Alla fångsymptom ni kan komma på?

T

Tant Asta

Jag har förstått att fång kan vara en väldigt lurig sjukdom med diffusa symptom. Jag har nog ganska klart för mej vad som orsakar fång i stora drag, men om någon skulle vilja förklara närmare vore det guld värt! Alltid bra att veta så mycket som möjligt... Jag skulle vilja att ni skrev de vanligaste symptomen på fång, men också alla symptom ni vet att de kan få (någon som fattade? :p )

Anledningen till att jag undrar är för att jag för första gången har ansvar för en häst som har haft fång (inget 'allvarligt', även om fång alltid är allvarligt enligt mej). Hästen i fråga är en shettis på tio år som jag lånat som sommarkompis till min häst så att han inte ska gå själv (att jag äntligen hittat en häst han kan gå ihop med är en helt annan hitoria med blod, svett och tårar, bokstavligen talat, men det hör inte hit). De går i en hage som är nerbetad och de 'högar' med gräs de inte hinner beta ner trimmas så att de är gräsmattehöjd på gräset. De får gå in på nätterna.

Ägaren har bett mej hålla koll på den lille om han visar fångsymptom och sa att det var bättre att jag var överbeskyddande och hörde av mej ifall jag var osäker än att 'vänta och se' så att säga. Javisst, tänkte jag, inga problem. Men nu slog det mej, jag har aldrig haft kontakt med en häst som haft fång, tack och lov, utan har bara läst om det. Så nu frågar jag er som har/har haft/varit i kontakt med fånghästar, hur är det IRL? Eftersom jag inte känner hästen i fråga är det ju lite svårare. Jag vill höra era historier, skador och sjukdomar i verkliga livet behöver ju inte alltid vara som i böckerna...

Självklart kommer jag att ringa ägaren om jag blir minsta misstänksam, hon känner ju hästen och vet vad hon ska titta efter och om/när det är dags att kalla på vet.

Hoppas någon förstod, är inte så pigg nu på morgonen och måste skriva så tyst som möjligt för att inte väcka pojkvännen som ligger och sover två meter bort, så jag är mer koncentrerad på hur jag skriver i stället för vad :p

Sv: Alla fångsymptom ni kan komma på?

Hej!
När min ponny fick fång märktes det på att han blev stel i ridningen (inte i gången, utan i sidorna), och han blev varm i hovarna. Väldigt varm! När veterinären kom ut kunde hon även känna något höjd digitalplus. Han fick inga andra symptom, ingen fångställning, ingen stel och stapplig gång, ingen ovilja att röra sig. Utan för vår del var det just värmen i hovarna, så var väldigt observant på det! Om du känner att ponnyn blir varm i hovarna, så kyl så snabbt du kan! Jag har fått lära mig att om man kyler i ett väldigt tidigt stadie, så kan man häva anfallet (om det inte har hunnit gå långt då!).

Lycka till med ponnyn! :banana:

/MVH Smallgot

Tack så mycket för svaret! Värme i hovar och stelhet alltså... Jag rider ju inte plutten men hade tänkt att pojkvännen kunde ta med honom ut i grimma och grimmskaft när jag rider ut så han slipper gå i hagen hela tiden (hästen alltså :p ). Så då märks det ju om han är stel. Tack än en gång!

Någon annan som vill svara? :)

Försök att förebygga så mycket som möjligt. Hästen får absolut inte vara tjock. Inga hastiga foderbyten. Ska den gå på gräs så ska det helst vara uppväxt näringsfattigt gräs.

Det du ska hålla extra koll på är puls, värme. Fettnacke kan vara ett varningstecken. Kolla hur hästen vänder, en fånghäst har svårt för att vända runt.

Så nu frågar jag er som har/har haft/varit i kontakt med fånghästar, hur är det IRL?

De symptom vår häst fick var ganska vaga; det började med att han vid några ridturer var lite snubblig och direk efter snubblingen verkade ha vrickat sig. Då gick man hem och bara någon halvtimme senare var han ohalt. När det hänt ca 3 ggr och på olika framben så förstod vi att något var fel. Han ville ogärna gå på den hårdaste delen av grusvägen utan sökte sig själv mot gräskanten. Hade vi varit mer uppmärksamma hade vi också sett att han var lös i magen.

Nästa gång jag såg en fånghäst var några år senare och då såg jag det direkt bara på hästens uttryck i hagen (erfarenhet ger kunskap)! Man såg helt enkelt att hon hade ont; hon stod möjligen något lite mot sågbocksställning (avlastar framhovarna) och öronen var halvt bakåt och hon såg "stel" ut när hon rörde sig. Jag ringde ägaren (som märkt att något var fel, men visste inte vad) och talade om min misstanke och sa åt henne att ta ut veterinär på en gång. Hon lydde mitt råd och hästen hade fång, men blev snabbt behandlad.

Mitt råd är: håll koll på bajset! Fång börjar i regel med lös mage. Om du motionerar shettisen på något sätt så kolla av hur den går på hårt underlag (grusväg tex) varje dag. Om du inte motionerar är nog mitt råd att försöka kolla av med jämna mellanrum att hästen rör sig normalt även på hårdare underlag.
Känn på hovarna varje dag: kolla värme i dem och puls (fast själv är jag urdålig på att känna sånt på rätt sätt och tycker ofta hovar är varma när de inte är det...)
Håll hästen smal!!

Tack för svaret! Plutten är i normalhull och jag tänkte som sagt att pojkvännen skulle ta med honom ut och gå när jag rider så att han får hålla sej igång.

Björk: Tack för ett jättebra svar! :bow: Bajset ser bra ut hittills, iofs har han bara gått här i tre dagar. Det ska jag hålla koll på! Jag kommer kolla igenom honom två ggr/dag när jag kollar de andra hästarna, en gång på morgonen och en på kvällen. tack än en gång!

Min hovslagare sa att hästar med fångrisk ofta blir "hårda" i mankam/nacke. Vet inte i vilken utsträckning det stämmer dock, har inga belägg för det själv. Var även observant på om hästen kliar sig onormalt mycket eller får rinniga ögon utan synbar orsak, det kan också vara tidiga tecken på vissa hästar.

Egentligen vill jag inte skrämma dig men min ponny hade fång någon gång under senhösten utan att jag märkte det. Jag går igenom henne varje dag och rider nästan varje dag. Hon vilade tre veckor i november. Dessutom är det ibland besvärligt underlag på vintrarna (har ej tillgång till ridhus) så jag kan ha missat en ngt stelare gång. Det var hovslagaren som upptäckte det i slutet av januari. Då var själva fånganfallet över för länge sedan och det märktes definitivt inte ngt på hennes gång eller värme i hovarna.

Nu tar jag in dem två ggr om dagen och känner på hovar och puls. Jag har kommit fram till att värmen och puls kan variera lite utan att det är farligt. Jag tror att det viktigaste är att se hur de rör sig och kanske speciellt hur pass smidiga de är när de vänder.

Detta är mina erfarenheter av denna besvärliga sjukdom. Ledsen att jag inte kan tillföra så mycket. Samtidigt är det viktigt att veta att det kan vara så också.

"Jag har kommit fram till att värmen och puls kan variera lite utan att det är farligt. Jag tror att det viktigaste är att se hur de rör sig och kanske speciellt hur pass smidiga de är när de vänder."
Jag håller med!
Fast det kan variera utan att det visar sig vara något på gång är det viktigt att lära sig hur man känner sin hästs digitala puls över kotorna. Precis som man arbetar in rutiner att känna igenom benen efter sår o dyl dagligen, ska man kolla värme i hovar o digitalpuls.
Viktigast är rörelse, och då speciellt vändningar.

Om jag förstått det rätt så är fång en störning i tarmarna, ett bra sätt att undvika detta är att fodra med tex magtarm eller något annat som ska hålla magen i schak vid tex bete, foderbyten, medicinering ect.
Sedan kan man ta hästens temp, har den ont kan den nämligen få en förhöjd såkallad smärttemp, vissa hästar kan få feber under ett aktuellt fånganfall (detta börs göra runt samma tid och rutiner och obsavera att även varmt och kvavt väder kan höja tempen något).
Sen är det stelhet, värme i hovarna, puls och eventuellt avlastning man bör kolla efter. Att hästen avlastar behöver inte nödvändigt vis vara i den sk "typiska fångställningen" utan hästen kanska avlastar sina ben genom att "trampa" med dom i stillastående. Kanske ligger hästen ner ovanligt mycket, detta kan också vara tecken på avlastning.
Sen är hov vården viktig, tårna bör inte bli för långa.
En del hästar blir även häniga med mindre aptit och dåligt vätske intagande.

Jag skulle även fråga hans ägare vilka symptom han uppvisade vid sitt fånganfall eftersom symptomen ibland kan vara olika från häst till häst.

Jag är själv ganska ny på området fång men jag hoppas kunna hjälpa till med lite råd iaf.

Mvh

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 167
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 907
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka