Alla hästägare superhändiga???

Sv: Alla hästägare superhändiga???

Förutom köra traktor som jag aldrig haft möjlighet att varken prova eller lära mig så slår jag ner stolp och drar tråd, hämtar hö, halm osv och fixar och donar en hel del själv. Köra med släp har jag gjort sedan jag var 17 år och är väldigt bra på att både köra framåt och bakåt ;)

Är uppvuxen i stan men med händiga föräldrar och mycket stallarbete i 'gör det själv-stall' så lär man sig att fixa det mesta.

Om man inte är händig från början eller har väldigt mycket pengar så måste man nog lära sig att göra saker, det skulle bli på tok för dyrt att ta ut hantverkare eller dylikt för varje sak som ska göras eller lagas. :)

Skaffade häst när jag var över trettio, innan dess hade jag knappt ens vistats på en bondgård/hästgård... men man lär sig snabbt, ekvationen är enkel:

Vill man ha något fixat?

Ja - då får man endera fixa det själv eller betala någon annan för att göra det

Är man rik?

Nej - då får man helt enkelt lov att fixa det själv.

Vet man hur man gör?

Nej - då får man sätta sig ned och fundera och klura ut hur man rimligen uppnår önskat resultat och sedan provar man!

Blir oxå förvånad när man träffat folk som har häst men har inte ens aning om hur man ens byter batteri till ett aggregat och sätta isolatorer ska vi inte tala om :angel:. För mig känns de som något som hör till allmänbildningen om man har häst i elhage.

Isolat... vadå? :angel: Byta batteri? Är väl ingen raketforskare här.

Jag är en av de hästägarna som verkligen inte är duglig till någonting, det mesta jag kan bidra med är nog att sätta ned själva... eh, den lodräta staketdelen av en elhage, alltså pinnen. Dock har jag alltid stått i stall där stallägaren fixat precis allt praktiskt själv, och har något akut skett har det alltid funnits andra i närheten, så det har helt enkelt aldrig funnits något skäl för mig att själv veta hur man fixar saker. Men krävs det någon gång att jag gör något själv så får jag såklart lära mig det då.

Jag tillhör den skara människor som sätter prestige i "kan själv", att vara beroende av andra människor skapar en otrolig frustration hos mig. Därför försöker jag in i det längsta att lösa uppgifter och problem på egen hand, men visst, ibland blir jag även tvungen att be om hjälp utifrån :)

Isolat... vadå? :angel: Byta batteri? Är väl ingen raketforskare här.

Jag är en av de hästägarna som verkligen inte är duglig till någonting, det mesta jag kan bidra med är nog att sätta ned själva... eh, den lodräta staketdelen av en elhage, alltså pinnen. Dock har jag alltid stått i stall där stallägaren fixat precis allt praktiskt själv, och har något akut skett har det alltid funnits andra i närheten, så det har helt enkelt aldrig funnits något skäl för mig att själv veta hur man fixar saker. Men krävs det någon gång att jag gör något själv så får jag såklart lära mig det då.

Haha, vi får starta klubb! :p Hör också till en av de "bekväma" som säkert skulle kunna ha tillgång till massa kunskap men liksom alltid fått saker gjort! :o Visst har jag satt stängsel någon gång men då under ledning av andra och det var så länge sen nu att jag inte kommer ihåg hur man gör. (10 år sen kanske).
Tror inte jag är något hopplöst fall på att lära mig men när man läser den här tråden känns det lite pinsamt!

Dumt nog så slänger jag så mycket pengar ändå på hästen att jag inte har råd att byta till en bil med dragkrok och som orkar dra släp. Hade ju varit en fördel om man ska kunna lära sig köra med transport! ;) Men räknar man med bilinköpet och ökade kostnader (skatt, bensin) tror jag lätt det skulle hamna ca 1500kr dyrare/månad, eller mer!
En lite för bra ursäkt, annars borde man såklart öva medans man kan, innan man sitter där en dag utan hjälp att skjutsa.

Annars en väldigt inspirerande tråd det här tycker jag! :banana:

Jag är nog självlärd, och har alltid varit nyfiken på hur saker och ting fungerar... och så mycket "kan själv!" :)

Jag blir faktiskt lite förvånad när jag pratar med hästägare som inte "vet" hur man sätter upp en hage, skruvar upp sadelhängare så att de sitter ordentligt, snickrar ihop en höhäck osv... :angel:

Jamen, jag skulle kanske med nöd och näppe få upp en hage (som sen skulle rasa) , det är absolut inte så att jag är en lat typ men jag är fruktansvärt ohändig. Därför har jag aldrig heller drömt om en egen gård på landet (nåja, ibland), utan är beredd att hyra in min häst där någon annan sköter det praktiska, och då betala för det. Det finns ju flera sätt att ha häst på! Även om jag också kanske skulle vilja ha min häst hemma på en egen gård har jag insett att det aldrig skulle gå, eftersom mina praktiska ansträngningar skulle ta för mycket tid och dessutom skulle allt rasa på en kvart. Jag avundas praktiska människor väldigt mycket när det gäller hästlivet. Eller människor som kan organisera upp saker och hålla ordning. Själv luffar jag genom livet med dammråttor och missade möten eftersom jag tänkt på annat. Jag har andra bra egenskaper.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka