Alkisar och deras hundar

Mynta2

Trådstartare
Fy fan för sånt säger jag. en gubbe i våran stadsdel har en tik som fått valpar...och vad gör han sen ? Jo, han delar ut valparna till ALLA sina alkis polare. Så nu har vi ett helt gäng med (numera) 6 mån valpar som endera är fastbundna utanför nån pub eller får sitta med på nån parkbänk där det oftast är bråk och skrik :-(...dessutom är dessa bebisar med hela jävla tiden i ur och skur...snacka om tröttsamt för en 6 månaders att alltid alltid vara på språng...ingen vila där inte. I bland är dom lösa när jag går förbi med min vovve, och självfallet vill ju valpen hällsa...inte mig emot. Men då gormar husse som värsta överste åt den stackaren medans hans polare gapar att: du måste sätta han på plats, gör det eller det, presis som det handlade om en vuxen hund !!. Varför ska alla dessa alkisar dra runt med en hund för ?? Ok, alla är inte rötägg, men klarar man verkligen ta hand om någon när man inte ens klarar av sig själv ? Nere på Avenyn finns en tjej med en urgammal labbe, visserligen relativt omskött. Men hunden är så gammal och halt så en avlivning hade varit på sin plats. Vad händer med sådana gamla hundar...självdör dom eller rycker nån myndighet in ?? Vad görs med de hemlösa/missbrukares djur ??
 
Sv: Alkisar och deras hundar

Jag blir ledsen när jag läser det du skriver :( En sk pundare i vår stad vars hund fick hundvalpar för ett tag sen och tja de är inte precis välskötta. Tycker synd om dom!
Vet inte alls vart man ska vända sig.
 
Sv: Alkisar och deras hundar

Gällande pundare så är de ju ofta lite mer "utanför planeten" än vad a-lagare kan vara.

Många a-lagare som har hundar har annars en tendens till att värna om hunden (enda lycka och vän de har) och se till att dess behov tillgodoses så långt som möjligt, kanske inte enligt regelboken men ändå.

Det finns nog hundar som har det värre hos "vanliga" till synes problemfria människor.
 
Sv: Alkisar och deras hundar

Var ju inte det jag ville debattera om..vem som sköter sin hund bäst...utan just om Alkisar.
 
Sv: Alkisar och deras hundar

Jag har sett många fina hundar med missbrukande ägare men även sett många hundar som inte ser ut att må bra alls. Ingen hund ska ju behöva leva ett liv med missbrukande ägare lika lite som att barn ska leva med missbrukande föräldrar. Tyvärr är det nog ingen som gör något åt saken direkt.
 
Sv: Alkisar och deras hundar

Jag personligen förstår inte hur det kan vara tillåtet för missbrukare att ha hundar överhuvudtaget. Självklart finns det missbrukare som älskar sina hundar, men en missbrukare kan oftast inte ens ta hand om sig själv, hur sak dom då kunna ta hand om sina djur.
För några månader sen hörde jag att en av "ärkealkisarna" i kommunen hade dödat sin hund genom att glömma den utanför hissen med kopplet på insidan så hunden stryptes när hissen åkte upp. Han har fortfarande kvar den andra hunden men hunden haltar för att klorna inte är klippta på lääänge och den ligger alltid ute på asfalten oavsett väder. Då får han tycka om sin hund hur mycket som helst, men hunden förtjänar nåt bättre.
 
Sv: Alkisar och deras hundar

Varför starta en tråd om "alkisar och deras hundar"
Det finns lika många alkoholister och pundare som sköter sina hundar, som det finns icke missbrukare som missköter sina hundar.
det är ALLTID sorgligt när djur missköts.
Men snälla, skippa besserwisser stilen och sätt människor i fack.
 
Sv: Alkisar och deras hundar

blindmelon skrev:
Jag personligen förstår inte hur det kan vara tillåtet för missbrukare att ha hundar överhuvudtaget. Självklart finns det missbrukare som älskar sina hundar, men en missbrukare kan oftast inte ens ta hand om sig själv, hur sak dom då kunna ta hand om sina djur.

Så finns det missbrukare som tar bättre hand om sina djur än vad dom tar hand om sig själva. Det är orättvist och fegt att dömma folk på det sättet.


blindmelon skrev:
För några månader sen hörde jag att en av "ärkealkisarna" i kommunen hade dödat sin hund genom att glömma den utanför hissen med kopplet på insidan så hunden stryptes när hissen åkte upp. Han har fortfarande kvar den andra hunden men hunden haltar för att klorna inte är klippta på lääänge och den ligger alltid ute på asfalten oavsett väder. Då får han tycka om sin hund hur mycket som helst, men hunden förtjänar nåt bättre.

Det är verkligen sorgligt.
Och det gör ont i hjärtat för människor att läsa sånt.
MEN, tyvärr är missskötsel lika vanligt hos "er vanliga människor"
 
Sv: Alkisar och deras hundar

alla som missköter sina hundar borde få kännbara straff, oavsett orsak. det är ingen förmildrande orsak att ägaren råkar vara alkis/hemlös/narkoman. och det är inte dömande.
 
Sv: Alkisar och deras hundar

cillamuffins skrev:
alla som missköter sina hundar borde få kännbara straff, oavsett orsak. det är ingen förmildrande orsak att ägaren råkar vara alkis/hemlös/narkoman. och det är inte dömande.

Självklart gör det ingen skilnad om ägaren är narkoman eller inte.
Det har jag inte påstått heller.
Men jag tycker det är fel att rikta en tråd enbart mot vanskötande missbrukare. När det finns lika många ickemissbrukare som vansköter sina djur.
Rikta skiten mot alla som vansköter sina djur och inte vissa grupper.
 
Sv: Alkisar och deras hundar

helt ärligt så tror jag inte att det finns någon missbrukarhund som lever ett värdigt liv. de flesta ickemissbrukare sköter om sina hundar bättre än medelalkisen. men visst FINNS det "vanliga" människor som missköter sina hundar också! och visst kan det diskuteras vad som är värst för hunden, att vara ute nästan hela dygnet eller att vara ensam hemma 8-9 timmar, varje vardag hela livet. men den allmänna skötseln av alkishundar ligger klart under det normala, de flesta är ganska magra och ovårdade, många får duktigt med stryk, och deras tandstatus lär väl inte vara den bästa...
 
Sv: Alkisar och deras hundar

Helt ärligt har jag levt med missbrukare i hela mitt liv.
Och vi har alltid haft djur, har det inte vart hund har det vart katt, kanin eller råttor. Trotts att min mamma är alkolist har djuren levt bättre än hon själv.
Vi har aldrig fått några som hellst klagomål från veterinärer om våran djurskötsel.
Hundarna har alltid haft fint hull och god kondition.
Och hade jag haft scaner hade jag gladeligen visat upp bilder på alla våra djur.
Men det kanske inte räknas efter som jag är en missbrukares dotter?

Jag är inte korkad för det, jag har ögon att se med och uppfattar också vanskötseln bland A-lagare som springer på stan med sina hundar.
Men jag har också sett arbetande svenssons som låser ut sina valpar på balkongen helt själva när dom kissat inne. Eller som låter hundarna sitta i bilar under sommardagarna, sparkar och skriker på sina hundar som om det vore fotbollar.


Jag tar illa vid mig när folk dömmer, "Hon är alkoholist, därför kan hon omöjligen sköta sina barn eller sina djur."
Skillnanden är att man SER vanvården hos parkbänksalkisar mer än man gör hon arbetande "vanliga".

Som jag sa innan, Mamma är missbrukare.
Och ärligt, min mamma har alltid tagit hand om mig, mina syskon och djuren på ett bra sätt. Ingen har behövt sitta uppbunden utanför en krog, eller blivit sparkad, eller inte blivit tagen till veterinär eller docktor när det behövts.
 
Sv: Alkisar och deras hundar

"För några månader sen hörde jag att en av "ärkealkisarna" i kommunen hade dödat sin hund genom att glömma den utanför hissen med kopplet på insidan så hunden stryptes när hissen åkte upp."

Exakt detsamma hände en väninna i somras, dagtid, vardag, helt nykter. Hon gick in i hissen av ngn anledning följde inte lilla vovven med och hissdörrarna gick ihop så snabbt att väninnan knappt hade hunnit vända sig om och uppfatta att hunden var kvar utanför.
Hissen åkte upp, hunden skrek som en stucken gris.
Väninnan skrek och grinade också, sprang ned så fort hon hunnit ur hissen. Där satt hunden utan koppel och halsband. Vovven hade helt enkelt glidit ur.

Vilken tur annars hade samma sak hänt som för alkisen.
 
Sv: Alkisar och deras hundar

Missbrukare borde varken ha barn eller djur. Många klarar av det men mer är det inte.
Det faktum att du vuxit upp med missbruk har format och satt märken på dig som aldrig går bort. Det är bra att du själv uppger att du inte tagit själslig eller fysisk skada av det, din mamma kanske är en av de få som lyckats, glad för din skull - du är en av de mkt få som tagit dig igenom en barndom bland missbruk utan "men".
 
Sv: Alkisar och deras hundar

Människor som inte kan sköta sina djur borde inte få ha djur.
Man kan inte sätta in folk i en grupp på det sättet.
Det är samma sak som att säga att Homosexuella inte får ha barn eller djur. :smirk:
För alla missbrukare har inte vart det för alltid.. För vissa kanske problemet kryper på väldigt sent.
Vad gör då en människa i i medelåldern som redan HAR barn och djur, som blir alkoholist eller upptäcker att man är homosexuell. Ger man bort dom?
Om du fick en psykisk sjukdom (som alkoholism eller deprition) skulle du ge bort det enda som du har kärt, det enda som ger dig anledning att vakna upp på mornarna?
 
Sv: Alkisar och deras hundar

"Om du fick en psykisk sjukdom (som alkoholism eller deprition) skulle du ge bort det enda som du har kärt, det enda som ger dig anledning att vakna upp på mornarna?"

Nej, det är därför vi har myndigheter som bestämmer åt/över oss.

Mannen som slår sin fru vill inte göra sig av med henne heller eftersom han älskar henne. Frågan frun egentligen har för utbyte av mannen - det är inte mannen som är det primära i frågan - hans intressen bör komma i andra hand - huvudsaken är att frun mår bra.
 
Sv: Alkisar och deras hundar

ecssory skrev:
Mannen som slår sin fru vill inte göra sig av med henne heller eftersom han älskar henne. Frågan frun egentligen har för utbyte av mannen - det är inte mannen som är det primära i frågan - hans intressen bör komma i andra hand - huvudsaken är att frun mår bra.

Sant så sant.
Jag säger inte att det är OK för någon att vansköta sina djur.
Det som stör mig i den här tråden är att det blev ett direkt påhopp mot missbrukande människor.
Som om varenda alkis vansköter sina djur.
Som om alla vanliga dödliga inte gör det.
Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att diskutera vanskötseln i sig utan att dra in vilken typ av människor som gör det.
Det känns som om jag får framstå som den elaka häxan i den här tråden, som om jag stödjer djurplågeri, bara för att jag uttryckte min åsikt om att placera människor i fack.
 
Sv: Alkisar och deras hundar

Du ska inte känna dig som den elaka häxan. Jag tolkade också tråden som sådan att alla alkisar vanvårdar sina djur alternativt att djur inte kan ha det bra hos alkisar.

En alkis brukar generellt älska sitt djur över allt annat men kanske inte sköter sitt djur på det sätt som en människa utan sociala problem skulle göra med sitt älskade djur.

En annan sak.
Har under mina år träffat på missbrukare med djur och det jag reagerat över är just hur stor betydelse djuret har för missbrukaren. Missbrukaren knusslar heller inte över att hans djur kanske inte får den bästa omvårdnaden och mat men brukar påtala att denne gör så gott den kan för sin "kompanjon".
Till skillnad från många självgoda djurägare bland vanliga Svenssons...deras djur är alltid bättre än alla andras och får alltid den bästa tänkbara skötseln och bästa tänkbara fodret.
 
Sv: Alkisar och deras hundar

Inte mina :angel: För dom äter Coops torrfoder och det är skandal enl vissa på detta forumet... :eek:

Sen är det väl också så att Pundarna skall utmärka sig och vara fräna alltid, att vara hund där är väl kanske lite värre än hos en alkis....sen skall vi inte glömma alla smygalkisar...folk som ingen kan TRO har problem...men dom är alkisar dom med....

Jag tror också, eller jag vet att många alkoholister verkligen älskar sina djur, ochjag vet t om en som var en mycket välutbildad skyddshund.....med en alkoholiserad husse..
 
Sv: Alkisar och deras hundar

Det fodret kanske passar dina hundar bra (eller?), men inte för andra.
Jag förstår inte varför du jämt måste påpeka vad folk säger här och göra dig lustig. Ena stunden är det bra att de gör råd. Nästa stund är de experter (negativ klang hos dig)...
Alla gör eller tänker inte som dig martha, och för det behöver det inte vara fel.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp