Alla dessa scoop.

Blandrastik

Trådstartare
Nu är jag trött på alla dessa annonser som anger att deras fantastiska hopphäst har "scoop".

Ska man nu promt slänga sig med utrikiska termer så heter det: SCOPE = eng "omfång" och inget annat. Har hästen scoop så skulle jag vilja veta om den frilansar eller jobbar för nån särskild tidning.

Gnälltiken

Ungefär lika illa som "utvecklingsbar tolvåring"

Sv: Alla dessa scoop.

Har faktiskt inte tänkt på det, men det är ju sant! Frilansande hästar lär ju vara bra för plånboken gissar jag. Mina får gärna börja med det!!!:D

:rofl::rofl:
Alltid lika skrämmande när folk säljer något som de menar att de är kunniga nog att kunna bedöma att det är något bra, och så vet de inte ens det mest grundläggande...

Jag såg nyligt en annons med bild på en "silverbrun" islandshäst. Den var silversvart... :angel:
Vet man inte ens färgen på sin egen häst, vad vet man då? :crazy: Knappast om den har potential iaf :angel:

Äsch.De har ju bara försvenskat ett uttryck.Inget att hänga upp sig på.Språket lever.

Boogiesläp faller nog under samma kategori.

Skulle inte vilja köra med en transport som dansar på vägen...:angel:

Men varför har de "försvenskat" det med ett annat engelskt ord?

Lika ogenomtänkt som att byta namn på en engelsk filmtitel till en annan engelsk filmtitel.

Det kan ju bero på att de mest flitigt använda TV-kommentatorerna i hoppning inte kan uttala ordet. Inte konstigt då att folk tror att det heter scoop, när de säger så på TV på varje hopptävling?

Samma sak med alla som har "chipsmärkt" sina hästar, vilken smak var det på chipsen, gräddfil? :angel::rofl:

Haha!

Gud vad skönt med någon med lite självdistans.Respekt!:bow:

Men varför har de "försvenskat" det med ett annat engelskt ord?

Lika ogenomtänkt som att byta namn på en engelsk filmtitel till en annan engelsk filmtitel.

Inget annorlunda än när eng. Walkman på 80-talet blev sv. "freestyle". Fanns ingen människa i den engelsktalande världen som pratade om freestyle.

Iaf, det har säkert uppkommit för att svenskar "hör" scope som scoop (dvs långt o) och då skriver dom så också.

Konstigt med dessa yangraiders som showar runt på sina westernhästar med go i...
Gärna iklädda med chaps... :o

AM

Ett ord som i hästkretsar som retar gallfeber på mig är ordet TREVLIG, TREVLIGT, som används i tid och otid! :eek:
Rider trevligt, hästen rör sig trevligt osv....
Ordet har nu används så mycket så det nästan blir lite ned låtande-
Hon/Han rider trevligt- medelmåtta.
Hästen rör sig trevligt - ja sådär men ingen stjärna.
Hästen hoppar trevligt - den kommer aldrig gå högre än 1,10 cm.
SLUTA missbruka ordet trevlig!!!
HEHE :crazy:

Jamen om du hänger upp dej på trevligt så är det inget mot vad jag får allergiska utslag när det heter att hästen "var ofräsch" ... Vadå ? Då får man väl duscha den då :idea:

Ha, ha, det har jag inte tänkt på.

Eller:

"Den är inte ren vänster fram."

Bada då?

Nu avslöjar jag mig, har aldrig hört ordet scope i hästsammanhang! Aldrig hört det alls faktiskt.. Vad menar man med att hästen har "omfång"? Rund om midjan?! Min ponny har rejält omfång :p

Liknande trådar

Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 996
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5