Kort och gott, det är inte du som styr, det är alkoholen. Jag kan nästan garantera att människor i din närhet är övertygade om att du har problem eller misstänker det, men många vet inte hur man ska ta upp det för det första, och dessutom finns det många som inte vill axla emotionellt ansvar för en annans beroende. Att vara den som stöttar och ger råd kan vara väldigt betungande, och man blir ofta medberoende i den situationen.
Just den där frågan om man aldrig kan dricka mer brottas alla alkoholberoende med, men frågan är egentligen meningslös. Det är klart du kan dricka, man går till bolaget, köper och dricker. Det alternaivet kommer alltid att finnas, och målet med att få hjälp är inte att ta bort den möjligheten utan att hjälpa dig komma till punkten där du kan välja att dricka men inte gör det valet, eftersom du mår mycket bättre och livet är mycket enklare och finare utan.
Jag fick genom socialtjänsten en behandlingsplats på ett tolvstegsprogram 2016 och det räddade mitt liv. Innan gruppen skulle börja var jag skiträdd för att det skulle vara jobbigt, eller inte funka, eller att det skulle vara som någon slags övergrepp där man fick blotta sin smutsiga byk och utstå förhör. Men det var inte alls så, utan det var som en bubbla i världen dit jag kunde dyka upp och vara precis så fucked up som jag var (känslomässigt, man var tvungen att vara nykter om man skulle närvara), och det var okej. Vi hade ett schema där det ingick samtal om gårdagen, hur den var osv. samt lite undervisning som hjälpte oss förstå vad som hände i våra kroppar, hjärnor och känsloliv, med mera.
Ge dig själv chansen. Beroendet bromsar, men du blir inte inlåst om du berättar ärligt för socialtjänsten hur det står till. Likväl om du får erbjudanden om behandlig, ta chansen. Du behöver inte leva därefter för all framtid, men om du get det allt blir det en chans för en reset, för under den tiden man är nykter i behandling börjar hjärnan reparera sig och der kan bli lättare att sortera ut vad du själv vill, jämfört med vad beroendet vill.
Jag kan garantera dig att om du jobbar dig igenom någon form av behandling och når en stabil nykterhet så kommer du må mycket bättre med dig själv. Det är svårt att ha självrespekt och kärlek inför sig själv när man gör de saker ett beroende kräver att man gör.