Alkoholfritt till räksmörgåsar?

Sv: Alkoholfritt till räksmörgåsar?

Hugger min egen knapp för svar

Tack för alla förslag! Självklart borde mineralvatten varit ett alternativ, det tänkte jag inte ens på. Ej heller öl, trodde att öl och skaldjur var väldigt opassande, men jag har dålig koll på vad man kan och inte kan servera tillsammans.

Det är bara två som kommer, ett par - som kör ca 40 mil enkel resa för att hälsa på i ett par timmar. Jag förutsätter att de turas om att köra dessa 80 mil under dagen, varför alkoholhaltig dryck troligtvis bör undvikas.

Jag får fixa lite olika alternativ kanske, cider, mineralvatten, vin (med och utan alkohol då kanske) och något öl. Det som inte används går väl åt en annan dag :)

Ja det har då aldrig setts som aktuellt här.... Kan ev bero på att jag, och mina bekanta bor på landet så avstånden är inte alltid korta.

Har dock heller inte hört talas om det av mina stadsbekanta, fast jag rör mig iofs i árbetarklassen mestadels, är kanske en klassfråga

Jag bor ute på landet och någon överklass existerar knappt här. Alla dricker ju inte alkohol till maten, men det finns för de som vill ha och oftast så är det ju minst två personer i varje bil. Så då kan ju en dricka om den vill.

Sen beror givetvis detta på ens umgänge. Hade jag t.ex. tillhört frikyrkoförsamlingen här i trakten så hade jag säkert också förfasat mig över att någon bjuder på alkohol till en helglunch.

Fast poängen som vissa verkar ha missat är ju att även TS verkar anse att det varit normalt att bjuda på alkohol i det aktuella fallet. Hade inte alla gästerna kommit i bil låter det ju som att vin varit givet på bordet. Läs TS första inlägg så får ni se.

*KL*

Jag ser inte alls problemet med att dricka alkohol till lunch? Får man inte dricka alkohol på tisdagar heller då? Får man bara dricka alkohol på helgkvällarna? Vari ligger stigmatiseringen av alkoholen?

Lättöl, cider alt. pommac borde väl funka bra.

Är det verkligen så att alla gäster åker en och en? Om inte så kan man väl ha lite starkare drycker också. Man får väl förutsätta att de som kör är vuxna som tar ansvar.

Jag kan tänka mig att en del gäster som blir bortbjudna på smörgåstårta en lördag kan tycka det är lite snålt ifall det starkaste som bjuds är lättöl. En del i min bekantskapskrets hade garanterat mumlat något om 'snålhet' i det fallet.

Jag missade lördagsbiten och antog att det var en jobblunch eftersom det var så noga att inte ha alkohol alls. (Fast jag tror inte jag känner någon som skulle mumlat snålhet däremot. Vill man rakt av spendera pengar på alkoholfritt är det inga problem -absolut blåbär eller vad den heter och så har systemet en del dyrt också + man dricker väl mer av det alkoholfria.)

Men ok lördag och smörgåstårta, kaffe är väl normalt också om inte annat. Var det inte Strongbow som hade en väldigt trevlig torr lättcider med 0,5%, systembolaget igen.

Senast ändrad:

KL

Finns även en fantastiskt god lättcider som heter Stowford press (även denna 0.5%). Känns som att den passar till skaldjur.

Om man nu tvunget ska ha något från systemet...

Jag skulle servera mineralvatten och en torrare "äppeldryck av ciderkaraktär".:D

Jag slår ett slag för BEO, Carlsbergs nya måltidsdryck. Den bygger på malt men är helt alkoholfri. Den finns i två smaker, den med blodapelsin tycker jag är godast. Den borde vara lätt att få tag på, min lokala Ica (som inte är speciellt stor) har den.

Är jag helt ensam om att aldrig någonsin ha druckit starkvaror till räkmacka?

I min värld är det lättöl eller vatten som serveras. Jag hade aldrig tänkt tanken vin

Menar du att du ska bjuda på räksmörgåsar? Känns inte det lite "snålt"? Varför inte bjuda på hummersoppa istället? Skulle definitivt känna mig obekväm om jag inte kunde bjuda mina gäster på hummersoppa! :banghead:

OT: Rent spontant skulle jag nog säga kaffe till räksmörgåsar. Eller bubblat vatten med en citronskiva i, fläder och lime-cider (tror att det är herrljunga som har en som är så fruktansvärt god och som skulle kunna passa till, dock lite sötslisk varning kanske.) eller någon torrare äppelcider.

Är jag helt ensam om att aldrig någonsin ha druckit starkvaror till räkmacka?

I min värld är det lättöl eller vatten som serveras. Jag hade aldrig tänkt tanken vin

Jag äter sällan räkmacka, men på jobbet förekommer det när något ska firas. Då blir jag förvånad om det inte finns öl eller vin. På mitt förra jobb serverades i motsvarande situationer smörgåstårta och alkoholfri dryck (lättöl, mineralvatten, alkoholfri cider), vilket jag uppfattade som lite väl - hämmat, kanske?

Skulle jag bjuda på räkmacka en lördagslunch, skulle jag servera öl eller vin om jag inte visste att alla måste köra bil efteråt.

Jag äter sällan räkmacka, men på jobbet förekommer det när något ska firas. Då blir jag förvånad om det inte finns öl eller vin. På mitt förra jobb serverades i motsvarande situationer smörgåstårta och alkoholfri dryck (lättöl, mineralvatten, alkoholfri cider), vilket jag uppfattade som lite väl - hämmat, kanske?

Skulle jag bjuda på räkmacka en lördagslunch, skulle jag servera öl eller vin om jag inte visste att alla måste köra bil efteråt.

Regionala skillnader?

Häromkring tror jag man skulle höja på ögonbrynen om det serverades vin

Men öl då? Alltså från Systembolaget?

Min bild är att man dricker mer öl än vin på landsbygden och i småorter än i städer, och omvänt.

I Bibelbältet där jag växte upp, var lättöl alltför vågat att bjuda på större sällskap som inte var av privat natur (några decennier sedan, kan ha liberaliserats).

I mitt andra hemland är öl rätt självklart till typ allt utom frukost.

Jag hade serverat citronvatten och mineralvatten, och. Inget annat.
Hade ngn höjt på ögonbrynen eller tyckt att jag varit snål för det hade de inte varit välkomna tillbaka! Fy för otacksamt folk. Glad över att.mina vänner inte har några snobbfasoner.

Men öl då? Alltså från Systembolaget?

Min bild är att man dricker mer öl än vin på landsbygden och i småorter än i städer, och omvänt.

I Bibelbältet där jag växte upp, var lättöl alltför vågat att bjuda på större sällskap som inte var av privat natur (några decennier sedan, kan ha liberaliserats).

I mitt andra hemland är öl rätt självklart till typ allt utom frukost.

räkmacka med starköl :eek:

Seriöst - nej.
Inte till smörgåstårta heller. (jag bor i en bygd där smörgåstårtan aldrig tappat greppet ;) )

Kaffe, läsk, mineralvatten eller lättöl.

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 485
Övr. Barn Har upptäckt när jag besöker familjer och då till största del barnfamiljer att det serveras saft till maten, både till lunch och middag...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 669
Senast: Mustasukka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar