Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Jag såg nog bara inte riktigt vitsen med att dricka innan, kunde dricka läsk istället och var nöjd och glad. Mina kompisar respekterade det också. Smakade pyttelite ibland, men kunde lika gärna dricka alkoholfritt tyckte jag, så jag gjorde det istället.
Tycker jag har bra koll på mig nu, så nån back-lash-effekt har jag inte heller fått.
Röka har jag aldrig gjort, har alldeles för svårt att få någon ökad kondition som det är - varför frivilligt utsätta sig för en minskad då? :)
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

kalla mej ung och dum (är själv under 18) men lagstiftningen i detta land är ju en utav de konstigaste ibland!

Har ett JÄTTE bra exempel!

Du fyller 18 och du vill gifta dej, du gifter dej (som då är lagligt utan målsmans godkännande) sen kommer du på att du skulle vilja ha champange tills dagen du ska gifta dej, men då FÅR du inte enligt lagen gå till systemet och köpta detta!

Är inte Sveriges lagar underbara ibland?:p
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Björk skrev:
Många säger: "jo, men då vet jag i alla fall vad h*n dricker." Eller "men annars får de bara tag i sprit någon annanstans". Vilket jag tycker är ett väldigt konstigt resonemang. För inte låter man en 14 eller 15-åring låna bilen "annars kanske de tar en bil och kör ändå" eller säger att "jag röker på med min tonåring, för då vet jag i alla fall att hon bara haschar kvalitetsvara och har koll på att inget går tokigt" ? :crazy: Sen kan jag förstå att det är svårt att "förbjuda" tex en 15 eller 16-åring att dricka om/när de bestämmer sig för att göra det. Men inte 17 skulle jag själv "sponsra" drickandet i alla fall!

Visst är det otroligt dumt? Är man underårig SKA man inte hälla i sig alkohol, lagar hittas inte på bara för att jävlas med tonåringar, även om de verkar tro det. Hur man än gör verkar dock tonåringar drivas av något underliggande behov att förstöra sitt nervsystem.

Jag går tredje året på gymnasiet nu, och tycker att efter nästan varenda helg får man höra historierna om hur kul alla har haft och hur fulla de har varit. När de var underåriga såg de till att få utköpt, söp sig redlösa och däckade. Innan de däckade var många grymt otrevliga (jag har slutat besöka deras fester). Nu när de får gå på krogen är det det som gäller nästan varje helg, och i veckan ska det planeras hur man ska kunna förfesta så mycket som möjligt för att det är dyrt att handla på krogarna. Samma visa upprepas - supa så mycket som möjligt.

Min klass har gjort mig till helnykterist. Från början tyckte jag att det var okej att dricka champagne hemma på nyår, typ, men nu vägrar jag kategoriskt dricka någonting med alkohol i _alls_ (undantag cider som är gott med max 2.25%) just för att jag har upplevt vilka skitstövlar folk kan bli med alkohol. Jag förstår inte heller hetsen om varför det är så viktigt att dricka tonvis med alkohol så tidigt som möjligt? Alla ifrågasatte varför jag inte drack när jag var 16-17. "Jag får inte, jag är inte myndig" gav upphov till gapskratt. Jag förstår att många tonåringar dricker om de har liknande vänner, som tur är hade och har jag flera som _inte_ dricker också, så jag började aldrig.
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Vem köper dryck till ett bröllop i Sverige? :confused: ;)
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Får och får. Tror inte att någon kommer att sätta dit dig.

Hellre att han får det av dig, och att ni har en öppen kommunikation, än att han får det på annat håll, och du inte har den blekaste.
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Kimz0r skrev:
Vem köper dryck till ett bröllop i Sverige? :confused: ;)

Hmmm tänkte ju mer teoretiskt sätt!
Tror det är många som går och köper en champange flaska till ett mindre bröllop också
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Men hur många 18-åringar gifter sig? Och ska man absolut ha dricka till sitt bröllop, så har ju de allra flesta föräldrar och äldre vänner. :idea:
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Fast om då dessa föräldrar/äldre vänner köper ut, så bryter de väl mot lagen?
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Jag är liberal när det gäller sådant där, väldigt liberal till och med. Min åsikt är att vi 18 år är man vuxen och kan ta hand om sig själv. Då är det inte mitt jobb att agera moralpolis och förbjuda någon att drick alkohol. Jag kanske inte köper lådvis med Absolut Vodka och skänker iväg, men när det gäller en flaska bubbel skulle jag inte ens tveka.
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Den där jämförelsen med bröllop och champange verkar det inte som att alla ha fattat, men till er som har fattat, så visst är det liiiite lustigt?:confused:
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Mina föräldrar köpte ut åt mig om jag var i deras sällskap, men vägrad om jag skulle ut med kompisarna då fick jag hitta någon annan ;)

Nu har jag äntligen fyllt 20 (3 veckor sen) och kan gå på bolaget själv.

Kan berätta att jag var 16 1a gången jag gick på krogen, och detta hände inte 1 gång i månaden ;) Sen fyllde jag 18 och fick min första baksmälla på studentskivan, och efter det har jag knappt druckigt alls. Nu har jag fyllt 20 och får gå på bolaget själv.

Jag tycker föräldrarna kan köpa ut, speciellt när man fyllt 18, jag har blivit nedsupen 2 gånger för jag inte haft något eget med mig och blivit bjuden. Precis innan jag fyllde 16 då hamnade jag i fyllecell, sen 4 månader senare men då ringde jag pappa själv.

Vet ju int ehur jag kommer göra när jag har en son/dotter som är 15-20 år. Men som det är nu skulle jag hellre köpa ut och veta vad de dricker och se till att hmta dom, än att neka och hämta de hos polisen.
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Tintomara skrev:
Fast om då dessa föräldrar/äldre vänner köper ut, så bryter de väl mot lagen?
Knappast om de köper till en privat fest som de själva närvarar vid.
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Nera skrev:
Den där jämförelsen med bröllop och champange verkar det inte som att alla ha fattat, men till er som har fattat, så visst är det liiiite lustigt?:confused:
Jag förstod jämförelsen, men den haltar iom. sannolikhet o.s.v.
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Fast spelar det någon roll att de närvarar om de köper ut till sina barn som "håller i" en större fest?

Nu är hela situationen väldigt hypotetisk, och risken att någon av bröllopsgästerna skulle anmäla är väl relativt obefintlig, men rent teoretiskt enligt lagen?
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

"Spritdrycker, vin eller starköl får inte överlämnas som gåva
eller lån till den som inte har fyllt 20 år. Öl får inte
överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 18
år.

Andra stycket gäller inte när någon bjuder på en alkoholdryck
för förtäring på stället. Spritdrycker, vin eller starköl får
dock inte bjudas den som inte fyllt 20 år, om det med hänsyn
till den bjudnes ålder och omständigheterna i övrigt är
uppenbart oförsvarligt. Detsamma gäller i fråga om öl
beträffande den som inte fyllt 18 år. Lag (2001:414)."
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

OK, så om de lämnar över drycken till de under 20 och de under 20 sedan bjuder på den - då är det inte lagligt. Men om de istället bjuder alla på den själva, då är det ok.
Lite omständligt.
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Du får ju ändå inte föra in det i Sverige lagligt om du är under 20.
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Ja, det kan tyckas helt tokigt. Dock får man inte glömma att den högre åldern på systemet också ska hindra yngre från att få tag på sprit. Tandlöst kan tyckas, men vad gör man.

Jag är kluven angående systembolaget.
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

Tror att många 18-åringar saknar resurser för att ensamma göra resan heller. Ergo, det är föräldrar/äldre vänner som tar in.
 
Sv: Alkohol/artonåring. Hur gör man?

NeaNott skrev:
Visst är det otroligt dumt? Är man underårig SKA man inte hälla i sig alkohol, lagar hittas inte på bara för att jävlas med tonåringar, även om de verkar tro det. Hur man än gör verkar dock tonåringar drivas av något underliggande behov att förstöra sitt nervsystem.
Ja, men det mest upprörande tycker jag inte är tonåringarnas "behov" av att vilja göra mer eller mindre förbjudna saker. Det mest upprörande för mig är alla föräldrar som accepterar och till och med understödjer tex drickande innan 18 års ålder. :crazy:

NeaNott skrev:
Jag förstår inte heller hetsen om varför det är så viktigt att dricka tonvis med alkohol så tidigt som möjligt? Alla ifrågasatte varför jag inte drack när jag var 16-17. "Jag får inte, jag är inte myndig" gav upphov till gapskratt. Jag förstår att många tonåringar dricker om de har liknande vänner, som tur är hade och har jag flera som _inte_ dricker också, så jag började aldrig.
Ja, jag tror att man har det lättare att stå emot grupptrycket om man inte känner sig alldeles själv med att låta bli att dricka. Det allra bästa med att bli vuxen tycker jag var just att man inte på samma sätt "måste" göra ditt eller datt för att "räknas". Det är inte längre att vara lagom full på fester, snyggast, med i elevrådet, ha snyggaste pojk-/flickvännen som gäller i vuxenlivet. Där har det större betydelse vem man är som person. Tyvärr verkar många tonåringar (dock långt ifrån alla) lägga för stor vikt vid att "vara rätt". Men det hör nog tonåren till. Jobbigt var det i alla fall. Jag kände en stor befrielse när jag äntligen slapp den där jobbiga världen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 589
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 849
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 824
Relationer Jag har nyligen flyttat hemifrån och har ett hat till alkohol. Speciellt om den intas av mina föräldrar. (Har inget hat emot dem...
2
Svar
39
· Visningar
4 260
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aggressiv/rädd hund
  • Bästa foder för fin päls
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp