Alla hästari stallet uppsagda idag!

A

annapanna123

Idag fick vi via ett meddelande på vår whiteboard i stallet veta att vi all blir uppsagda/vräkta gällande from. idag. :eek:Vi har två månaders uppsägningstid. Vad innebär detta? Att vi måste stå för två hyror till oavsett om vi flyttar eller att vi har två månader "på oss" att hitta stallplats? Vi har inget skriftligt kontrakt, dock ett muntligt. Tycker att det är skamligt att lämna ett sånt meddelande på tavlan, om man nu ska sluta med verksamheten heöt oförhappandes tycker jag man åtminstonde ska kalla till möte och berätta inför alla!:mad:

Vad gäller rent juridiskt? Har vi rätt att flytta typ imorgon om vi har stallplats, och isf, kan man begära del av hyran tillbaka? Det har trots allt bara gått 8 dagar i november, och har inte lust att stanna bara för att jag betalat, dock har jag ingen lust att betala dubbla hyror heller...

Jag är en mycket förbannad hyresgäst som är trött på sandlådefasoner i vuxenstall!

Sv: Alla hästari stallet uppsagda idag!

Vda som gäller beror ju lite på vad ni kommit överens om i ert muntliga kontralt.
Tycker att det vore självklart med ett möta ang uppsägningarna osv och samtidigt är det ju konstigt att ägaren/stallansvarig inte vetet längre tid att stallet ska upphöra el dyl.
2 månader är ju inte säkert att man hittar nåt på beroende på hur det ser ut med platser runt omkring.
Önskar dig och de andra i stallet lycka till och hoppasatt det löser sig med hyror och annat.

Tyvärr har vi ett fått någon förvarning alls. Vi hade möte för ett par veckor sen och då nämndes inget om att de skulle sluta med hästarna. :mad: Dock har vi (hyresgästerna) varit lite missnöjda med hur allt sköts i stallet på sistone, och har hört från en annan stallägare i närheten att hon pratat med henne redan för några dar sen om detta (att säga upp oss allihopa). Hon var trött på allt tjat sa hon...

Jag håller också tummarna på att vi alla kan flytta snart...

Är det inte lite sandlådefasoner från din sida också att vilja "sticka" på en gång också, för att du inte har lust att vara kvar?
Jag förstår att man blir arg och besviken över att få en uppsägning på tavlan, det är otroligt nonchalant och omoget av stallägaren, men om du tänker mer rationellt istället; är det inte bättre att låta bli att trassla med hyror och ägna tiden åt att i lugn och ro leta efter en riktigt bra ny stallplats?

Muntliga avtal gäller antagligen också, och om det är sagt två månader när ni flyttade in så är det väl egentligen ingenting att diskutera? Har det inte sagts någonting om uppsägningstid alls så är det svårare men då finns det säkert någon praxis som gäller.
Det allra bästa är väl egentligen att prata med stallägaren själv för att se om det är möjligt prata om en ev kortare uppsägningstid.

Sandlådefasoner eller inte, så känner man ju inte direkt sig välkommen att vara kvar i stallet. För att slippa ännu värre "slitage" mellan mig och hyresvärden skulle jag gärna vilja flytta så fort som möjligt. Flera av min stallkompisar känner sig också kränkta och vill därför också därifrån så fort som möjligt då det har varit en del "förtroendeproblem" med hyresvärden. Det är en lång historia, men förhoppningsvis hittar vi nya hem till våra älsklingar snart.

2 månaders uppsägningstid betyder att du ska betala hyra i 2 månader från och med i dag oavsett om du flyttar i dag eller senare. Men vad har ni sagt i erat muntliga kontrakt ang uppsägningstiden ? Det är det som är intressant.

Det enda som är sagt är att vi har två månader om vi vill flytta självmant, dock har aldrig diskuterats vad som händer om vi blir uppsagda. En del har inte ens blivit informerade om att vi har två månaders uppsägningstid alls. Enligt min svärfar som äger ett antal hyresfastigheter kan dom inte tvinga oss att betala om vi blir uppsagda, dock är uppsägningstiden till för att ge oss tid att hitta en ny stallplats. Vi har liksom 2 månader på oss menar han. Det är mycket som aldrig nämnts i "muntliga kontraktet" som sedan "tillkommit" eller krävts av oss i alla fall.

Brukar det inte vara så att uppsägningstiden är åt båda håll lika?

För inte skulle du väl vilja bli uppsagd en dag och bli tvungen att flytta samma dag?

Lika lite som en stallägare vill bli av med en uthyrd plats på samma dag.

Så det är väl som en säkerhet för båda parter att ha uppsägningstid.

Flyttar du tidigare så antar jag att du får betala kallhyra för uppsägningstiden.

Vet inte riktigt vad som gäller juridiskt, men håller på och kollar upp det. Uppsägningstiden ska väl vara en säkerhet för att man ska ha tid och hitta en ny stallplats, men om man har hittat en stallplats tycker jag att man ska få flytta när man vill utan att behöva bli skyldig flera hyror till. Vi flyttar ju inte frivilligt nån av oss, då vore det ju annorlunda. Dom kommer inte att hyra in fler hästar utan ska sluta med hästeriet.

Du ser väldigt "enögt" på det här - det är väl solklart att uppsägningstiden gäller åt båda håll. Själv föredrar jag skrivna och TYDLIGA kontrakt, särskilt när man ser hur folk resonerar...

Uppsägningstiden gäller åt båda håll om inget annat överenskommits: Dvs du är skyldig att betala 2 månadshyror oavsett om du flyttar idag och hon är skyldig att låta dig ha hästen kvar där i två månader till från och med uppsägningsdatum - alltså 8(?)Januari.

Jag skulle ha föredragit ett kontrakt också, men nu finns inget. Hon har slutat med kontrakten för att folk klagade så fort hon krävde att man skulle göra något som inte stod i kontraktet. Det var innan jag flyttade dit. Jag förstår att du som stallägare känner att jag är väldigt partisk, men du kan ju tänka dig in i situationen att du blir utkastad istället så kanske du förstår hur jag och mina stallkamrater känner oss. Jag tycker att om man nu säger upp alla utan förvarning så kan man ju vara lite flexibel så att det blir enklast för alla parter. Dom som vill/inte hittar stallplats får stanna 2 månader, och dom som hittar stallplats tidigare och kanske inte har råd att betala dubbla hyror eller mister den nya stallplatsen om man inte kan flytta direkt.

Jag har inte alltid varit stallägare så visst vet jag hur det är "på andra sidan". Det ÄR svårt att hitta bra stall där alla trivs och där man har ungefär samma syn på hästhållningen etc, det var en av anledningarna till att jag köpte egen gård.

Sen förstås jag inte riktigt hur du menar; sagt upp helt plötsligt? Ni har ju två månaders uppsägning och då blir ni väl inte utkastade från en dag till en annan precis? Det blir ju ALLTID en överraskning när man talar om för någon att man ska flytta eller att man vill att någon ska flytta ut, eller ska man gå och ge en massa hintar hit och dit innan?

Om jag vore som du så skulle jag lugna ner mig lite och flytta med flaggan i topp så att säga - det är ALDRIG bra att göra sig besvärlig eller flytta med en "smäll i dörren" för du vet inte när du behöver en bra referens eller i vilket sammanhang du kan stöta på den här människan eller den personens bekanta i framtiden.
Jag är förvånad över hur många det är som "skiter ut sig" överallt.

Jag förstår att det har varit tjafs med den här stallägaren och att ni inte är bästa vänner men du vinner själv på att tagga ner alltihopa, jag lovar!

Visst kanske man hittar en stallplats tidigare men då är det bara att säga att jag kan flytta om 2 månader så min andra stallplats är uppsagd och betald för jag har inte råd med dubbla hyror.

Det är ju inte säkert att de den nya stallplatsen är tom då den hyresgästen ev.också har en uppsägningstid.

Det är som att stå på kö till en lägenhet man tittar innan och får hyra senare.

Sen kan man tycka att ett medelande på talan är fult men är det inte den bästa komunikationen i stallet så kan jag förstå stallägaren, man kanske inte orkar med ett möte när alla är chokade utan väntar ett par dagar och berättar varför senare så kanske ingen säger "fel" saker i striden hetta.

Hoppas att allt går bra och att ni hittar en ny bra stallplats.

Viist är det bäst att sluta med flaggan i topp, jag håller med. Men jag har aldrig varit i dålig dager hos hyresgästen utan har skött allt till punkt och pricka och kommer dessutom bra överrens med henne till vardags. Därför tycker jag att man åtminstone förtjänar en förklaring. Visst har jag varit missnöjd med hur stallet har sköts på sistone, men vi är bara vuxna människor i stallet och skulle nog känna mer förståelse om hon hade pratat med oss ansikte mot ansikte. Vi hade tex ett möte för 2 veckor sen, och troligtvis visste dom redan då. Dessutom fick vi betala hyran för november kontant (=svart) vilket jag inte var speciellt förtjust i. Allt var säkert noga planerat, hade hon sagt det på mötet hade nog en del flyttat och hon hade inte fått någon hyra för november. Nu har vi inte ens bevis på att vi betalat då vi inte ens fick ett kvitto. Nu istället säger hon upp oss precis så att vi alla måste ställa upp på deras "frivilliga" (som aldrig nånsin nämnts i muntliga kontraktet odch som definitivt inte är frivilliga) in och utsläpp över jul. Detta innebär ca 6 in och utsläpp per person under 2-3 veckor motför i mutliga kontraktet 1 gång i veckan - insläpp. Hon är slug och har säkerligen planerat detta ett tag. Men som sagt, det är väl bara att svälja skiten och flytta i sinom tid. Det löser sig nog. :crazy:

Till alla som svarat i tråden. Tack för er input. Jag ska nu lägga kraft på att hitta stallplats. Min häst är skadad och fick veta nyheten om att vi var uppsagda av en stallkompis via sms när vi var på Mälarkliniken. Vet inte hur många fler behandlingar han får innan dom dömer ut honom.:cry: Det har varit mycket stress pga av detta och det här med stallupssägningen gjorde att min tillvaro rasade samman. Jag ska ta mig i kragen och försöka lösa allt till det bästa.

Sv: Alla hästar i stallet uppsagda idag!

det är väl bara du frågar stallägaren om du får flytta på en gång om du hittar en ny plats.

Det löser sig säkert till det bättre så; ta ett djupt andetag och se framåt istället. Läste att du har bekymmer med skadad häst också och kan förstå att det "rinner över" då.

Hoppas att allt går bra, häst och ny stallplats.

Min frågor blev besvarade på tavlan idag. Tydligen hade antingen stallägaren eller någon annan läst det och "informerat" stallägaren om mitt inlägg på Buke. Mycket av det här hade ju kunnat undvikas om de hade haft ett möte på en gång där vi alla kunde fråga om det vi oroar oss över. Jag tror vi skulle ha mer förståelse för deras situation då och inte blivit lika överrumplade och chockade över meddelandet på tavlan.

För er som undrar, vi är inte skyldiga betala två hyror om vi hittar stallplats innan. Kvitto på hyran kunde vi få.

Skönt att det är uppklarat i alla fall. Nu vet jag vad som gäller i vårt stall.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 468
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Min vanliga identitet här på forumet är rätt välkänd, och jag har inte direkt varit hemlig med vart jag bor, så jag valde att lägga den...
Svar
4
· Visningar
2 152
Senast: Anna-KarinO
·
Hästmänniskan Jag har hamnat i en klämd situation, och såklar hävdar alla alltid på sin egen rätt, så som jag hävdar på min egen rätt. Så jag skulle...
2
Svar
33
· Visningar
4 601
Senast: Kiwifrukt
·
M
Ekonomi & Juridik Behöver hjälp med att förstå konsekvenserna, juridiskt, för följande. Jag hyr en box och lösdriftsplats i ett lösdriftsstall. Enl...
Svar
15
· Visningar
2 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka