Alkoholkulturen (#metoo-relaterat)

mandalaki

Trådstartare
Hur ska vi komma ifrån vår benägenhet att alltid skylla på fylla?

Män som outats i #metoo har förklarat att de var berusade och inte visste vad de gjorde. Många anklagade våldtäktsmän ursäktar det med fylla - antingen minns de inte eller så visste de inte vad de gjorde.

På andra dumma saker någon gjort reagerar vi med ”jaha, hen var full.”

Och vi kvinnor som blivit utsatta tar på oss det om vi varit fulla. Mina två regelrätta övergrepp förklarade jag med att ”det hade aldrig hänt om jag inte varit så full”.

Och fortfarande tänker jag ju att alkohol faktiskt får en att släppa spärrar och både säga och göra saker som man annars inte skulle ha gjort. Jag gillar inte tänka så, hur ska jag tänka? Och vad ska vi göra åt att vi förklarar och till och med försvarar oacceptabelt beteende med fylla?

Jag tänker att man kan förklara oacceptabelt beteende med fylla, men att det inte ska försvara ngt.
Om man vet om att man tappar kontrollen när man är full så får man ju ta ansvar och sluta dricka på det sättet.

Vi kvinnor får sluta vara så jäkla förlåtande generellt. Bara för att man kan förklara/förstå ett beteende behöver man inte acceptera det.

Alkohol har en onödigt stor plats i människors liv...

Alkohol är, som @MiniLi skriver, inte ett försvar men många gånger en (del-)förklaring till att människor beter sig illa och dumt.

Förbjuda alkohol vore faktiskt inte så dumt.

Det är synd om man måste vara något berusad för att ha roligt.

Dessutom synd att så många människor berusar sig så kraftigt att de knappt vet - eller minns i efterhand - vad de gör.

Det jag skulle vilja komma ifrån är att ens se det som en förklaring. Det ligger alldeles för nära försvar. Jag hatar när jag tänker Jaha, hen var full.
För mig är det två olika saker. Jag kan ha all förståelse för hur det blev som det blev. Men då menar jag inte förståelse som att det är ok eller liknande, utan bara att det kan förklara händelseförloppet utifrån vissa parametrar. Men acceptans? Never.

Sålänge folk dricker mer än de klarar av så kommer ju alkohol finnas som förklaringsmodell. Men det är ju inte hela förklaringen, det kanske är det som ska lyftas mer?
Att alkoholen spelade en viss roll men att det också är viktigt att lyfta att det finns andra saker som bidragit och som kanske är mer problematiska?
Typ sunkiga värderingar.

Min erfarenhet är att även om man är full så vet man mycket väl vad man gör men man skiter i konsekvenserna, vet man inte vad man gör är det mer inblandat.
Jag har också den uppfattningen utifrån hur jag själv funkar när jag är onykter. Jag har aldrig i hela mitt liv tappat kontrollen drastiskt på grund av alkohol. Men det verkar vara lite olika för folk..
Men det gör ju inte saken mer ok.

Det jag skulle vilja komma ifrån är att ens se det som en förklaring. Det ligger alldeles för nära försvar. Jag hatar när jag tänker Jaha, hen var full.

Ja, kanske det.
Men det är ju många gånger en delförklaring.
Inte en ursäkt.
Och jag håller inte med dig om att det är nära försvar, att söka förklaringar.

I min värld är det bra att söka förklaringar för att kunna ändra saker och ting.
Om man nu dricker sig så full att man inte har koll på vad man gör, kan det ju vara bra att bli medveten om det så man kan ändra sitt drick-beteende.

Sedan håller jag med dig om att det verkar vanligt att "ursäkta sig" med att man var full.
Man använder det ibland som försvar vilket är helt förkastligt.

Jag tänker att i vissa lägen är berusning försvårande omständighet, som vid exempelvis trafikolyckor, och aldrig en förmildrande omständighet.

Jag har också den uppfattningen utifrån hur jag själv funkar när jag är onykter. Jag har aldrig i hela mitt liv tappat kontrollen drastiskt på grund av alkohol. Men det verkar vara lite olika för folk..

Det verkar ju finnas de som helt tappar kontrollen, jo.
Och gör saker som de normalt sett inte skulle ha gjort, och gör saker som det är väldigt svårt att stå för på nykter kaluv.

Det verkar vara många som dricker väldigt mycket.
Det verkar vara många som dricker alkohol med det uttalade syftet att bli fulla.

Absolut gör det inte det hela ok, jag menar att det är en dålig bortförklaring och att man vet vad man gör även om man är full.

Behövde tänka några varv och tror jag förstår vad du är ute efter @mandalaki . Tänkte inte hela vägen först.
Jag fastnade lite vid mindre allvarliga grejer som ska ske pga fylla. Men självklart har du helt rätt. Om någon våldtar en person så beror ju inte det på alkoholen egentligen. Det beror på att personen är en idiot med äckliga värderingar som går igång på våld. Detta lyser troligen igenom även vid nyktert tillstånd, men kanske mer subtilt.

Det verkar ju finnas de som helt tappar kontrollen, jo.
Och gör saker som de normalt sett inte skulle ha gjort, och gör saker som det är väldigt svårt att stå för på nykter kaluv.

Det verkar vara många som dricker väldigt mycket.
Det verkar vara många som dricker alkohol med det uttalade syftet att bli fulla.
Visst är det så. Men jag är inte ute efter att få folk att dricka mindre, utan alkoholkulturen som omfattar oss alla, den som gör oss så benägna att förklara allt från dumheter till brott med att han var full.

Behövde tänka några varv och tror jag förstår vad du är ute efter @mandalaki . Tänkte inte hela vägen först.
Jag fastnade lite vid mindre allvarliga grejer som ska ske pga fylla. Men självklart har du helt rätt. Om någon våldtar en person så beror ju inte det på alkoholen egentligen. Det beror på att personen är en idiot med äckliga värderingar som går igång på våld. Detta lyser troligen igenom även vid nyktert tillstånd, men kanske mer subtilt.
Jag tror att jag är ute efter hela skalan, alltså från dumheter till våld. Och det är inte den fulle jag far efter, utan oss andra. Jag var på väg att sätta prefixet Kropp & själ på tråden när jag kom på att det var Samhälle jag menade.

Sålänge folk dricker mer än de klarar av så kommer ju alkohol finnas som förklaringsmodell. Men det är ju inte hela förklaringen, det kanske är det som ska lyftas mer?
Att alkoholen spelade en viss roll men att det också är viktigt att lyfta att det finns andra saker som bidragit och som kanske är mer problematiska?
Typ sunkiga värderingar.

Ja, där någonstans är jag också.

Jag tror att jag är ute efter hela skalan, alltså från dumheter till våld. Och det är inte den fulle jag far efter, utan oss andra. Jag var på väg att sätta prefixet Kropp & själ på tråden när jag kom på att det var Samhälle jag menade.
Ja, och problemet med oss andra är väl att "vi" väljer den enkla och inte lika smärtsamma förklaringsmodellen "han var full" istället för att möta att sanningen kanske är lite mer obehaglig.

Ja, och problemet med oss andra är väl att "vi" väljer den enkla och inte lika smärtsamma förklaringsmodellen "han var full" istället för att möta att sanningen kanske är lite mer obehaglig.
Ja, det har du faktiskt rätt i. Det är för jobbigt att skärskåda den trevliga arbetskamratens värderingar. Eller brorsans. Det är lättare att konstatera att de var fulla.

Visst är det så. Men jag är inte ute efter att få folk att dricka mindre, utan alkoholkulturen som omfattar oss alla, den som gör oss så benägna att förklara allt från dumheter till brott med att han var full.

Jag vet inte.

Det förekom väldigt lite alkohol under min uppväxt.
Fylla var något som inte var "comme il faut" utan redan fyllan, utan ytterligare dumheter, var något som man såg lite snett på.
Den attityden är sannolikt egentligen "bättre" än att vara väldigt tillåtande kring fylla.

vilket sannolikt ligger till grund för min åsikt att fylla är en försvårande omständighet och inte tvärt om.

jo, jag dricker alkohol. Ett eller två glas vin på fredags- och lördagskvällarna.
Blir inte särskilt full, förstås.

Jag vet inte.

Det förekom väldigt lite alkohol under min uppväxt.
Fylla var något som inte var "comme il faut" utan redan fyllan, utan ytterligare dumheter, var något som man såg lite snett på.
Den attityden är sannolikt egentligen "bättre" än att vara väldigt tillåtande kring fylla.

vilket sannolikt ligger till grund för min åsikt att fylla är en försvårande omständighet och inte tvärt om.

jo, jag dricker alkohol. Ett eller två glas vin på fredags- och lördagskvällarna.
Blir inte särskilt full, förstås.
Jo fast jag är ute efter hela samhällsattityden. Det finns säkert personer som är undantag från den.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 984
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i... 16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 893
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av... 2
Svar
20
· Visningar
4 744
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola... 2
Svar
24
· Visningar
5 994
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4