Centaur

Trådstartare
Stora deler av mina hagar har blivit helt igenväxta med älgört. Och under växer knapt ett grässtrå, dte är bara kal jord... :crazy:

Jag vill ha bort den!!!! Men hur?? Är enda möjligheten att plöja upp och så in med vall?
Kommer inte älgörten komma tillbaks då, eftersom rötterna fortfarande ligger i jorden? :confused:

Sv: Älgört

Borde gå att få bort genom att betesputsa regelbundet. Har allt gräs försvunnit så bör du nog börja från början med att plöja och så nytt.

ja det vore nåt. ;) tyvärr finns inga kor att låna..

det har ju varit vildväxt i många år kan man säga. men förra sommarn/hösten, då vi köpte gården, så hyrde vi en som har en kantklippare, en såndär sak som "tuggar upp" allting. några veckor efter det så var det gräs. så jag tänkte att det skulle va gräs nu också, men älgörten har tagit över total!! :eek:

Särskilt en av hagarna är hemsk, den såg ut såhär i april:

AnkomstYtten010407070.jpg

Nu kan man inte ens gå in där, så igenvuxen är den! :eek: Har tyvärr ingen bild för jag har inte kameran här, men det är främst älgört, stretta och tistlar verkar det som. Och det är högt..

Så vad tycker ni? Är det plöjning som gäller? När bör man isf göra det? Vi har ju inga maskiner själva så måste få någon granne att hjälpa oss. Vilken sorts frö ska man så in?

Älggräs och Strätta växer på fuktig mark. Kanske läge att dränera, dika eller annat ?

det är redan gjort, alla diken öppnades i fjor. iofs har det regnat sjukt mkt, men det är mkt våtare i hagarna dom gått nu, och där växer det bra med gräs... så det beror nog inte bara på det tror jag...

Har du så mycket "ogräs" så hade jag nog övervägt att innan plöjning spruta med gift för att få bort det. Många tistlar är t ex ofta två-åriga och nästan omöjliga att bara plöja bort.

men det kan inte vara farligt för hästarna då? har som du förstår noll koll på sånt här..

spruta med traktor, plöja och sen så?

Det är inte farligt! Man använder samma metoder när man odlar livsmedel på åkern efter åt eller i köksträdgården för den delen. Giftet har försvunnit innan det är dags att slå hö eller släppa hästar på den nya vallen.

Man måste ha någon som är godkänd som sprutar men det brukar det finnas på maskinstationer. Dessa vet också vad, var och när det ska sprutas. Sedan när giftet verkat så plöjer man upp och sår. Lite beroende på vad man sår så sker det på hösten eller våren efter det at man sprutat.
Om man inte vill spruta så bör man istället bearbeta jorden under en längre tid med återkommande plöjningar/harvningar. Hur lång tid är lite beroende på vilkat typer av ogräs och hur mycket det handalr om. Men det kan röra sig något år som detta måste ske innan man kan så igen.

okej då låter det ju som att det är bäst att spruta, trots allt. vilken typ av gräs ska man så in med? behöver inte vara så mkt näring, har en fångis och en ganska lättfödd, och dom är ändå inne på natten och får hö+kraftfoder hela sommarn. så det viktigaste är att det är härdigt och ogräs-beståndigt.

tror det måste plöjas oavsett, var ute och kollade lite nu och såg att det fanns 30-40 cm djupa hovspår ett ställe, hästen kunde ju ha brutit benet! :eek: det är inte vått men marken är liksom porös vissa ställen. :crazy:

Låter som om det var dags att köra upp vallen. Vad du ska såin den med beror på var i landet och vilken typ av mark du har. Plus om vill ta hö på den innan betet eller om den ska användas året runt. Enklast för att rätt sort är att tala om för fröförsäljaren vad du vill ha och hjälp på det viset.

För guds skull, lia o torka, innan du plöjer ner hagen....
Det är ju en mkt nyttig "medicinalväxt", älgörten....
Vi plockar o torkar....sen ger vi det till hästarna o känner dom att dom behöver det, så äter dom, annars inte...

det vet jag, men det finns en gräns på hur mkt man behöver.... och den växer i alla diken och gröfter så är inte direkt svår att få tag på om man säger så..

mina marker ser ut som jag ODLAR älgört! :crazy:

Skulle kunne starta med försäljning kanske haha. :p

I går hade min pappa pratat med en bonde som kanske kunne plöja och så för oss. :bow: Men jag tror inte han har någon vidare koll på vad sorts gräs man ska så till hästar, eftersom han bara odlar korn och havre.

Så jag vill gärna ha tips på vad jag ska be honom så in med! Hållbarhet och motståndskraft mot ogräs är viktigare än att det är jättenäringsrikt. Kan behöva använda hagarna även på vintern i kortare perioder. Det är mer fuktigt än torrt skulle jag säga, och lerjord, inte sand. Gammal havsbotten.

När vi sådde om en hage, så köpte vi "special-blandning" för häst hos Granngården...han funkat:bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
711
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar