Älgloppeproblem

Magnum

Trådstartare
Finns det fler än jag som blir BOMBARDERAD av dessa fullständigt onödiga flygfän när ni är ute i skogen o rider?
Jag har en hel farm döda älglopper nu.
Och de sätter sig bara på MIN häst. Och i svansen..jättelätt att hitta lopper i en jättetjock hästsvans som inte kan va still eftersom de bits så! :(
Det kvittar om vi rider ut två, tre eller fyra stycken, det är ändå min häst som har alla lopper till slut iaf...
Jag plockar bort en hel drös efter en ridtur med resultat av en halvtimmes loppletande innan jag kan gå över till att sadla av stackars hästen som inte KAN vänta på att få bort dessa insekter, och jag förstår honom!!

Finns det nåt man kan tvätta svansen i så de låter bli stackars pållen?
Jag kan ju säga också att jag i princip bara kan rida i skogen också eller rida på ett gärde o hoppa eller träna dressyr men det kan jag ju inte göra 6 dar i veckan tills lopperna försvinner ur skogen...

Sv: Älgloppeproblem

Hej! Jag låter säkert mycket dum men vad är älgloppor?
MVH / Fia

Man lär så länge man lever!

Älgloppor eller älgflugor, som jag kallar dom, är små, bruna flugor som jag antar lever på blod eller kött eller hud från djur. Mestadels de vilda, men när hästarna kommer ut i skogen så är de tydligen ett gott alternativ, och även ryttaren i vissa fall. :mad: :smirk:

De har en utmärkt förmåga att klamra sig fast på valfri landningsplats och är ungefär lika lätta att "borsta bort" som en fästing så man får plocka dom. Otroligt otrevliga i alla fall :devil:

Inga loppor utan en lusfluga dvs en bitande fluga som tappar vingarna efter att ha hittat ett lämpligt värddjur att bita. Aldrig sett ngn , tror inte de finns i Norrland.
PL

Har träffat på några stycken än så länge i år. Otäcka är dom iaf...vet tyvärr inte hur man blir oattraktiv för dem... Inte nåt trevliga iaf.

Hur tar man enklast död på dem då? De är ju sten hårda. Jag brukar försöka krossa dem mot något hårt men det är inte trevligt. :eek:
Har någon tips på något flugmedel som hjälper?
Har nog testat det mesta, men tar tacksamt emot nya idéer :idea:

Jag brukar smula sönder dem mellan ett par fingrar. Lite vidrigt, men det brukar fungera i alla fall. :idea:

Till Peter_Lundin så finns dom i alla fall så långt ner som värmland, tyvär!

Rökare som man är så brukar jag försöka elda lite på dem....annars som du...mosa dem mellan 2 stenar eller nåt...

Tror jag flyttar till norrland, för fy f n vad dom är hämska.

Har tyvär inga tips till hur man blir av med dom heller.

Såg det första viiiidriga djuret igår!!!
Trodde att jag kanske skulle ha sån tur att det inte kom några detta året ;)
Förra hösten minns jag VÄL, man kunde nästan inte rida i skogen, det var älgloppar överallt.

Ja, flugor menar jag givetvis att det egentligen är..
Otäcka är de iaf.
Så fort vi ridit färdigt och jag knappt komme ner på marken vänder han svansen mot en och så är det bara att leta...

peter_lundin skrev:
Inga loppor utan en lusfluga dvs en bitande fluga som tappar vingarna efter att ha hittat ett lämpligt värddjur att bita. Aldrig sett ngn , tror inte de finns i Norrland.
PL

Men jisses, du skrev ju att dom inte fanns i norrland... jag går nog på lågvarv idag :smirk: :D

Ingen som har en bild i förstoring på dom rackarna?
Har då aldrig vart med om nåt sånt!

En liten fråga...

Ni som är hårt angripna av dessa jävla grejerna.. vad har eran häst för färg???

låter säkert sjukt, men jag undrar om inte det kan ha med färgen att göra om de sätter sig...

har en brun polle som jag alltid plovkar hur mycket älglopper som helst ifrån... har sedan en skimmel, som ALDRIG har haft en enda på sig...
i förra stalet jag stod var det bara en till som plågadades av dessa, hon hade också en brun polle...

Haha, de kanske sätter sig på de som ser ut som älgar då... :rofl:

Fast varför får jag dem i håret då... :D :angel:

Min är brun. Två av de andra är skimmlar men har inga problem, inte heller den andra bruna har samma problem som min häst har med dom..

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 273
Senast: Lisa2014
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
M
Träning Har pollan där hemma som är utav den envisare sorten. Vi har nu kommit i ett läge där hon testar mig och medryttaren väldigt mkt. Hon...
Svar
6
· Visningar
912
Hästmänniskan Ush å fy, har så dåligt samvete... Red en sväng i fredags och min tjej var alldeles nipprig och studsig. Hade bara hunnit hoppat upp...
Svar
19
· Visningar
1 520
Senast: Kaeela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka