Du har inte blivit alkoholist.
Du har valt att dricka varenda droppe själv. Det är ingen annans fel att det blivit så här än ditt.
Jag är nära anhörig och vän till flera alkoholister, och jag är så trött på er. Ni tar min tid, kraft och kärlek och bara trampar på den. Sedan är det så synd om er, er självömkan är i allmänhet lika stor som Kebnekaise. Jag fullkomligen avskyr alkoholistens alla lögner. Ni ljuger alltid, även när ni lovar att ni talar sanning.
Du säger att du ska försöka söka hjälp. Åka till AA.... Wow liksom!
Ok, jag har konstaterat att jag krossat mitt knä, undrar om jag ska försöka söka hjälp för det? Hör du hur det låter?
Jag har varit igenom hela resan många gånger. Ingen har misskött sitt jobb. Jag har separerat föräldar och barn tills dess nykterhet verkar ha skett. Jag har gett antabus, jag har kört till Norge och opererat in och människohelvetet söp sig igenom det med.
Jag har kört och suttit nätter på akutpsyk, nätter med vak för t.ex. bukspottkörtelinflammation, leverinflammation osv. Jag har tagit hand om deras barn, ungdomar och djur.
Duktiga, intelligenta och fina människor precis som du. De flesta höginkomsttagare. Några inte, men alla kärleksfulla och har lika klar insikt om sitt intag som du har. Det vallar in en i en tro på att du kommer att ta itu med det här. Det kommer du inte att göra. Jag tror du vill rättfärdiga ditt fortsatta drickande genom att få lite peppning här. Och tänker "Ja, men jag tänker ju rätt, så jag slutar ta mina glas vin nästa vecka". Det kommer inte att hända.
De som klarar sig går till sin läkare och bönar sig till ett behandlingshem som går till botten med dina problem. Räkna med minst tre månader. I ditt fall gärna ett ställe för bara kvinnor.
De två i min närhet som i dag är nyktra alkoholister har gjort det.
De andra kommer sakta att dö. En som var en av Sveriges duktigaste designer, har supit sig till skador på lillhjärnan och skakar fruktansvärt. Åker titt som tätt ambulans när organen inte orkar för den här gången. En annan går på AA 1 gång/vecka och så fort kontraktet med arbetsgivaren ang. alkohol går ut, kommer denne börja dricka igen. Två är vackra, minglande salongsalkoholister och kommer så vara till även deras organ säger tack för sig. En annan är periodare och är nu nykter alkoholiskt och omtyckt friskvårdare... Kan fortsätta hur länge som helst.
Jag har haft samma uppväxt som en av dem. Jag var där. Vi blev misshandlade på olika sätt, men jag valde av samma orsaker, inte alkohol.
Ge dig själv en chans. In på behandlingshem. Du kommer säkert att få grina en skvätt för de ligger väl på runt 100 papp i månaden och vi har inte så mycket pengar i den sociala vården just nu.
Med det sagt önskar jag dig all lycka i värden. Vill du så kan du. Vill du inte, så klarar du det inte.
Var rädd om din partner och din familj.