Alkoholfritt till räksmörgåsar?

Smokey

Trådstartare
Ska servera räksmörgåsar till lunch i helgen, men kommer inte på vad man serverar att dricka till?
Vitt vin går bort pga alkohol då gästerna sedan ska köra hem efter ett fåtal timmar.
Själv dricker jag bara "sötslisk" i form av läsk, samt saft/vatten/mjölk och juicie.. ingetdera känns som ett vettigt alternativ? O_o

Någon som vet vad som är "okej" och gärna passar bra till?

Sv: Alkoholfritt till räksmörgåsar?

Mineralvatten känns väl som det självklara till en lunch. Men för säkerhets skull kanske ett urval av lättöl och läsk också.

Lättöl, cider alt. pommac borde väl funka bra.

Är det verkligen så att alla gäster åker en och en? Om inte så kan man väl ha lite starkare drycker också. Man får väl förutsätta att de som kör är vuxna som tar ansvar.

Jag kan tänka mig att en del gäster som blir bortbjudna på smörgåstårta en lördag kan tycka det är lite snålt ifall det starkaste som bjuds är lättöl. En del i min bekantskapskrets hade garanterat mumlat något om 'snålhet' i det fallet.

En del i min bekantskapskrets hade garanterat mumlat något om 'snålhet' i det fallet.
:crazy: Trevlig bekantskapskrets!

Varför måste det alltid serveras alkohol? Liksom, jag förstår inte poängen med att det måste bjudas på starka drycker?

Ska servera räksmörgåsar till lunch i helgen, men kommer inte på vad man serverar att dricka till?
Vitt vin går bort pga alkohol då gästerna sedan ska köra hem efter ett fåtal timmar.
Själv dricker jag bara "sötslisk" i form av läsk, samt saft/vatten/mjölk och juicie.. ingetdera känns som ett vettigt alternativ? O_o

Någon som vet vad som är "okej" och gärna passar bra till?

1 dl flädersaft, 9 dl mineralvatten (valfri sort), serveras i nån gammal vinflaska "typ", ja, en sån här typ ... återkommer med bild.

Kör alla som kommer? De som är passagerare kanske vill ha vin.

Annars säger jag alkoholfri cider, mineralvatten, läsk, kanske någon lättöl för de som kör bil.

Fast till lunch??? Seriöst??:crazy:

Vet ingen i min bekantskapskrets som förväntar sig alkohol till en lunchbjudning...

Sanpellegrino limonada är en "vuxen" citronläsk som inte är så söt. Nanny state är en ganska god alkoholfri öl. Och Chapel Hill har ett rätt bra vitt mousserande alkoholfritt vin.

" Är tillfället högtidligt passar det dessutom extra bra med något bubblande och jag skulle satsa lite extra och bjuda på en god champagne! Ett trevligt alkoholfritt alternativ är Billabong Sparkling Brut. "

Jag skulle försöka hitta någon torr variant av äppelcider.
Finns du i Skåne så kanske du kan åka till Sövde och inhandla Sövdecider (den absolut godaste)

Fast till lunch??? Seriöst??:crazy:

Vet ingen i min bekantskapskrets som förväntar sig alkohol till en lunchbjudning...

Även till Mitrolle:

Jag förutsätter att vi pratar om bjudningar för i huvudsak vuxna i bekantskapskretsen. Det kan vara helt annorlunda om det är någon gammal släkting som bjuder t.ex.

Luncher på just helger så kan jag inte påminna mig någon där det inte åtminstone funnits starköl.

Hade det varit en vardag så håller jag med, men just helger verkar betyda att det så gott som alltid finns någon form av alkohol att välja på. Misstolka inte, det är inga supafester, men kanske i snitt två glas vin per person.

Sen har det väl med tradition att göra. Men åtminstone för mig gäller att ifall jag bjuder in vänner på mat så finns det öl och vin för de som vill ha det. Jag hade faktiskt känt mig rätt obekväm som värd ifall jag av någon anledning inte haft tillgång till något starkare än lättöl när mina vänner kom på besök.

Sen handlar det ju också om vem man besöker. Är det en person som man vet inte nyttjar alkohol så är det inget konstigt ifall det inte förekommer någon alkohol. Det jag reagerade på hos TS var just att bilåkningen användes som skäl. Och om då samåkning förekommer så faller ju lite av det skälet.

Lunch på helgen kan ju dessutom vara t ex doplunch, födelsedagslunch eller lunch i samband med en vigsel.

Så olika det kan vara!

Mina ovänner hade nog tittat på mig lite konstigt och sedan tackat nej om jag bjudit på vin och starköl till lunch.

Själv är nog midsommarafton det tillfället jag kan komma på då jag själv dricker vin eller öl till lunch

Ja det har då aldrig setts som aktuellt här.... Kan ev bero på att jag, och mina bekanta bor på landet så avstånden är inte alltid korta.

Har dock heller inte hört talas om det av mina stadsbekanta, fast jag rör mig iofs i árbetarklassen mestadels, är kanske en klassfråga

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 485
Övr. Barn Har upptäckt när jag besöker familjer och då till största del barnfamiljer att det serveras saft till maten, både till lunch och middag...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 669
Senast: Mustasukka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar