Alla hästar kan gå på fri tillgång

Sv: Alla hästar kan gå på fri tillgång

Det är inte det att jag inte fattar vikten av en analys, jag är ändå utbildad på det här området, driftledare. Men ibland lever man inte som man lär, helt enkelt.

Och visst varierar vikten på min häst oxå, man märker ju först i efterhand hur det blev, istället för att göra rätt från början.

Jag säger absolut inte att man inte behöver analysera, jag skrev bara att jag inte har en analys -i dagsläget.

Försöker ligga på minsta giva ts/kilo kroppsvikt i hösilage, o sen fylla upp med halm för tuggtid o sysselsättning. Min erfarenhet är att han inte äter så mkt halm, pillar mest i det.

Som inackorderad har du ju oftast bara ett grovfoder o välja på, och halmen tycker jag är bra o "spä" ut det oftast alldeles för kraftiga höet/hösilaget.

Senast ändrad av en moderator:

Falskt, däremot tror jag att många skulle kunna göra det. Många fler än dom som redan går på fri tillgång.

Bara om jag vill ha en rullande häst. Min är extremt lättfödd. Väger allt på grammet, och ger absolut minsta möjliga. Hästen rids minst en timme om dagen. Äntligen börjar det märkas lite men säkert är det 70 kg kvar. Så fri tillgång hade varit uteslutet.

Sant eller falskt?
Vad tycker du?

Har man ett hö välanpassat efter hästen alt byter ut en del mot halm (Om den är lättfödd eller storätare så tror jag att alla hästar kan gå på fri tillgång. Jag tycker också det är det bästa alternativet i samband med lång utevistelse alt lösdrift.
Men det är ju baserat på att jag aldrig hört tala som någon som inte klarar det, det finns säkert sådana där ute också ;)

Hej!

I en svart-vit värld kan alla hästar gå på fri tillgång och de som inte klarar det kommer att "sorteras bort". Det kan kanske även funka med mycket anpassat foder (men så låga näringsvärden vet jag inte om det finns- realistiskt sett).

Därför: Nej, alla hästar kan inte gå på fri tillgång. Det finns dom som aldrig går bort från balen och som bara blir tjockare och tjockare även om de får mängder med motion. Då måste tillgången såklart regleras!

/Lavinia, som nu satsar på fri tillgång på sin i förhoppningen att hon ska få hålla hull detta år och matte ska få rida mer istället:-)

nej det tycker jag inte, alla våra förutom åringen är så lättfödda så det hade inte fungerat. Dessutom så är det nästintill omöjligt att hitta hö med lågt MJ innehåll.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
753
Senast: matson
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
564
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka