Alkoholkulturen (#metoo-relaterat)

Ja, snarare så. Detta är de råd flickor och kvinnor ständigt får. Trots detta sker ju sexuella övergrepp, företrädesvis utförda av män mot kvinnor.

Den strategi flickor får lära sig, tycks helt enkelt inte fungera. Det börjar bli dags att prova något annat.
Vad ska vi prova på? Förneka vetenskapligt vederlagda kunskaper? Kastrera män som grupp?

Ja, snarare så. Detta är de råd flickor och kvinnor ständigt får. Trots detta sker ju sexuella övergrepp, företrädesvis utförda av män mot kvinnor.

Den strategi flickor får lära sig, tycks helt enkelt inte fungera. Det börjar bli dags att prova något annat.
Vad ska vi prova tycker du?

Precis. Den här våldtäkten är dessutom det enda fallet där jag kan se att mitt eget agerande hade kunnat ändra utfallet. Jag hade kunnat välja att inte följa med honom, och övergreppet hade då sannolikt inte skett. (Åtminstone inte just där och då, den där förbaskade grabben hade siktet inställt på mig från första början och den våldtäkten var inte slutet på hans försök heller. Med andra ord är det högst sannolikt att den skett vid ett senare tillfälle, även om jag inte valt att följa med honom just den gången).

Jag har varit utsatt för ett till övergrepp, där jag inte kunde agerat annorlunda. Jag försökte redan komma undan honom, och låste in mig på skoltoaletten i en timme. När jag tänkte att det var lugnt och försökte smyga ut så var han där. Vid två andra tillfällen har vuxna män ringt hem till mig och flåsat i luren. En skolkamrats pappa, och en ungdomsledare på skolan. Jag har också varit med om sexuella trakasserier på en arbetsintervju. Hur skulle jag kunna värja mig mot detta? Hur skulle mina tidigare erfarenheter kunnat hjälpa mig?

Jag har trots våldtäkten fortsatt våga följa med bekanta män till avskilda platser, och fått uppleva kärlek, vänskap och närhet med samtycke. Saker jag hade missat i livet, om våldtäkten hade gjort mig hämmad.

Vad ska vi prova på? Förneka vetenskapligt vederlagda kunskaper? Kastrera män som grupp?

Vi skulle kunna testa att män tar ansvar för sina handlingar och slutar att våldta och bete sig sexistiskt. Vi skulle kunna testa att även de män som inte beter sig så tydligt sätter gränser för dem som gör det. Vi skulle kunna testa att upphöra med att hela tiden mer eller mindre tydligt antyda att kvinnan har ett ansvar för hur män beter sig.

Vi skulle kunna testa att män tar ansvar för sina handlingar och slutar att våldta och bete sig sexistiskt. Vi skulle kunna testa att även de män som inte beter sig så tydligt sätter gränser för dem som gör det. Vi skulle kunna testa att upphöra med att hela tiden mer eller mindre tydligt antyda att kvinnan har ett ansvar för hur män beter sig.
Varför är det ingen som tänkt så angående brottslighet förr, att folk bara borde sluta.

Ja, jättebra. Att det skulle ta så många tusen år att komma på att det var så enkelt! Om bara inte patriarkatet tagit styret i historiens vindlande korridorer sedan människan blev till så hade allt varit jämställt och bra nu?

Jag har alltid tänkt mig något i stil med gated communities fast för kvinnor. Det vore en dröm. Och sen kan man släppa in vanliga män som inte våldtar, misshandlar, och dödar kvinnor. Män som grupp verkar verkligen ha både en och två skruvar lösa och Trump har nog tre.

Självklart. Det är därför det är viktigt att vara medveten om, och att inte bli blind för faktorer vi inte kan påverka, som grundläggande primala principer och skillnader i könen. Och ja, jag vet att det är vansinnigt provocerande att säga så.
Vad exakt är de grundläggande primala principerna och skillnaderna du talar om? Jag kan inte se att du specificerat i tråden vad exakt du syftar på.

På ämnet "Kvinnors liv hänger på mäns välvilja" eller snarare "män som tar för sig av andras kroppar till den grad att de måste ha barnvakt med sig på jobbet, tillåts ändå jobba kvar och behålla sin stjärnstatus". Fast egentligen handlar det så klart om vad kvinnorna borde göra.
https://www.svd.se/456-skadespelare-vi-har-fatt-nog-av-sexuellt-vald
Samma sak gällde för SR-kvinnan så verkar vara mer relaterat till status och värde för institutionen än kön.

Samma sak gällde för SR-kvinnan så verkar vara mer relaterat till status och värde för institutionen än kön.

Är BRÅ en trovärdig källa som visar på att det i allra högsta grad är relaterat till kön?

https://www.bra.se/brott-och-statistik/statistik-utifran-brottstyper/valdtakt-och-sexualbrott.html

Där står det i alla fall att gärningspersonen i sexualbrott i 92% av fallen (på senaste undersökningar) är en man. Men du menar alltså att det är mer relevant att prata om gärningspersonens status än kön?

Är BRÅ en trovärdig källa som visar på att det i allra högsta grad är relaterat till kön?

https://www.bra.se/brott-och-statistik/statistik-utifran-brottstyper/valdtakt-och-sexualbrott.html

Där står det i alla fall att gärningspersonen i sexualbrott i 92% av fallen (på senaste undersökningar) är en man. Men du menar alltså att det är mer relevant att prata om gärningspersonens status än kön?
Jag syftade på delen med att det var känt och att personen fick jobba kvar ändå.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 985
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i... 16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 893
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av... 2
Svar
20
· Visningar
4 744
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola... 2
Svar
24
· Visningar
5 994
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka