Älglus och såpa. TIPS-tråd

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare juli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 15 907
J

juli

Älgloppor - tips som håller dem borta

Hittade ingen tråd så jag skapar en ny. Har även ni problem med älgloppor :mad: . Dom finns i hagen och är omöjliga mot hästarna. De är så svåra att hitta då de kryper in i pälsen. Även om jag stryker med handen över hela hästen så är det inte säkert att man får bort dem.
Finns det någon som har tips på om man kan ta på hästen något som gör att de inte går på dem? Vore jättetacksam för tips

Sv: Älgloppor - tips som håller dem borta

sök på Hjortflugor, Älgloppor, häst eller nötfluga...finns ju många trådar om detta ämne.

Jo det finns flera trådar men ingen som innehåller några tips på hur man kan få bort dem eller skydda sig mot dem.
När de sätter sig i svansen så är de omöjliga att hitta. Det enda tips jag hittat var att ta på äppelcidervinäger. Är det någon som testat och fungerar det?

Snälla! Kom med ett tips!

Jag jobbar mesta delen av min tid i skogen och man känner sig inte så fräsch när man är tillbaka på kontoret och det kommer en älglus krypande över pannan.....

FlyStar ! Finns på Lantmännen/Granngården...tar allt...knott,fästingar,flugor,loppor,löss..alla insekter i princip!
Borde funka mot detta med!

Upptäckte för några dagar sedan ett platt litet äckel som sprang omkring på ena ponnyns rumpa.
Detta visade sig vid lite eftersökningar vara en älglus.

Den visade sig sedan inte vara ensam, och dessutom vara ett bitskt släkte. Ponnyn blev helt galen när den kom in i stallet och täcket togs av. De måste bitas nåt överjävligt- de asen.

Veterinär rådfrågades per telefon, men ingen bot finns att få. Yeah.:crazy:

I ett desperat försök att hjälpa hästen bli av med eländet satte vi in operation såpa. Vi skurade ponnyn med såpa och skurborste och hon njöt verkligen! De eländiga lössen tycktes smälta ihop av såpvattnet, och det verkar som om det faktiskt fungerade riktigt bra. Vi plockade bort minst 8-10 st!

Ville bara dela med mig av min erfarenhet om nån annan råkat ut för löss-eländet, och inte vet riktigt hur få bukt med det hela.

PS Jag har inte under de 15 år jag ägt häst varken sett eller hört tals om älglöss.

Har ni några andra metoder eller huskurer som ni tar till?

Sv: Älglus och såpa. TIPS-tråd

Min häst var nära att riva stallet förra veckan innan jag hittade den förbenade älgaloppan... Vet inget botemedel mot dem mer än att skita att rida i skogen. Sen får man plocka dem när man kommer hem. Riktigt leta igenom hästens päls.
Kamma gärna igenom ditt eget hår med om du känner att det kliar... de kryper gärna runt i ens eget hår med usch

Som gammal norrlänning hade jag inte en aning om vad älglöss var för något tills för 10 år sedan när jag flyttade söderut.
Ringde också veterinären helt förtvivlad första gången hästen fick krypen på sig och blev helt "galen" i stallet (vågade inte ens gå in i boxen den gången).
Veterinären skrattade säkert när han lagt på luren, men jag fick i alla fall saklig information. Typ att älglöss egentligen inte trivs på häst utan vanligtvis hoppar av inom någon timme. De fortplantar sig helle rinte på häst, så det fins ingen anledning att "avlusa" dem med t ex lusschampo.

Min egen metod är mycket enkel och består i att jag känner igenom pälsen med händerna när hästen visar att något kryper (ja, det gör han alltid). "Fångar upp" lusen med en nagen och rullar den mellan fingararna tills den är mos.

Den har vingar, men det vet du kanske? Ute i skogen brukar det synas om det är löss i luften och då får man helt enkelt hålla lite koll om de landar på hästen och vara snabb och "knåpa" väck dem. Min häst (nuvarande och tidigare) har alltid tydligt visat när de landat om jag missat dem själv. Lusen känns som en sårskorpa under pälsen ungefär, då krafsar man lite med nageln så lossnar dem.

Lycka till!

Igår efter jag varit ute hittade jag 30talet älgloppor på min häst. 10 hade jag ihjäl när jag red, restrerande när jag kom in.

Tyvärr såg jag igår att de faktiskt hade ätit/druckit/sugit (vet inte vilket de gör) i sig blod. När jag mosade vissa av dem så kom det blod nämligen.

Har alltid hört förut att de inte förökar sig på häst men att de tagit blod ifrån hästen påvisar väl att de gör det?? Eller fungerar de inte som "jättemygg" dvs blodet är för avkomman?

Jag tog en mankam och "luskammade" hästen... Mycket effektivt :devil:

åhh, dom där äckliga djuren! :mad:
får rysningar bara jag tänker på dom.. huu!:eek:

hade jätteproblem med dom när jag bodde neråt landet... red inte gärna i skogen...

här i sthlm har jag faktikst inte träffat på ngn... tur? :confused:
det bästa är som tidigare skrivit... kolla igenom pållen efter varje ridtur....

o döda dom j*vlarna...:devil:

åhh, dom där äckliga djuren! :mad:
får rysningar bara jag tänker på dom.. huu!:eek:

hade jätteproblem med dom när jag bodde neråt landet... red inte gärna i skogen...

här i sthlm har jag faktikst inte träffat på ngn... tur? :confused:
det bästa är som tidigare skrivit... kolla igenom pållen efter varje ridtur....

o döda dom j*vlarna...:devil:

Vi bor ju på Södertörn, så det kan man ju säga är Stockholm. Så visst finns de jäklarna här oxå numera...

Kanske ridtäcke är obligatorisk utrustning såhärårs, eftersom de enligt wikipedia är särskilt aktiva med att hitta värddjur just denna tid på året.

Det finns ett tiotal modeller på denna krabat, där vissa av dem livnär sig på blod och vissa nöjer sig med hudflagor.

Gemensamt har de i alla fall att inte ett mygg/flugmedel i världen biter på dem. Men de är urusla flygare, vilket gör att ett tunt ländtäcke kan hjälpa när du rider i skogen. De som väljer att landa på framdelen eller på dig själv, kan lätt plockas bort för hand och som "Fredag" ,så detaljerat beskriver, mosas mellan fingrarna.

Öppna fält och blåsiga platser funkar också, då de flyger så illa.

I dagsläget finns inge rön för att de skulle föra med sig några sjukdommar, de är mest otrevliga.

Vi bor ju på Södertörn, så det kan man ju säga är Stockholm. Så visst finns de jäklarna här oxå numera...

Kanske ridtäcke är obligatorisk utrustning såhärårs, eftersom de enligt wikipedia är särskilt aktiva med att hitta värddjur just denna tid på året.

ahh!?!?!? vad säger du??? :eek::rofl:
fy bubblan, ja då blir det inte mkt skogsturer för min dam just nu det kan jag lova... bläää!!!

hur länge är dom "aktiva"

knapp*

jag hittade en i fannys svans och hon blev sååååååååå glad när den var borta. riktigt äckliga djur, jag får rysningar när jag tänker på dom....

ja hur länge är dom aktiva??

Antar de håller igång tills frosten kommer.. Jag går igenom hästen med piggborste, ryktborste och fingrarna efter varje skogsrunda (nästan varje dag med andra ord). Han älskar det, både blir av med djuren i pälsen och bli ordentligt ompysslad. Han brukar inte uppskatta det resten av året. Enda fördelen med eksem ;)

Lärde mig för övrigt på biologin idag att det visst inte hette älgloppa, utan hjortlus. Jag fortsätter nog kalla dem älgloppor ändå.

Vi har oxå stora problem den här årstiden med älgflugor. Bor på gränsen mellan Dalarna o Västmanland. Så har det varit de senaste åren.
Rider min arab mkt i skogen , man får sitta o kraffsa bort de :devil:odjuren hela tiden. Har prövat att spraya ordentligt med Renons flugspray och det blev faktiskt lite bättre. Som tur är verkar min häst inte lida så jätte mkt av dem fast de biter honom. Kan plocka bort kräken dagen efter när jag tagit av täcke. Han har iaf aldrig hittills fått panik.

Älgflugor (som de egentligen heter) är ingen trevlig bekantskap. De senaste 3 höstarna har vi också haft besvär av dem. dock inte i massmängd, men det räcker med en som sitter under magen eller på annat känsligt ställe för att hästen ska bli väldigt frustrerad. Jag har inte kommit på något bra botemedel, men gör eget flugmedel med stor del grönsåpa. Nu ska jag prova att spraya på flugmedlet och se om såpan får dem att fly.
Jag går över hästen med piggborsten först nu under hösten för att få fram dem. De kryper så intill huden att det är nästan omöjligt att känna dem med handen.

usch hittade två älglusar på min polle idag... som tur är så blir han inte galen ifall dom biter han, men han svänger väldigt med svansen och man märker att han blir irreterad. Tog piggborsten och borstade mothårs då hittade jag på en utav dom. Har även märkt att dom gärna sitter under svansen vid bajshålet, kan ju vara lite svårt att få bort dom då... :S. Tror även att det finns olika slags, typ att vissa har vingar och andra inte... Nån som vet??

hur länge är dom "aktiva"

De brukar försvinna med minusgraderna. Det krävs lite mer än bara nattfrost verkar det, mest för att den kanske inte når in i alla vrår i skogarna alltid.

Min hovis säger också att de heter hjortlus egentligen, men alla säger ju älglöss här omkring i alla fall.

I år var de ovanligt tidiga runt oss, hittade den första redan i månadsskiftet juli/augusti.

De brukar bli extra aktiva när djuren i skogen rör sig mycket, alltså vid jakterna på rådjur och älg.

Alla har vingar vad jag vet. Annars kan de ju inte förflytta sig mellan värddjuren.

Liknande trådar

Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
516
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Kilauea
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 077
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 018
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka