alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

:rofl:

Det var bra sagt!

Om de ryktar hästen i en timme i stället så är ju massagen gratis!:idea:
 
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

peter_lundin skrev:
Att massage kan vara bra vid skador håller jag med om men det är inte samma sak som att alla hästar skall vara i behov av massage för då är något fel.
Dagboken i sig gör väl knappast träningen mer skonsam o riktig!
PL

Fast det är riktigt löjligt att säga så för varför behöver fotbollsspelare massage då? Är det något fel i deras träning då för att dom masseras.
Alla idrottsstjärnor får givetvis massage för att förebygga skador och det är bara gammeldags och töntigt att tro att inte hästarna också är behov av det.
 
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

Jag vill kunna ge min häst massage också! :) Han är lite spänd i bogen och även ibland på andra delar på kroppen.
Jag ska önska mig en kurs i present, men innan dess ska jag lusläsa böcker och även ta hit en massör som kan guida mig lite kanske.. :angel:
Vart hittar man massörer?
 
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

Men det kan ju vara såm att hästen tycker det är skönt också, precis som vissa människor väljer att få massage för att de gillar det fast de inte behöver det.
 
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

Ursäkta avåkningen på tråden, men är det Cool Bubba du har på din avatar? Jag har kört hans syster nämligen. Fast det är vi nog många som har gjort;)

//Lillan
 
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

Jag har en kompis som masserar både folk å fä;) Han masserade varenne när det hegav sig! Han ska få massera mitt lilltroll när tiden är inne!!:smirk:
 
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

Stall Olitten skrev:
:rofl:

Det var bra sagt!

Om de ryktar hästen i en timme i stället så är ju massagen gratis!:idea:

javisst....rykt är väl jättebra massage, MEN vad känner du med borsten ?. En massör känner av varma, kalla, spända, svampiga, ömma osv osv områden och kan läsa hästen och bearbeta hästens problemområden. Det handlar om betydligt mer än att öka blodcirkulationen. Rykten borde alltså inte kunna ersätta en massagebehandling.
 
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

Hej!

Jo då, det är alla ägares skyldighet att göra daglig visitation och palpation på sin häst = då känner om de ömmar etc och ser om allt är som de ska:smirk:

Annars tar man hjälp av en kompis som kan.

Men har man dåligt med tid, kunskap och har råd att lägga pengar på sånt så inte mig emot, hästarna tycker säkert att det är skönt (vem gör inte det?).
Jag tycker endast att det är en onödig utgift och gör troligtvis inte lika mycket nytta som många tror, då hästarna har en så enormt mycket större muskel massa än människan och hunden etc. Det skulle förmodligen krävars väldigt HÅRDA tag att knoda igenom den av en människa...:smirk:

Alltså: Massage=rykt och rykt=massage :smirk: enligt mig
 
Sv: Re: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

lie skrev:
okej tycker du att hela den kursen har varit bra? är de nån åldersgräns? jag är 16..men man kanske måste vara myndig?? skulle vilja gå där ..! men ja vet i alla fall att det är 15 års ålder på de första steget,de ska ja gå=)


Det finns böcker som väldigt detaljerat lär ut massage för "husbehov", dvs i mindre avancerad skala, men som dock är skönt och bra för hästen på en lägre nivå.

"den skadefria hästen" som du hittar i bokhandeln är ett exempel om du är intresserad, kanske något som första steg iallafall för dig som är intresserad.

Visst är det bra med massage, men inte en nödvändighet för en frisk fungerande häst, det har gått lite inflation i det hela, eller popularitet eller vad man ska kalla det. det viktiga är att känna sin häst exteriört, kunna känna igenom den ordentligt dagligen och märka om ngt verkar fel. gör det inte det, så funkar en vanlig hobby häst utmärkt utan massage anser jag. känner många som typ har ångest över att den helt vanliga hästen inte får massage och ET och rasket ut till sig regelbundet, för "alla andra har det". Lite väl kan jag tycka, om allt är bra och hästen frisk, glad och musklad rätt.
 
Senast ändrad:
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

Visst kan du klara massagen (mysmassage) själv om allt är ok i övrigt med hästen.
Att man inte skulle kunna bearbeta hästens muskulatur med sina händer stämmer inte.
Du jobbar via hästens nervsystem och det krävs mindre kraft än när du masserar en människa (men det gäller ju att veta hur man ska göra och vad varje muskel gör)

Jag tycker inte heller att alla hästar absolut behöver massage av utbildade massörer, men tror inte att en vanlig rykt och daglig visitation är jämförbar med massörens jobb. Det gäller att veta hur man ska tolka reaktionerna och veta vad man ska göra åt dem (inte bara att konstatera att hästen ömmar).

En massör vet vad varje muskel gör och kan försöka förbättra hästens rörelser.
Om du som ägare tycker att hästen t.ex tar ett kortare steg med ett ben tror jag att det är ytterst få hästägare som har kunskapen att bearbeta rätt muskler så att hästen länger sitt steg.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

Hur mkt massage han det bli på under en o enhalv minut? Dyr massage tycker jag :angel: :angel:
 
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

Som någon sagt tidigare.. Om alla gav sina hästar en rejäl rykt varje dag,så är det massage för hästarna!!! Och de skulle må MYCKET bättre!
 
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

Numera masserar jag mina två ponnys nästan dagligen. Håller på med så kallad punktmassage som jag lärde mig via en bok. När man väl fått in den rätta känslan och tekniken är det inte speciellt svårt faktiskt. Jättenyttigt och man får fin kontakt med hästen! :D

Boken heter nog Friskare Häst och författaren heter Olson i efternamn, det är det jag minns såhär på rak arm. Den är verkligen super och har hjälpt mig jättemycket!
 
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

Vi har flera elever som kommer till vårat stall och praktiserar massage gratis på våra hästar! :love:
 
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

Jag skulle väldigt gärna bli hästmassör skälv, men jag är ju bara 13 år :mad: så jag får nog vänta ett tag :(
Är det nån som vet nån "mini kurs" på nätet med enkla övningar och fakta eller nåt ??
 
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

Hehe ja det är det:) Jaha då antar jag att du har gått på kvinnersta och har kört Sweet marie? Hehe!
 
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

Men hur visste du att det var jag som äger Cool Bubba då?
 
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

Har försökt att övertala folk till det. SJälv får mina regelbundet=).. De får men inte jag=). Messera gott folk! Det hjälper. Det med travarna stämmer, de har ofta spännda över korset=)

Givetvis ger ett bra ridpasss/träning stor effekt också men för oss med kraftigare hästar samlas problemen på halsen. Detta berör på att de är gjorda föra att dra och inte för att ridas. Så är det tyvärr=/.
 
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

Om jag vill ge massage så skulle jag ge det till hästar i en stressig mijö. Musklerna sitter för långt in för att bli påverkade av massagen. Massagen ger avslappning. Vill man påverka ska man ta kontakt med en kiropraktor istället, de når musklerna. Och travhästasr är ju in en ganska stressig miljö (nej, inte alltid) så jag förstår varför du är glad

Men för spända hästar är massage super, som lugnande medel fast inte olagligt :D
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Träning jo vi vet ju alla att uppvärmingen är viktig!men läste en artikel i ridsport special om att framskrittningen inte behövs för vissa utan...
Svar
13
· Visningar
1 491
Senast: timme
·
Hoppning Har ett fullblod som jag haft i 7 år och har tränat hoppning upp till 1.20 med han. Tävlat mycket men nu var det mer än 3 år sedan vi va...
Svar
8
· Visningar
2 270
J
Träning Hej. Ska försöka fatta mig kort så att alla orkar läsa ;). Har ett eng.fullblod på 5 år, har varit hur snäll som helst i de snart tre...
2
Svar
23
· Visningar
2 689
Senast: _Jezzie_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp