Alla hästar kan gå på fri tillgång

Sv: Alla hästar kan gå på fri tillgång

Inte sant. Till viss del kan man ju styra genom att ha lågt näringsinnehåll till storätande hästar, men står de 24/7 vid balen och de är lättfödda då blir det fel.

Fri tillgång på vaddå?
Jag tror att alla hästar kan gå på fri tillgång av rätt avpassat grovfoder. Och för en del lättfödda hästar innebär det halm, som då behöver kompletteras med proteinfoder. Sen är det väl inte säkert att de kommer att hålla optimal form för det.

Så länge det är en frisk häst så ja, men det är inte alla som har tid eller vill rida så mycket som det krävs på en lättfödd häst.

Handlar det om en häst som inte klarar av att jobbas så mycket som det krävs för att inte bli fet så nej då skall hästen ha en begränsad giva av hö.

Kram

Falskt, om man inte begränsar tillgången på något sätt med nät etc. men då är det ju inte fri tillgång i ordets rätta bemärkelse.

Mina hästar står 24/7 och äter om de har fri tillgång och då blir de feta oavsett innehåll i grovfodret. Har tre kallblodsvalacker och alla är extremt lättfödda.

Senast ändrad av en moderator:

Sant eller falskt?
Vad tycker du?

Kan kan de väl, men en del BÖR inte göra det.

Däremot kan man ju för många hästar lösa det så att det blir i princip samma sak. Men självklart finns det alltid undantag, hur man är vrider och vänder på det.

Fri tillgång på vaddå?
Jag tror att alla hästar kan gå på fri tillgång av rätt avpassat grovfoder. Och för en del lättfödda hästar innebär det halm, som då behöver kompletteras med proteinfoder. Sen är det väl inte säkert att de kommer att hålla optimal form för det.

Ja, det här med halm var jag inne på för mina födo-genier här ute i hagen (läs extremt lättfödda.)
Men när jag räknade på det så blev det så här:

Jag lade in 10 kg halm i programmet, men när jag kompletterade upp lusern för proteinet så stack MJ halten iväg ändå.
När jag hade 8 kg halm hade jag fortfarande för hög MJ halt på grund av lusernet. Det betydde alltså att det inte spelade någon roll om jag gav/ger hö eller om jag ger halm, vilket blir något kg mer än det hö jag har nu.

Fri tillgång på halm skulle alltså leda direkt till proteinbrist eftersom jag inte isåfall kan fodra upp proteinet.

KL

Det är skönt att se att det inte ÄR sant. För nu har jag läst flera personer som hävdar att hästar minsann alltid kan gå på fri tillgång och jag kan bara inte se hur det skulle fungera för mina brudar.

Nä, vänta nu. Om smrp-behovet är fyllt är det ju ingen risk för brist. Däremot kommer ju kvoten att vara lägre, men så länge behovet är fyllt är det ingen fara. Mer än att hästarna blir feta om de får mer mj än de gör av med, och där finns ju en hel del hälsoproblem med det.

Ja, men SMRP halten fylls inte med halmen, som jag räknat på det i alla fall.
Då måste jag till med lusern vilket får MJ att sticka iväg = fet häst.

Eller är jag ute och cyklar? :o

Jag ska förklara hur jag tänker.
Enligt de tabeller/programmet jag använder så här min häst:

Ponny - Promenadridning - normalt hull = Behov MJ: 38, SMRP: 229

Om jag lägger in standardinnehåll i halm och anger tex. 8 kg så får jag MJ halt 40, vilket redan där är för mycket. Men eftersom SMRP i över huvud taget inte existerar i halm så måste jag sätta till lusern.

Om jag då lägger till 2 kg lusern, får jag SMRP 200 (standardmått i programmet, jag skulle isf. behöva ge lite mer än 2 kg.)

MEN
det leder till att MJ halten går upp till 58 vilket är way ahed vad min häst kan äta.

Eftersom det "bara" är 8 kg halm och en jäkla massa lusern så är det ingen stor skillnad mot den giva hö jag kan ge henne (av mitt hö).

Min tanke var alltså att kunna ge henne mer grovfoder för sysselsättningens skull om jag ger halm, men det är alltså uteslutet enligt ovanstående beräkningar.

Rätt eller fel?

Senast ändrad av en moderator:

Ah, det är så du tänker. Jag hade laborerat med halmen sist, för att se hur det påverkar. Och troligen valt ett riktigt trist hö (näringsmässigt alltså).

Jag undviker alltid halm till lättfödda hästar, det ger tomma mj utan smrp, vilket är det sista jag vill ha till en sådan häst.

Sant eller falskt?
Vad tycker du?

Klart att det är sant! - tror jag i alla fall!

Problemet är väl att det inte finns lämpliga foder som passar alla hästar. Min lättfödda ponny kan inte gå på fri tillgång till ett vanligt grovfoder, hö eller ensilage.

Men jag antar att hon hade kunnat få fri tillgång till halm med en komplettering av proteiner och andra näringsämnen men det känns inte särskilt meningsfullt.

Nu antar jag att du är ute efter om alla hästar kan få fri tillgång till hö eller ensilage och därför svarar jag nej det kan de inte. Det kan vara ganska olämpligt för att inte säga jättefarligt för de lättfödda hästar som har anlag för insulinresistens.

För min häst funkar det inte heller med för mycket halm, då sticker MJ iväg eftersom jag måste lägga på mer kraftfoder. Ger jag för mycket lusern blir det jättesvårt att få ihop det med mineralerna, skyhöga värden om jag ska få till Ca/p kvoten någorlunda.

För mig har det funkat bäst att ge mest hö, lite halm, lite lusern och lite soja och Krafft muskel.
Då blir det så lågt MJ som jag kan få ihop utan att få brist på protein och mineraler.
Höet jag räknat på ligger på 34 g smrp och 8.6 MJ. Jag får alltså ner MJ och upp protein om jag ger mer lusernhack och mindre hö, men då måste jag kompensera på andra sätt så det går ändå inte ihop riktigt lika bra. Så att dra ner på hö och ge energisnålare alternativ är inte alltid det bästa har jag märkt.

Ah, det är så du tänker. Jag hade laborerat med halmen sist, för att se hur det påverkar. Och troligen valt ett riktigt trist hö (näringsmässigt alltså).
.

ok! Nuvarande hö har en kvot på 8 om jag inte missminner mig.
Har beräknat med samma program att hon ska äta 5 kg/dag av detta.
Skulle önska att hon kunde äta mer grovfoder men that's life.
Hon går på lösdrift i en enorm kuperad hage med massor av sly, träd (som man kan barka... :angel: mm.) så det är inte så synd om henne egentligen.
Mest min känsla.

Rent praktiskt tror jag att det är svårt att få i en häst så mkt halm. Det får nog bli en blandning med hö/hösilage isf.

Jag ger fri tillgång på halm, begränsat med hösilage, inget annat. Nu blir jag väl halshuggen här, men har ingen analys. Funkar ändå, men då måste jag ju påpeka att det handlar om en frisk häst, ingen fång eller IR. Blir tjock på bete (inte överdrivet, man kan ff känna revbenen), men är lättbantad.

Tillägg till mig själv.

Din häst låter ganska lik min i behov/storlek.

Trodde du hade en stor häst, men visst har du en islänning också?

Jag har iaf löst det såhär om det kan hjälpa med tankegångarna.
Jag ger 3.5 kg hö och 0.5 kg lusern. 200 g soja och 100 g krafft muskel.
Dessutom har han ca 1 kg halm i boxen som jag fyller på ca 1 gång i veckan. Han pillar i det som sysselsättning, men äter inte särskilt mycket av det.
Så han har alltid något att tugga på i boxen och han har alltid något att tugga på i hagen.
Så i stort sett kan man ju säga att han har fri tillgång, i hans mått mätt såklart.

Jag fick ihop detta på 40 (om jag räknar med att han äter 0.5 kg halm, riktigt så mycket äter han inte) och ca 300 g smrp. Skiljer något decimal hit eller dit, minns inte exakt vad det blev, men det är ju ändå bara uppskattningsvärde.

Rent praktiskt tror jag att det är svårt att få i en häst så mkt halm. Det får nog bli en blandning med hö/hösilage isf.

Jag ger fri tillgång på halm, begränsat med hösilage, inget annat. Nu blir jag väl halshuggen här, men har ingen analys. Funkar ändå, men då måste jag ju påpeka att det handlar om en frisk häst, ingen fång eller IR. Blir tjock på bete (inte överdrivet, man kan ff känna revbenen), men är lättbantad.

Jag har också, under mina första ca femton år som hästägare, fodrat med o-analyserat hö.
Jag är otroligt glad och tacksam över att jag till slut insåg funktionen med att ta reda på vad höet egentligen innehåller.

När jag tittar på bilder på mina f.d kusar så har de varierat i hull lite hit och dit. Jag har dock aldrig haft några så lättfödda som dessa båda damer som jag har nu. ;)

Han pillar i det som sysselsättning, men äter inte särskilt mycket av det.
.

Fråga: Är han matglad?
Jag funderar på att halmströa i ligghallen men vette tusan om det är någon idé för det känns som att brudarna kommer dammsuga upp vartenda strå... :o

Mina hästar har fri tillgång på halm men de verkar inte äta så värst mycket av den för det försvinner inte så mycket mer än det jag mockar ut. Så flera kilo om dagen äter i alla fall inte mina. Jag räknar med ett kilo i foderstaten men det kanske är för mycket egentligen?

Angående fri tillgång på hö/hösilage i hagen tycker jag, förutom att det är en risk att en del hästar blir för tjocka, att det ofta ser ut att bli en massa spill som hästarna trampar ner och som man sedan får slänga. Onödigt tycker jag (framförallt ytterst tråkigt att räfsa upp eländet och köra det till gödselhögen för det ser så ohygieniskt och ostädat ut så jag står inte ut att se det i mina hagar i alla fall).

Beror väl kanske också lite på hästarnas bordskick men mina har inte lärt sig att äta fint ur höhäck i alla fall så här portioneras höet ut tre gånger om dagen. Halm finns däremot alltid i ligghallen

Fråga: Är han matglad?
Jag funderar på att halmströa i ligghallen men vette tusan om det är någon idé för det känns som att brudarna kommer dammsuga upp vartenda strå... :o

Jag har inte så jättemycket att jämföra med. Han är min första häst, och han står i ett stall med nästan bara stora hästar.
I vintras gick han ihop med fjordingar, men de underfodrades och slände i sig allt så, det går inte riktigt att jämföra med.
Han äter inte så särskilt fort enligt mig, men han äter det mesta. Även halm när han är hungrig. I vintas när det var snö så han inte kunde äta fritt i hagen åt han upp i stort sett all halm. Speciellt när det var kallt.

Hysterisk och rabiat, nej.
Men han hade mer än 100 kg övervikt när han gick på fri tillgång, så han är ju inte så värst svår att få i mat heller.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
753
Senast: matson
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
564
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka