alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

Sv: Re: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

*KL*

Mina hästar träffar ju equiatrikern regelbundet (var sjätte vecka). Från första början när jag tog ut equiatriker var ju för jag upplevde problem, men efter att ha sett hur extremt salig valacken blir av att bli masserad så ser jag det mer som att jag gärna ger honom det. Samtidigt får ju jag dessutom en extra trygghet i att jag regelbundet får en indikation på hur det står till med hästarna. Och kan då förhoppningsvis upptäcka ev blessyrer som skulle kunnat skapa problem, i tid. Och om t ex bägge mina skulle vara spända på samma sätt/ställe (ryggen t ex) så får jag ju där en indikation på att något är åt helvete fel med min ridning.

Unghästen är inte lika salig, hon gillar det men hon skulle nog inte sakna det, men där känns det som extra väl värt att få en koll på hur hennes muskler reagerar på inridningen etc.

Sen, mina har ju sina krämpor. Valacken är T-märkt för en leddefekt, så han får ju sina spänningar av det, men om de 'fixas till' regelbundet skapar de aldrig problem. Unghästen vurpade i hagen för 1½ år sen, och blev sned vilket inte upptäcktes och fick jätteproblem av det. och det lär väl ta typ X år innan jag törs lita på att hon inte blir sned igen ;)

Men, 700 kr (350/häst) varannan månad är så lite pengar sett till vad hästarna totalt kostar att jag så gärna unnar dem det.

Jag 'hobbymasserar' valacken med, inte för jag tror att det gör NÅN skillnad rent muskelmässigt i verkligheten, utan bara för mysfaktorn.
 
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

Massage är väldigt bra i förebyggande syfte, precis som hos oss människor! Träningen fungerar så mycket bättre när musklerna är följsamma. Annars kan träningen ibland vara mer skada än nytta. (Hästarna kan ju ibland lite svårt att visa oss om och i så fall vart de fått ont eller bara är stel).
 
Sv: Re: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

Alexandra_W skrev:
*KL*

Men, 700 kr (350/häst) varannan månad är så lite pengar sett till vad hästarna totalt kostar att jag så gärna unnar dem det.

Jag 'hobbymasserar' valacken med, inte för jag tror att det gör NÅN skillnad rent muskelmässigt i verkligheten, utan bara för mysfaktorn.

Här kostar det 500/häst. det tycker jag är dyrt om hästen är helt fräsch och fungerande och glad i övrigt utan synbara spänningar. blir mycket ur plånboken för en "vanlig avlönad" ...

håller med om "hobby massagen" . skönt för dom!!!
 
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

lie skrev:
Hehe ja det är det:) Jaha då antar jag att du har gått på kvinnersta och har kört Sweet marie? Hehe!


Ja det stämmer att jag gått på Kvinnersta och kört Sweet Marie, hon bor i Uppsala (?) nu tror jag, om jag inte minns helt fel. Sista året jag gick på Kvinnersta blev hon halt och jag tror att hon drabbats av en spricka i hovbenet (men jag är inte helt säker).

Att jag visste att det var du som ägda Cool Bubba var för att du nämnde det i ditt första inlägg...

//Lillan
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Träning jo vi vet ju alla att uppvärmingen är viktig!men läste en artikel i ridsport special om att framskrittningen inte behövs för vissa utan...
Svar
13
· Visningar
1 491
Senast: timme
·
Hoppning Har ett fullblod som jag haft i 7 år och har tränat hoppning upp till 1.20 med han. Tävlat mycket men nu var det mer än 3 år sedan vi va...
Svar
8
· Visningar
2 270
J
Träning Hej. Ska försöka fatta mig kort så att alla orkar läsa ;). Har ett eng.fullblod på 5 år, har varit hur snäll som helst i de snart tre...
2
Svar
23
· Visningar
2 689
Senast: _Jezzie_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp