Alkoholberoende

Sv: Alkoholberoende

Nej, det säger absolut ingenting om huruvida man är/kan bli beroende eller inte.
Man kan vara full tre dagar i veckan utan att vara beroende, och man kan vara full en dag i veckan men ändå ha alkoholproblem.

Alltså, två öl varje fredag är det nog ingen fara med. Börjar det bli två öl om dagen kanske man ska se över sina vanor.
Börjar man hitta på ursäkter för att få dricka bör man också ta sig en funderare, eller när någon påpekar att man börjat dricka mycket/ofta.

Om man inte KAN avstå dessa två öl i veckan, för att man mår dåligt om man gör det så, ja. Då tänker jag att man nog har problem med alkohol, om än i liten skala...åtminstone tillräckligt för att det ska ringa varningsklockor...

Halvt kl

Lite så tänker jag också, de beror på om man kan hoppa över dom eller inte. Kanske inte låter mycket för världen, men de kan ju vara en början till ett större beroende:)

Jag tycker det är farligare att ständigt ta ett glas vin till maten var och varrannan dag. Tillslut brukar det bli så att man alltid måste ta ett-två glas till maten.

Jag är av den åsikten att man dricker alkohol för att bli berusad/full/fest, vill man smutta vin till maten kan man lika gärna köra alkoholfritt. :p

men det är väl nyttigare vad jag förstått att ta ett glas vin varje dag, än att ta sju glas vin på lördagskvällen?

Håller med övriga att problematiken hör ihop med om man kan hoppa över eller inte. hur lr som måste väl 2 öl/vecka anses passera som normal konsumtion.

Ja det stämmer, kroppen kan inte hantera så stora mängder alkohol på en gång men ett glas vin om dagen är ingen större fara.

kl

Handlar det endast om de där 2 ölen i veckan känns det inte som ett så stort problem.

Ett problem blir det när människan inte kan hantera det.
Ett beroende blir det när människan inte kan låta bli.

Oavsett det är 1öl människan inte kan hantera utan att bli odräglig, eller 20.
Oavsett det är 1 dag i veckan eller 7.

Om man är över över eller kring 20 tycker jag detta är en bra guide för riskbruk (riskbruk betyder att man har en ohälsosamt hög konsumtion av alkohol som kan leda till skador på kroppen eller missbruk/beroende).

Om man är under 18 år är risken för fysiska skador och/eller missbruk/beroende även vid mindre mängd.

Nej det skulle jag inte kalla ett beroende. Vet de som dricker något varje dag till middagen. Sen är det väldigt olika från länder till länder, vissa är det helt vanligt att dricka vin över lunchen medan det är stort NEJ för andra

Liknande trådar

Mat Jag har konstaterat att jag inte kan dricka alkohol längre (blir knallröd i ansiktet) och öl är väl OK som alkoholfritt, men hur är det...
2
Svar
24
· Visningar
1 001
Relationer I morgon är min sista semesterdag (egentligen var det väl i fredags, om man ska vara noga). Vad kan sambon och jag hitta på som inte...
Svar
0
· Visningar
278
Senast: fejko
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 924
Senast: Mabuse
·
Fritid Min man fyller snart 40år. Tanken är att han ska få ett interrailkort så att vi kan tågluffa genom Europa. Vi ska till Belgien och...
Svar
5
· Visningar
405
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II