Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Nej, det säger absolut ingenting om huruvida man är/kan bli beroende eller inte.
Man kan vara full tre dagar i veckan utan att vara beroende, och man kan vara full en dag i veckan men ändå ha alkoholproblem.
Alltså, två öl varje fredag är det nog ingen fara med. Börjar det bli två öl om dagen kanske man ska se över sina vanor.
Börjar man hitta på ursäkter för att få dricka bör man också ta sig en funderare, eller när någon påpekar att man börjat dricka mycket/ofta.
Om man inte KAN avstå dessa två öl i veckan, för att man mår dåligt om man gör det så, ja. Då tänker jag att man nog har problem med alkohol, om än i liten skala...åtminstone tillräckligt för att det ska ringa varningsklockor...
Lite så tänker jag också, de beror på om man kan hoppa över dom eller inte. Kanske inte låter mycket för världen, men de kan ju vara en början till ett större beroende
Jag tycker det är farligare att ständigt ta ett glas vin till maten var och varrannan dag. Tillslut brukar det bli så att man alltid måste ta ett-två glas till maten.
Jag är av den åsikten att man dricker alkohol för att bli berusad/full/fest, vill man smutta vin till maten kan man lika gärna köra alkoholfritt.
men det är väl nyttigare vad jag förstått att ta ett glas vin varje dag, än att ta sju glas vin på lördagskvällen?
Håller med övriga att problematiken hör ihop med om man kan hoppa över eller inte. hur lr som måste väl 2 öl/vecka anses passera som normal konsumtion.
Om man är över över eller kring 20 tycker jag detta är en bra guide för riskbruk (riskbruk betyder att man har en ohälsosamt hög konsumtion av alkohol som kan leda till skador på kroppen eller missbruk/beroende).
Om man är under 18 år är risken för fysiska skador och/eller missbruk/beroende även vid mindre mängd.
Nej det skulle jag inte kalla ett beroende. Vet de som dricker något varje dag till middagen. Sen är det väldigt olika från länder till länder, vissa är det helt vanligt att dricka vin över lunchen medan det är stort NEJ för andra
Juridik & Ekonomi Är det sant? Måste jag kolla upp. Fantastiskt om det är så.
Såhär är det:
Uppskov vid köp av billigare bostad
Om du köper en billigare...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.