Alla dessa skvallerbloggar bland ridtjejer

Sv: Alla dessa skvallerbloggar bland ridtjejer

Ja det är tragiskt. Alla dessa anonyma elaka kommentarer. Jag undrar hur de människorna egentligen mår, vad får de ut av att skriva det de skriver`
Låg en billd uppe på mig o min häst på en av de stora bloggarna o en av kommentarerna till bilden löd, vilken fet ryttare, stackars häst.
Nu är jag vuxen o jag vet att jag inte är fet så jag tog inte åt mig. Men jag kan bara inte förstå varför man känner sig tvungen att skriva så?

I mitt fall lade de upp en bild där jag och min häst rider på en äng och skrev "Här är ju ett tydligt bevis på att western = flängridning". Problemet var ju bara att jag hade skrivit följande under bildserien när jag publicerade den på min blogg: "Kan ju inte påstå att jag var i mitt esse ridmässigt här direkt :P Dåligt påskjut, dålig framåtbjudning, dålig form... Förutsättningarna var till mitt försvar dåliga: Yrsa hade precis galopperat med honom så han var jätteuppspelt, jag red max fem minuter allt som allt, vi var mitt på en äng och vi var på väg hem från en uteritt..."

Typen av mobbing visar ju väldigt tydligt att det är unga tjejer det handlar om, tjejer som egentligen inte är speciellt kreativa eller kunniga. Att kommentera en bild med att ryttaren är fet eller att dissa någon som redan dissat sig själv känns ju inte speciellt djupsinnigt, bara väldigt uppmärksamhetssökande och patetiskt. Någon som då faktiskt är vuxen och vet bättre än att ta åt sig av ogrundade dissningar faller ju knappast offer för en sån blogg men de unga tjejerna utan självförtroende blir förmodligen väldigt, väldigt ledsna, sårade och sänkta av sådana kommentarer.

Vi som är födda i början av 80-talet var ju faktiskt med när datorn introducerades i skolor och var mans hem. Då var det annat, lärare som övervakade tiden man satt framför datorn (15 minuter var under rasterna) och hemma ville alla använda datorn så det var inte mycket tid man fick där plus att pappa hade koll på allt man gjorde på datorn.

Nu är det lite annat kan man säga...
Ungar har tillgång till datorer och internet i parti och minut via mobiltelefoner, Ipad:ar etc. vilket innebär att man kan lägga ut hela sitt liv på ett par ögonblick. Då man blir vuxen så inser man att det inte tjänar något till att lägga ut sitt liv på nätet, folk bryr sig ändå inte. Det är liksom inte det som är viktigt i livet. Ungar och ungdomar förstår inte det förrän hjärnan har mognat (i 25 års åldern ungefär) vissa tidigare naturligtvis (oftast de som fostrats rätt av föräldrar eller andra närstående) därför fattar de inte att det de gör på nätet blir ett avtryck för all framtid. Om vi bortser från alla de som blivit nätmobbade vilket såklart är helt förkastligt från början till slut. Så är det inte så kul att ha sina elaka dissningar eller kommentarer tillgängliga för alla den gången man söker sitt första jobb. Vilken chef vill anställa någon som bevisligen ställer till problem för arbetslaget och sina kollegor? Det finns med andra ord bara förlorare på den här marknaden och det borde man som förälder inse raskt. Jag tror att föräldrar spelar okunniga om sina barns aktiviteter på nätet i mångt och mycket för att de helt enkelt är för upptagna med sig själva och jakten på "lycka".
Själv gick jag ur FB förra året då det enda folk skrev om hela tiden var varje lilla sak som hände i deras liv. Gärna om nya bilar, barn, dyra hus etc etc. och de blev inte lyckligare ändå mer än under den där infinitesimala stunden när alla kommenterar: "Åh!" "Oj!" "Nejmen!" "Lyckliga du!" plus en massa "Gilla" tryckningar. Två dagar senare är allt glömt...vad är poängen med det hela undrar jag?
Nä, ut å träffa folk istället och lev livet tillsammans med familjen, andra vuxna, barn och ungdomar! Endast så blir man lycklig.

Ja dagens samhälle ser verkligen inte bra ut med nåt i mina ögon...Är född 87 och är uppvuxen på bondgård, så jag har haft en BRA uppväxt och mina föräldrar har lärt mig rätt och fel redan från början. Jag kanske är "gammalmodig" i min uppfostran men jag är GLAD för den man blivit. När jag ser ungdomar nuförtiden (trots att man nästan är en själv) så ser jag inte så mycke positivt tyvärr, funderar dessutom hur världen kommer se ut om sisådär 30 år...ungdomar som inte vill jobba, mobbar varann, går med byxorna hängandes nedanför knäna, småtjejer som sminkar sig som att dom ska på fest varje dag, dom röker å super i ung ålder, allt sittande framför dataspel...m,m. listan kan göras lång! Och dessutom är det jäkligt svårt att hitta riktiga vänner nuförtiden förrutom sina gamla barndomskamrater, för det finns inte många man litar på heller tyvärr :(! Och denna mobbing inom ridsporten är det värsta som finns...trots att jag vägde 15 kilo mer förr, hade glasögon och rött långt hår så var jag ALDRIG mobbad av någon i skolan utan dom tolerera mig för den jag var, kanske var jag uppskattad för min humor? Men vi var alltid ett gäng tjejer som red samma lektion och samåkte på den tiden till stallet, och just DÄR blev jag alltid mobbad av en av tjejerna hela tiden...satt alltid och viska till dom andra om mig osv. kommer aldrig glömma henne, så jäkla elak människa har jag aldrig stött på förr, och jag grät varenda gång efter stallet...men som tur var flyttade deras familj! Det är så onödigt! Och dom som mobbar måste må så himla dåligt själv, eller så tror dom bara att dom är bäst i världen...USCH!

Jodå, det finns sådana sidor Angel, dottern har visat mig värsta bloggen jag sett, där det kapades foton från hemsidor och kommenterades skänkelläge, om man glömt trä i sidostycket i en sölja, hindertyper, kläder etc och det var riktigt elaka kommentarer. Just den sidan plockades bort efter ett tag.
Sen finns det fler typer av dessa sidor och det är riktigt tragiskt att se att ungarnas bild av hur man ska blogga och skriva på hemsidor går käpprätt åt h-vete.
Alla dessa elaka kommentarer som Anonyma läsare lägger i en del bloggar, det är helt galet sicken attityd ungarna har mot varandra över internet. :eek:
Min dotter är 13 och jag försöker ha full koll på hennes sidor och går genast och säger till om hon skulle skriva något som är det minsta opassande. Sen finns det säkert en del som jag missar, men hon vet vad som är vett och idioti när det gäller bloggande.

Men vem bryr sej egentligen? Sånt förekommer nog öven utanför hästsporten, mer eller mindre mobbande mellan barn är ju ett problem tex på skolor, det har alltid funnits men nu sker det via nätet.

Jag tror även att en del av detta tycker vuxna är värre än ungarna tycker, som är betydligt mer vana och inte tar så stor hänsyn till det, det är i alla fall mitt intryck.
Tror det är svårt att få stopp på via lagar eller regler eller nätcensur, det är ungarna och deras upppfostran det handlar om, vad har de för självkänsla och stabilitet i sej själva som gör att de kan välja bort att ägna sej åt sånt, riktat mot andra?

Vaddå "vem bryr sig egentligen"? :eek: Det var det värsta jag hört. Bara för att något är vanligt och alltid har varit det, så betyder det väl ändå inte att det är okej? Krig? Våldtäkter? Misshandel? Vem bryr sig egentligen... Sånt förekommer ju överallt, det är ju ingenting nytt.

Mobbing är psykisk misshandel, ingenting annat. Oavsett om det sker via nätet, i klubbrummet eller i skolkorridorerna så är det lika jävla allvarligt och i allra högsta grad någonting att bry sig om. Mobbing skördar självkänsla, jag går fortfarande i terapi pga min vansinnigt låga självkänsla tio år efter att mobbingen slutade för min del. Du tror att de vuxna anser att det är värre än ungarna, men jag kan gå i god för att många av ungarna blir totalt nedbrutna, trots att de sätter på sig en mask och rycker på axlarna om man frågar ifall det inte är jobbigt att "kompisarna" är så taskiga. Tyvärr är det folk med din inställning som gör att man inte vågar berätta hur det verkligen är. Jag fick höra av min klassföreståndare att "Ja, men så som du ser ut så får du ju faktiskt räkna med att folk retar dig" och det är samma sak som att säga "Mobbing förekommer, finns ingenting att göra åt det, bara att se till att man själv inte blir ett offer" eller för den sakens skull "Mobbing, vem bryr sig egentligen?"

Vadå vem bryr sig? Det hoppas jag att många gör. Mobbning får aldrig accepteras - någonstans! Varken bland vuxna eller barn. Det är ännu viktigare att ha superkoll i denna tid då alla kan gömma sig på nätet. Det är viktigt att alla kämpar mot mobbning - i alla lägen!

Jag tror att traceys snarare menade -vem bryr sig om exakt vilken form mobingen förekommer i, ett ställe mer eller mindre spelar mindre roll alla är lika fel-.

Barn kan vara otroligt elaka, för mig känns mer som det är positivt att mobing sker via nätet. Inte för att någon mobbing är bra, men det är lättare att spåra och angripa elakheter på en blogg än exempelvis slag, sparkar och tillmälen i skolan. Det finns ju påtagliga bevis för att något är fel och inte bara ord mot ord.

Fast det där inlägget var väldigt orättvist mot dagens ungdomar, OCH fördomsfullt. Hur man klär sig eller sminkar sig har väldigt lite (inget alls) att göra med om man är en bra person.

Jag är istället positiv till dagens unga. De är mer engagerade och pålästa än vad jag och mina vänner var i den åldern!
Och dessutom är det färre unga som röker än när jag var ung (vilket inte är på medeltiden, jag är född 1980) och debutåldern på alkohol är bara marginellt lägre.

Ja dagens samhälle ser verkligen inte bra ut med nåt i mina ögon...Är född 87 och är uppvuxen på bondgård, så jag har haft en BRA uppväxt och mina föräldrar har lärt mig rätt och fel redan från början. Jag kanske är "gammalmodig" i min uppfostran men jag är GLAD för den man blivit. När jag ser ungdomar nuförtiden (trots att man nästan är en själv) så ser jag inte så mycke positivt tyvärr, funderar dessutom hur världen kommer se ut om sisådär 30 år...ungdomar som inte vill jobba, mobbar varann, går med byxorna hängandes nedanför knäna, småtjejer som sminkar sig som att dom ska på fest varje dag, dom röker å super i ung ålder, allt sittande framför dataspel...m,m. listan kan göras lång! Och dessutom är det jäkligt svårt att hitta riktiga vänner nuförtiden förrutom sina gamla barndomskamrater, för det finns inte många man litar på heller tyvärr :(! Och denna mobbing inom ridsporten är det värsta som finns...trots att jag vägde 15 kilo mer förr, hade glasögon och rött långt hår så var jag ALDRIG mobbad av någon i skolan utan dom tolerera mig för den jag var, kanske var jag uppskattad för min humor? Men vi var alltid ett gäng tjejer som red samma lektion och samåkte på den tiden till stallet, och just DÄR blev jag alltid mobbad av en av tjejerna hela tiden...satt alltid och viska till dom andra om mig osv. kommer aldrig glömma henne, så jäkla elak människa har jag aldrig stött på förr, och jag grät varenda gång efter stallet...men som tur var flyttade deras familj! Det är så onödigt! Och dom som mobbar måste må så himla dåligt själv, eller så tror dom bara att dom är bäst i världen...USCH!

Mina mor/farföräldrars generation klagade på dagens ungdom, och så gjorde deras föräldrageneration liksom troligen alla generationer gjort i långa tider inklusive dagens och gårdagens föräldrar.. Mobbing och andra dumheter tar sig olika uttryck i olika tider och på olika platser men det är kränkande oavsett om det är en storrökandes sminkad tjej som mobbar eller en "lantis" det gör lika ont.

Hade barnen blivit sämre för var generation hade vi gått under för länge sedan. Angående dina upplevelser med mobbing i stallet så är det vad jag vet vanligare att folk blir mobbing i skolan och att folk flyr till sina fritidsintressen än tvärt om men vi kan ha olika erfarenhet.

Senast ändrad:

Jag tror att traceys snarare menade -vem bryr sig om exakt vilken form mobingen förekommer i, ett ställe mer eller mindre spelar mindre roll alla är lika fel-.

Barn kan vara otroligt elaka, för mig känns mer som det är positivt att mobing sker via nätet. Inte för att någon mobbing är bra, men det är lättare att spåra och angripa elakheter på en blogg än exempelvis slag, sparkar och tillmälen i skolan. Det finns ju påtagliga bevis för att något är fel och inte bara ord mot ord.

Ja Lobelia så menade jag! Tack!:laugh:

Håller även med om resten! Ja det går att bevisa och t o m polisanmäla vilket är väldigt svårt med saker som händer när ingen annan ser.

Vaddå "vem bryr sig egentligen"? :eek: Det var det värsta jag hört. Bara för att något är vanligt och alltid har varit det, så betyder det väl ändå inte att det är okej? Krig? Våldtäkter? Misshandel? Vem bryr sig egentligen... Sånt förekommer ju överallt, det är ju ingenting nytt.

Mobbing är psykisk misshandel, ingenting annat. Oavsett om det sker via nätet, i klubbrummet eller i skolkorridorerna så är det lika jävla allvarligt och i allra högsta grad någonting att bry sig om. Mobbing skördar självkänsla, jag går fortfarande i terapi pga min vansinnigt låga självkänsla tio år efter att mobbingen slutade för min del. Du tror att de vuxna anser att det är värre än ungarna, men jag kan gå i god för att många av ungarna blir totalt nedbrutna, trots att de sätter på sig en mask och rycker på axlarna om man frågar ifall det inte är jobbigt att "kompisarna" är så taskiga. Tyvärr är det folk med din inställning som gör att man inte vågar berätta hur det verkligen är. Jag fick höra av min klassföreståndare att "Ja, men så som du ser ut så får du ju faktiskt räkna med att folk retar dig" och det är samma sak som att säga "Mobbing förekommer, finns ingenting att göra åt det, bara att se till att man själv inte blir ett offer" eller för den sakens skull "Mobbing, vem bryr sig egentligen?"

Som sagt, det var inte så jag menade, det missuppfattade du totalt! Tvärtom, faktiskt.Mobbning via nätet är bara en del av den mobbning som barn håller på med, en del som de är vana vid, som är vardag för dem, tyvärr. De ser det hela tiden och det är den mobbning som kanske är lättast att bevisa, den andra är ofta mera subtil.

Jag tror också att det här som beskrevs att klaga på andras bilder mm tar inte alla barn så hårt, just för att det är så vanligt, då är det värre när de ger sig på en person irl och gör ner.

Senast ändrad:

Då förstår jag :) Tyckte att det lät jättekonstigt att någon skulle vara så kallhjärtad att man tycker att mobbing är okej...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka