Alla dessa färdigfoder

S

SanchoPancho

Det finns ju en hel uppsjö av foder på marknaden. Alla hästar är ju olika och har olika behov men skulle man kunna sålla ut en generell vinnare som har bäst kvalité, mest innehåll till ett rimligt pris m.m. Ni foderexperter måste ju kunna kolla igenom innehållsförteckningarna på de vanligaste fodersorterna och se var man får mest för pengarna och vad som innehåller bäst grejer. Vet självklart att grovfodret är viktigaste basen.

Om man jämför med hundfoder finns det ju massor av olika märken som i stort sett är sågspån :smirk:

Jag kör på Kraffts produkter nu eftersom det är lättast att få tag i. Hade tidigare Dodson and Horrel men det var fruktansvärt bökigt och dyrt. Har bara upplevt en förbättring sedan jag bytte.

Annars, personliga erfarenheter och allmänna åsikter om vad man bör tänka på och annat. Kanske är ute och cyklar men har funderat på om jag verkligen ger lille Corven bäst förutsättningar genom den mat han får.

Sv: Alla dessa färdigfoder

Jadu... jag har upplevt att de flesta foder har likvärdigt näringsinnehåll. Bas/grundfodren innehåller i princip samma värden, men skillnaden kan ligga i formen, typ müsli alt pellets o hur det är tillagat. Det är oxå viss skillnad i vilka ingredienser som ingår, men som sagt näringsinnehållet är väldigt likvärdigt.

Man får välja efter tillgång, ekonomi o övertygelse för vad som man anser passa sin häst helt enkelt.

mvh Jessica

När jag har provat färdigfoder under årens lopp så har min slutsatas blivit:
Hippo billigast.
Krafft lättast att få tag i.
D & H godast och mest prisvärt för mina hästar, även om det är dyrast per kilo så har det gett bäst resultat i förhållande till mängd.
Men som Jessica skriver man får välja efter tillgång o övertygelse.

Hittils toppar Krafft min lista, "jämnt" näringsinnehåll så det är lätt att hitta en sort som passar till höet man har, de vanliga sorterna (Grund, Groov osv.) är inte så fasligt dyra, det blir inte så stor volym som om man t.ex ger Fibergi.

Har sen bara provat Fibergi och Krafft, förutom enskilda foder då som havre och Betfor.

Kombinationen som brukar köra med är Betfor och Krafft av lämplig sort.

Har bra erfarenhet av hippos musli, mustangs musli o hestekraft. Tycker inte alls om kraffts produkter.

Mustang ökar ju mest enligt statistiken och är förhållandevis billigare än Dynavena, Krafft etc...

jämförde i sommras en mängd analyser från olika producenter o det är väldigt lite som skiljer dem åt...;)

finns inget krafftfoder som är generellt "bättre" än alla de andra sorterna, det hela beror på vilket grovfoder man har och vad hästen behöver..

för att göra det enkelt, alla kraftfoder har olika grå nyanser ex 1-100, din häst behöver en foderstat av nyans 65, ditt hö har nyansen 55, då behöver du ett kraftfoder av en nyans högre än vad din häst har för behov, gör man det lätt och säger att 50% kommer från grovfoder och 50% från kraftfoder så behöver du ha kraftfoder av nyans 75 för att i slutändan få nyans 65, precis det din häst behöver.. ((55+75)/2= 65)

Min häst har ätit foder ifrån Dodson&Horrell i sex och ett halvt år nu, och jag tycker att det fungerar jättebra! :) :bow:

Jag har hittills provat krafft, spillers och fibergi. Krafft var som tidigare nämnts lätt att få tag i och jag var nöjd med resultatet men ville hellre ge musli. Spillers var jag kanonnöjd med, fungerade bra till hästen, luktade gott och många olika sorter fanns för olika behov. Nu får hästen fibergi för det ingår i hyran, hon ser fin ut men hon verkar inte lika förtjust i fibergin som de andra foderna, skvätter ut en hel del. Hade det inte ingått i en dyr hyra hade jag köpt annat foder.

Har testat flera olika märken. Fibergi på min förra häst, vilket gav henne ett fint hull. Nu ger jag Hippo Basic till min unghäst. Eftersom jag inte har satt mig in i alla näringsämnen i allt man måste blanda till själv så Känns vettigt att ge färdigfoder och inte mixtra för mycket till en häst som växer.

innan åt mina hästar krafft men det var jobbigt att få tag i och nu äter dom hippo basic och det känns som att det går bättre nu när dom äter det.. dom får även havre ibland och alltid betfor och en massa vitamin/mineraler som ska vara "jättebra" :smirk:
( kommer aldrig mer ge krafft då jag vet många hästar som har fått foder förstoppning/kolig för att krafft sväller i halsen/magen på dom:eek: )

pollan skrev:
( kommer aldrig mer ge krafft då jag vet många hästar som har fått foder förstoppning/kolig för att krafft sväller i halsen/magen på dom:eek: )

Men det är väl samma med all pellets i så fall? Det är väl bara att blötlägga?

Jag kör på Krafft Groov det är väl det ända jag har erfarenhet av, vad det gäller färdigfoder. Men tycker om det väldigt mycket! Hästen älskar det och det är helt okej i pris och är lätt att få tag på. :smirk:

Öhm? Det gäller väl alla pelleterade foder. Det sväller och jag tycker man borde vara medveten om det. Det är ju samma som med hundmat eller vad som helst, alla hundägare i princip blöter fodret. Och det säger ju sig självt att det sväller det är ju ihop pressat.

Jag har Åsebro foder.Tycker att det är bra. Har inte så mycket erfarenhet av andra färdigfoder men att Åsebro har müslipelleterat är bra om man har hästar som lätt får foderstrupsförstoppning. Dessutom så är det melass som bindemedel istället för cellulosa eller nåt annat som kommer från träindustrin, tror jag. Rätta mig om jag vill har fel.
Min fullblodskorsning har fått bättre hovar, de växer bättre. Om det nu beror på fodret.
Problemet att få tag i fodret är samtidigt en fördel: jag köper via en privat foderlevernatör, ej i butik. Det blir mycket foder på en gång men samtidigt så blir det inte en massa småhattande på t ex Granngården där jag även köper lite kattmat, kattleksaker, hästgodis, ridstrumpor och annat smått och gott som jag inbillar mig att jag måste ha och som till slut blir dyrt!

Eftersom den enda butik som säljer foder där jag bor är Granngården så blir det ju Krafft. Tycker annars bra om Mustangs foder, brukar köpa några säckar musli när jag är i Stockholm, är dessutom billigare. Tycker det är lite tråkigt när det inte finns nåt att välja på.

All pelleterat foder sväller. Spelar ingen roll vilket man väljer Krafft,Hippo,Raicing mm Jag sväller ALLTID mitt foder då jag vet flera hästar som råkat ut för foderstrupsförstoppning :( Räcker att det står i blöt ca 20 min -30 min beroende på hur grova pellets man har. Krafft tar lite längre tid.
Själv anv jag numera Hippo Basic förr anv jag Krafft Grund. Bytte pga att Granngården stängde på vår ort.

Salsa! Billigast och funkar bäst på mina hästar Men antar att foder är som allt annat, det måste vara rätt till varje enskild häst- Är svårt att generalisera och säga att ett foder är bäst...

Visst är det en djungel.:confused: Men om man sätter sig ner och tar fram vilka kostnader man har för sin "hobby" och vilken tid det kan ta att åka runt och köpa foder så varför inte som en uppmaning till er som är flera i ett stall men även du med flera hästar. Gå ihop och kontakta de olika foderfirmorna och se vilka priser, rabatter och framför allt leveransvillkor. Alla vill vi väl komma undan med så bra (kvalite) och "billigt" foder till våra hästar.

Jag använder endast Eggersman müsli och är jättenöjd!! :bow: Även min 25 åring är jättefin i kroppen. Den ända nackdelen med det är väl att det är lite dyrt, 170-200kr för 20kg...

Skulle aldrig ville ge pellets, jag vill se vad mina hästar äter! och i billig pellets (typ från granngårde och lantmännen) så brukar dom blanda i sånt som är för dåligt att sälja separat - i pelletsen så syns det ju inte om kornet var lite mögligt... :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Vill börja med att skriva, att detta är bara en diskussionstråd, inte, vilket foder är bäst. Det finns ju en uppsjö av foder av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 489
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Katt Mina katter äter nu Royal Canin Indoor longhair 35 och verkar må förhållandevis bra på det fodret. Min ena katt har under våren...
Svar
8
· Visningar
1 540
Senast: fluffig
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 969
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar