stämde naturligtvis, jag kom in i stallgången när hon stod och berättade en klar lögn. På hennes nya stall kallade en del henne för "stallets nya gödselspridare".

Saken är den att jag har hållt på i hästbranschen så länge att jag känner väldigt mycket folk och därigenom får jag reda på allt hon säger. (Ofrivilligt ska jag säga). Det jag tycker känns jobbigt nu är detta:

Hon har sökt stallplats hos en bonde jag känner för bägge sina hästar. Det är ett supertrevligt stall med många vänner till mig. Och nu har hon använt mig som referens igen. (Hon gör det på ett fult sätt, påpekar att hon känner mig sedan länge osv)Så hon har nu fått löfte om att när det blir ledigt så får hon plats.

Jag vill inte sammankopplas med H och jag känner att det förstör min trovärdighet. Skulle ni berätta för stallbonden om hur det har gått till i de andra stallarna eller skulle ni låta honom komma underfund med saken själv? Jag skulle personligen efter allt detta ALDRIG kunna rekommendera H till ngt stall för allt blir bara skitsnack och ljug.
Gillar egentligen inte att "sprida skit" för alla har rätt till en egen bedömning, men i detta fall känner jag att jag blir inblandad iom att H använder mig som ett sätt att få stallplats. Och det skulle vara bedrövligt om stämningen även i detta stall förstördes. Sedan vet ju inte jag om detta var ngt övergående hos H, hon kanske har lugnat ner sig nu. Snälla, ge mig ett råd om vad jag ska göra??

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Alla kloka Bukare - Ge mig råd!!

Jag skulle kontakt alla tre stallen och förklara hur läget ligger till, att du absolut inte är någon positiv referens utan att du aldrig själv skulle rekommendera henne.

Passa även på att göra detta känt i övrigt, du kan ju inte ha människor som går omkring och beter sig som idioter och drar ner ditt namn i smutsen.

Dessutom - prata med H och förklara att du inte uppskattar att hon använder dig som referens, och att du kommer göra vad du kan för att det blir känt att du inte kan rekommendera henne. Då kanske hon förstår.

Senast ändrad av en moderator:

jag håller med, kontakta alla tre stall och säg som det är, att du inte alls skulle kunna rekommendera H som hyresgäst. Kanske går det även att prata med H själv, om hennes "attitydproblem"?

Oj, vilken jobbig situation!
Jag skulle berätta för bonden + alla stallägarna precis hur det ligger till så att ingen blir sur på dig. Ärlighet vara längst ;)

Lycka till!

Jag skulle berätta, helt klart, mitt goda rykte skulle i det här fallet vara värt mer än hennes vännskap. Hon verkar ju inte direkt sätta särskillt stort värde på er vännskap när hon beteer sig på det där sättet.

Dessutom så skulle jag säga till H att hon inte längre kan använda dig som referens och att du tycker att hon beteer sig på ett tråkigt/felaktigt sätt.

Jag hade pratat med alla stall ägare, o berättat vad du tycker , förklara så dom förstår. Sen är det ju upp till dom .
O Jag hade även pratat med H & berättat för henne vad du tycker o så.

Instämmer med övriga, håll henne inte om ryggen utan säg som det är.
Meddela dock även tjejen ifråga att från och med nu så använder hon inte dig som referens. Om hon sedan ändå gör det så har du iaf meddelat och kan därmed ta till hårdhandskarna om du skulle vilja det.

Beteende som detta skall stävjas med alla medel..

sällar mig till övriga och tycker du ska kontakta berörda stall och prata med H och säga att du inte vill att hon använder dig som referens nått mer. (gör hon det får du säkert reda på det och kan ringa upp det stallet med och säga som det är).

Du ska kontakta bonden och tala om det du vet om hur personen fungerar - det är inte att sprida skit. I alla fall inte om du håller dig till fakta om sådant som du VET och har sett med egna ögon och öron.

Det är också en typ av "referens" - du talar ju om hur personen fungerar i stallet. Att det sedan inte är den typen av referens som din fd kompis kanske vill ha eller menar - DET är en annan sak.

/Lizzie

TACK alla för svar!! Jo, ni har ju rätt alla att jag inte kan hålla H om ryggen längre. Och eftersom jag aldrig blivit tillfrågad om jag kan vara referens och till och med pratat med H och sagt att hon absolut inte får använda mig som ett sätt att "komma in" i stallen och hon ändå gör det kan man väl se som att hon har förbrukat mitt förtroende. Det konstiga är att trots att jag har pratat med henne och gjort klart att jag inte ställer upp på skitsnack och att det gör mig ledsen och att jag skäms för henne när hon bär sig åt såhär, så verkar det som om det bara triggar henne. Hon "måste" ha rätt i alla situationer och håller på och tjatar sitt skit och hänvisar till att andra minsann tycker som hon. (Vid förfrågan hos dessa visar det sig att det INTE stämmer..En person hon hänvisade till hade ingen aning om vem hon var:confused:) Hon säger att min tränare är hatad av "hennes" instruktör pga av saker som hände i deras barndom??:mad:vilket inte har ett uns sanning i sig. (min instruktör kommer från England och lärde känna hennes i vuxen ålder). Bägge har tagit illa vid sig, men de vet inte var det kommer ifrån. Jag känner båda och de kommer mycket bra överens..Som ni förstår ställer hon till problem och sårar människor med detta i mina ögon mycket allvarliga skitsnack.
Eftersom jag försökt att prata med henne och det inte går att nå fram så har jag nu bestämt mig för att nästa gång ngt händer kommer jag inte att hålla tyst utan hänvisa direkt till henne.:mad:
Tycker det är så tråkigt att hon har ballat ur såhär eftersom vi har haft mycket kul tillsammans innan hon skaffade häst. Det är som hon har blivit en helt annan person.:(

På ett fint sätt skulle jag ge bonden en vink om, att du inte avser att stå som referens för denna person. Om de tar in henne i stallet, får det ske genom eget val men att du inte vill vara referens för henne.
Ofta brukar detta ta skruv, då man börjar ana ugglor i mossen.

Får du då en direkt fråga av denna H varför du inte vill vara referens, kan du svara att ni numera inte umgås på samma sätt och det är svårt att lämna referenser på någon man inte känner så bra.

Frågar bonden varför du inte vill stå som referens, kan du svara att ni inte delar uppfattning kort och gott. Och för att kunna lämna referens är ju en delad uppfattning i princip ett krav.

Detta är en ärlig men en finkänslig väg att välja, förmodligen kommer det ändå att ge sura miner från din kompis men det kvittar nog vad du säger i det fallet eftersom allt annat som inte går hennes väg kommer vara emot henne.

Du får nog vara beredd på att mista kamratskapet, om det nu ens är något att ha.:crazy:

Eftersom jag försökt att prata med henne och det inte går att nå fram så har jag nu bestämt mig för att nästa gång ngt händer kommer jag inte att hålla tyst utan hänvisa direkt till henne.:mad:
Ap! Ap! Ap! Ap! Inte NÄSTA gång - se till att rentvå dig själv NU!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 738
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 644
Senast: Kjerulfia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka