Alla dessa skvallerbloggar bland ridtjejer

E

emma_sthlm

Med tanke på stämningen på många ridskolor (läs mobbingkulturen inom hästsporten) är jag inte jätteförvånad, men fortfarande är det inte kul att se.

Jag vet inte om ni också har noterat skvallerbloggar och dayviews à la gossipgirl där man sprider ut rykten eller lägger ut bilder på hästtjejer.
Det kan vara allt från en "diss"-bild på felspända nosgrimmor till någons nya hårfärg som får en "diss" för att den inte var snygg nog.

Är det bara jag som tycker det är helt stört? Vad är det för fel på folk?
Vad hade ni sagt om någon publicerat en bild på eran dotter med en elak text under, dessutom publiceras alltid bilderna ocensurerade och såklart utan tillåtelse.

Och var är föräldrarna?

Jag tycker i alla fall det är jävligt motbjudande och om jag får en dotter hoppas jag att hon börjar spela schack eller något, så hon aldrig blir en del av den kulturen.

Självklart är inte alla hästtjejer/killar så här, men ifråga om mobbing och framförallt internetmobbing är de klart överrepresenterade.

Sv: Alla dessa skvallerbloggar bland ridtjejer

För mycket påverkan a'la Stureplan? Har även sett lite av de här mysko programmen om " The real house wifes..." ... snacka om stört:crazy:...

Jag har inte sett det du nämner, är för gammal och mina barn är vuxna, men förstår ju att det är ett reellt problem. Vuxna, föräldrar måste bli mer aktiva i vad barnen håller på med. Tiden räcker sällan till numer och utgår jag från min egna tid med jobb, gård och familj så begriper jag inte hur folk har tid med barn... :o . Hur ska man kunna hinna se vad barnen håller på med? Hinner man överhuvudtaget prata med barnen idag? Eller är det skjuts iväg till hobbyn och sen tv/dator och godnatt?:confused:

Känner faktiskt inte igen det där alls. Jag är dock ingen speciellt engagerad bloggläsare men de få bloggar jag har ramlat över som är hästrelaterade tycker jag mest handlar om "jag har tränat på ditt och datt och det gick såhär bra/dåligt", "min ponny/häst är bäst/elak/busig osv" eller "nu har jag köpt/fått en ofantlig mängd saker som är såååå snygga".

Hela meningen med alla bloggar är ju oftast att den som skriver har åsikter och tankar om saker och vill berätta det för sina läsare. Inte tror jag att hästtjejer ägnar sig åt mer mobbing eller trakasserier än andra även om det är lätt hänt att det blir starka känslor kring djur.

Jodå, det finns sådana sidor Angel, dottern har visat mig värsta bloggen jag sett, där det kapades foton från hemsidor och kommenterades skänkelläge, om man glömt trä i sidostycket i en sölja, hindertyper, kläder etc och det var riktigt elaka kommentarer. Just den sidan plockades bort efter ett tag.
Sen finns det fler typer av dessa sidor och det är riktigt tragiskt att se att ungarnas bild av hur man ska blogga och skriva på hemsidor går käpprätt åt h-vete.
Alla dessa elaka kommentarer som Anonyma läsare lägger i en del bloggar, det är helt galet sicken attityd ungarna har mot varandra över internet. :eek:
Min dotter är 13 och jag försöker ha full koll på hennes sidor och går genast och säger till om hon skulle skriva något som är det minsta opassande. Sen finns det säkert en del som jag missar, men hon vet vad som är vett och idioti när det gäller bloggande.

Jag förstår vad du menar, även om jag aldrig stött på fenomenet.
Vad menar du att man skulle behöva för tillstånd att publicera bilder man själv tagit?

Bloggarna finns, och säkerligen inom alla kategorier, vill man undvika bloggarna får man nog undvika livet själv och kaxiga ungdomar och vuxna med för den delen. Ungdomarna är inte bättre än sina förebilder.

Jag tror Emma menar att det kopieras bilder från olika bloggsidor, utan tillåtelese och därtill kommer en elak kommentar om sits, klädsel eller något annat som bloggaren tycker kan vara "kul" att hitta på en frän kommentar till. Allt för att få till lite "fräcka" inlägg i dessa skvallerbloggar.

Har själv "fallit offer" för en sån där hästtjej-mobbarblogg. I mitt fall valde de helt fel person att gå på, som 23 år gammal och rebelliskt fd mobboffer i skolan så har jag lite för mycket skinn på näsan för att bli ledsen. De har ju dessutom aldrig någon grund i det de skriver, vilket jag kan se. Skrev ett bevarande inlägg om hur svaga och osäkra dessa personer är, och hur hemskt det är att mobbing på nätet är accepterat. Tyvärr är det ju ofta yngre, jämnåriga tjejer man går på och då börjar vi helt plötsligt snacka om att folk får men på riktigt, som inte förstår att de inte ska ta kommentarerna på allvar utan får sänkt självkänsla som kan sitta i i flera år om det vill sig illa. De som skriver går på sida efter sida efter sida med mobbing, mobbing, mobbing. Jag har sett allt ifrån ridskoletjejers ridteknik som kritiseras utifrån mobilbilder som kompisarna har tagit till att folk hängs ut för att de har fel kläder. Det som fick min mage att knyta sig hårdast var dock när en sådan blogg lade upp en bild som ett barn hade ritat av en häst, med länk till barnets blogg och kommentar i stil med "Fy fan, hahahaha, hade jag ritat sådär så hade jag gått och gömt mig". Tror ni att den lilla flickan kommer att våga rita och visa folk igen? Förmodligen inte på flera år.

Jag tycker att det är fruktansvärt. Dessa småtjejer förstör människors liv för att få besökare, och ingen ingriper för ingen förstår att det här är mobbing på högsta nivå. Jag hoppas verkligen att samhället blir uppmärksamt på problemet snart och att man börjar arbeta aktivt mot mobbarbloggarna. Jag vet inte om jag reagerar extra hårt för att jag själv blev mobbad i sex år och fortfarande kämpar med konsekvenserna av den men jag blir uppriktigt vansinnig av sånt. Jag äcklas av tjejerna som sitter bakom såna här bloggar, anonyma och skyddade, och bara krossar och krossar andra människor. Vidrigt beteende, det är vad de är.

Nu har jag missat dessa hästbloggar, uppenbarligen finns de ju men jag tror inte problemet med skvaller skulle vara större i hästvärlden. Mobbning, prylhysteri och utseendefixering finns överallt i hela samhället och med internets hjälp har det fått ett helt annat utrymme och spridning, det som tidigare snackades om lokalt i skolan/stallet finns nu att läsa om helt publikt för alla. Jag tror dock hästvärlden även formar hårt arbetande och starka tjejer med skinn på näsan, bara man väljer en ridskola med goda förebilder i ridlärare som inte tolererar skitsnack och ser till att alla inkluderas så tror jag chansen är större att din framtida dotter får med sig mer goda egenskaper från stallet till skillnad om hon skulle dra runt på stan varje kväll.

Jag läser idag i princip bara en hästblogg, och den är rätt sällan aktiv. Jag läser öht väldigt få bloggar; kan räkna dem på min ena hands fingrar. Men när jag i höstas googlade på min hästs namn och kännetecken (av ren nyfikenhet; han har gått på ridläger, ridskola, varit uthyrd och så tidigare), snubblade jag över en del som gjorde mig lite mörkrädd.

Bloggar är ju något som kommit under min senare tonårsperiod (är född -91), så just det "fenomenet" märkte jag inte mycket av då jag red på ridskola (slutade när år 2007 tog slut). Däremot upplevde jag ofta att stämningen bland jämnåriga på ridskolan kunde vara lite tråkig, speciellt gentemot folk som inte umgicks med "gängen" utanför stallet etc. Jag höll mig lite på min kant sådär, och upplevde aldrig att jag blev utfryst eller mobbad på något sätt. Men visst kunde det bli lite "snorkiga" blickar emellanåt, och jag kände mig inte riktigt välkommen i gruppen. När jag flyttade upp till storhäst, var majoriteten av de andra i gruppen (grupperna, red ett tag i två olika) äldre än mig och stämningen var trevligare.

Även nätmobbing är något som kom igång ordentligt under min uppväxt, och är något som gör mig riktigt äcklad. Ja, äcklad. Det är så förbannat ynkligt, att inte ens ha stake att stå öga mot öga med den man behandlar illa.
Jag mobbades hårt under början av lågstadiet, första 1-2 åren (det ebbade ut under 2an). Det var till största del fysiskt; slogs omkull och blev sutten på, sparkad på, nästan varje rast - varje dag. Jag var tunn, klen och kunde inte ha försvarat mig. Resten av låg- och mellanstadiet var mobbingen mer subtil, och för det mesta psykisk. Glåpord och likande. Jag blev inte direkt utfryst, men iom den tidigare mobbingen höll jag mig naturligt på min kant och trivdes bättre utan de andra. Det var pest, och ofta var jag rädd för att gå till skolan. Ändå tar jag hellre det, än nätmobbing. För även om offret ofta inte gör det, av olika anledningar, så har man åtminstone en chans att värja sig. Nätmobbing sker ju inte sällan bakom ryggen på offret, åtminstone i början - det sprids rykten och snackas skit.

Vi lever idag i ett samhälle som i mångt och mycket bygger på internet. Jag ser barn i lågstadiet, som sitter med smartphones. Det är mycket digitalt, och det faktum att internet blivit så tillgängligt iom att datorn inte längre är den enda lätta vägen ut, gör det såklart svårare för föräldrarna. Men jag lägger iaf ett stort ansvar på just föräldrarna, i den här frågan. För många har absolut ingen koll på vad deras barn gör, hur de beter sig, över nätet. Och framför allt, så pratas det alldeles för lite om hur man ska bete sig. Om vad som är ok, vad som inte är det, vad man ska vara försiktig med, etc. När jag gick i skolan, var det ett väldigt hallå om barn och teknik (mobiler, internet), men jag upplever att det ebbat ut. Många barn tycks tro att bara för att det är på internet, så är det ok att bete sig på ett sätt som de aldrig skulle tänka sig att göra utanför skärmen. Det anses inte ok att ge klasskompisen en blåtira eller sår på knäna, inte heller att snacka skit om denne IRL - däremot att sprida en drös skit på nätet. Jag har t.o.m. träffat en 10årig pojke, som utsatts för ryktesspridning och skitsnack av barnen från skolan, som sa att "Men det är ju på datorn, det är inte samma sak". Det gjorde ont att höra.

Jag håller med dig om att ansvaret ligger hos föräldrarna. Jag har barn i 10-12 årsåldern och min son (12-åringen) har både smartphone och dator, och skriver en blogg med jämna mellanrum (mest fantasy-type grejer). Det är SJÄLVKLART för mig att hålla reda på vad han skriver, och förekom det dumheter (han är inte en sån kille :love: men om det nu gjorde det) skulle jag sätta stopp direkt.

Det är dock inte bara inom hästsporten eller bland tjejer som elakheterna förekommer - det var en kille i min sons fotbollslag som gav sig på en annan kille, och skrev elaka saker på nätet, skaffade en falsk Facebooksida med den personens namn där han skrev en massa dumt mm mm. Föräldrarna till den som blev utsatt tog upp det hela med nätmobbarens föräldrar och i stället för att bli chockade tog mobbarens föräldrar honom i försvar....:eek:

Det jag vill säga är att barnens beteende blir aldrig bättre än de krav som vuxenvärlden ställer. Jag begriper inte hur det kan förekomma att fjortisar kan skriva elaka saker på sina bloggar utan att någon vuxen ingriper.

Får väl tillägga att jag ang. mobbing/nätmobbing talar mer generellt än "bara" hästvärlden.

Tussinussen
i stället för att bli chockade tog mobbarens föräldrar honom i försvar
Det där är vanligare än många anar. Det var likadant med killen som "ledde" mobbingen mot mig (och var den som i huvudsak var på mig fysiskt, från dag ett i skolan); hans mor vägrade tro att det var så illa. Hon "pratade" med honom ett par gånger (sa hon), men tycktes tro att det handlade om någon knuff då och då. Killen bodde hos sin mor, så fadern visste nog inte om problemet. (Bör kanske tillägga att jag själv inte pratade med någon. Jag förstod aldrig att jag faktiskt mobbades, förrän på högstadiet när det var över, eftersom det började redan första dagen och jag inte visste något annat.) Min faster, som jobbar på förskola, har berättat att det är likadant bland många föräldrar där. De vill helt enkelt inte tro att deras "lilla söta son/dotter" kan göra någon annan illa. Och inte bara föräldrar, förresten. Min syster mobbades också en period i början av skolan, och det skyllde hennes lärare på henne.
Usch :cry: :mad:

(Nu skriver jag visst himla mycket. Blir bara så upprörd och förbannad. Det är ju när man växer upp som man ska få veta vad som är ok och inte.)

Tror också att det är väldigt vanligt. En vän till min mamma har en tonårsdotter vars lärare kallade till möte för att dotterns gäng mobbade en klasskamrat. Vi som står utanför hade inga större problem att se tonårsdottern som en mobbare, hon passar in i mallen väldigt väl: osäker, faller för grupptryck, väldigt utseendefixerad... men mammas vän vägrade tro att dottern hade något med det att göra. "Möjligen att hon har sett det och inte vågar säga ifrån men X skulle aldrig mobba någon!" Ehh, jo. I det fallet så råkar jag ha visst inflytande över den här tjejen så jag tog upp det direkt med henne på ett snyggt sätt, förklarade hur fruktansvärt svårt man har det som mobboffer och vilken stor skada man gör när man mobbar trots att man inte förstår det själv. I det här fallet så tog tjejen till sig och situationen har tydligen blivit bättre men det här med blundande föräldrar är verkligen ett stort problem.

Jag har sett en sån blogg. Och det förekommer mycket mer mobbning och nästan trakasserier bland unga på en ridklubb än på ett låt oss säga fotbollsläger.
Svartsjuka förkommer mycket oftare på en ridklubb också.
Nivån är väldigt låg bland vissa tjejer, snackar skit om andra tjejer och "fryser ut" flickor av ren svartsjuka.
Att hästfolk är speciella är ju inget nytt, men varför ska barnen vara så elaka mot varandra?

Vart är föräldrarna?!!?

Har inte sett en sådan där blogg själv, men jag vet att de finns, och inte bara inom hästvärlden. Jag tycker att attityderna gällande nätet har blivit skrämmande. Det är tydligen helt ok att t.ex att ta en bild eller filma någon och lägga ut det på nätet med någon ful kommentar. Tänker bland annat på den där 'armhårstjejen'. Diskussionerna kring hela den grejen var ibland på skrämmande låg nivå, det fanns folk som tyckte att hon ju fick skylla sig själv, och att hon ville nog visa upp sitt armhår.
Är det så världen ser ut idag? Bara för att det finns folk med kameror överallt så måste man akta sig hur man ser ut? Blir man fotad på ica med mjukisbyxor och en dålig hårdag så får man helt enkelt skylla sig själv om det hamnar ut på nätet? Eller?:eek:

Barn är det elakaste som finns....

Låter hemsk men så är det. De har inget förstående för konsekvenser. I deras värld finns inte att man skadar en annan människa för livet. Man måste bara hävda sig själv, så har det alltid varit. Och kommer alltid att vara.

Det är upp till (oss) vuxna att få dom förstå.

Hade jag haft barn o upptäckt att dom hade någon typ av skvallerblogg eller förtalar/mobbar andra barn på t.ex. facebook så hade de fått veta att de levde!!! Det finns inga ursäkter för sånt beteende. Jag tror vi måste göra föräldrarna uppmärksamma på vad deras barn gör, det är nog där det brister... Hittar ni en elak mobbingblogg/skvallerblogg o det går att reda ut vem som skriver den -leta reda på föräldrarna o gör skillnad!

Jag tror tyvärr att det lätt blir så om det är så mycket kvinnor och få män. Tyvärr!

Jag jobbar som tränare och vistas mycket i olika stallar. Och jag står på en gård med 70 privathästar.
Jag ser och upplever det där live. Och på Buke ser man ju det en del också.

Män bråkar på ett öppnare sätt, generellt. Kvinnor är mer för skitsnack och hugga i ryggen.
Nu går lite trender i att vara trevlig och god. Tyvärr sträcker det sig för vissa inte längre än en fasad. Man forstsätter backstabba och vara missunsamma bakom ryggen på folk. Skillnaden är att man face to face fjäskar och berömmer.

Man märker det dock inte lika mkt bland de som verkligen är kunniga. De vet vad de kan och är trygga i sig själva. De behöver inte göra ner andra för att må bra.

Jag har inte tid att läsa bloggar. Men det förvånar mig inte det minsta att de finns.
Jag jobbar med en del unga tjejer. Och vissa av dem är så nedtryckta i skosulorna av sina jämnåriga att man bara vill gråta.
Tyvärr har tidigare tränare också gjort sitt till.

Fy fan för de som inte kan tillåta andra att känna sig glada och stolta över sina prestationer. Alla har vi varit okunniga och gjort fel någon gång.
Ge någon hellre en komplimang för mycket i livet i stort!

Kritiserandet kan man lämna till tränaren. Som förhoppningsvis kan göra det på ett konstruktivt sätt.

*kl*
Mobbingen är inte bara begränsad till hästbloggar som många också påpekat ovan. Jag driver en blogg-supportblogg och forum och via de sajterna har jag fått kontakt med ett antal bekymrade mödrar vars döttrar blir rejält mobbade. Jag har läst de här bloggarna och det är verkligen vidrigt vad en del av våra döttrar skriver. De kommenterar klädsel, uppförande, intressen på ett sätt som påminner om hur flickor blev övervakade på 1800-talet, ingående och elakt och säkert helt oberoende av deras eget sätt att umgås med sina vänner...

Som jag ser det är det unga tjejer som skapar sig en nätidentitet via sina bloggar, nästan som om de trodde att de är undersökande journalister eller liknande. De beskriver vad andra tjejer gör, säger, hade på sig, vilka partyn de varit på i helgen och vad de gjorde där. Påhittat eller inte, ingen förtjänar att få varje minut redovisad för skvallersugna läsare...

Jag har läst både hästbloggar och andra tonårstjejsbloggar och även om de flesta är rara och oskyldiga finns det riktigt hemska varianter överallt.

Blogspot (som jag skriver om) har som policy att inte radera en blogg om inte innehållet blivit dömt som förtal av en amerikansk domstol. Det är en riktigt hemsk policy i mina ögon, jag överväger att inte skriva mer om bloggplattformen nu när jag vet hur det fungerar i verkligheten. Frågan är vart man vänder sig istället...

Jag har t.o.m. träffat en 10årig pojke, som utsatts för ryktesspridning och skitsnack av barnen från skolan, som sa att "Men det är ju på datorn, det är inte samma sak". Det gjorde ont att höra.

Fy vad otäckt :( Är även jag född -91 och vi är ju inte direkt gamla alls, men ibland kan jag bli så chockad över hur barn och ungdomar beter sig mot varandra..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar

• Tvättstugedrama