Älgjakt i flera månader???

Och det är ingenting att anmärka på eftersom jägarna faktiskt betalar för att vara där ;)

Att jakt pågår upphäver inte allemansrätten så din sista mening är helt irrelevant.

Så länge jakten påverkar allmänhetens tillgång till markerna några enstaka veckor om året, eller begränsad del av marken tycker jag det verkar lösbart. Hindras människor tillträde stora delar av året är det inte Ok.

Jägare har inte mer rätt till vistelsen i skogen än någon annan. Oavsett vad de betalt för sina jakträttigheter.

Att jakt pågår upphäver inte allemansrätten så din sista mening är helt irrelevant.

Så länge jakten påverkar allmänhetens tillgång till markerna några enstaka veckor om året, eller begränsad del av marken tycker jag det verkar lösbart. Hindras människor tillträde stora delar av året är det inte Ok.

Jägare har inte mer rätt till vistelsen i skogen än någon annan. Oavsett vad de betalt för sina jakträttigheter.
Så då var vi där igen.
Naturvårdsverket själva inser att jakten , liksom jord o skogsbruk ingår i äganderätten och skriver därför "I övrigt gäller allemansrättens grundregel att visa hänsyn och inte störa eller förstöra. Att med flit hindra, försvåra och störa jakt eller fiske är förbjudet."
Och att då gå in eller rida in i en pågående jakt är ju att med flit störa, för det begriper ju till och med stabo att man stör viltet genom att röra sig i skog o mark ;)
Det är vad som gäller. Sedan kan ju den näringsidkare som är i behov att använda marken ta kontakt med markägare/jägare för en överenskommelse...
Jägare har liksom andra brukare av äganderätten mer och framförallt en mer omfattande rätt till skog o mark än den som vistats där enligt "allemansrätten"
Som jägare/markägare får jag ju beträda odlingar och planteringar till exempel ;)
Jag får avverka skog, köra med fyrhjuling i terräng osv....

Så då var vi där igen.
Naturvårdsverket själva inser att jakten , liksom jord o skogsbruk ingår i äganderätten och skriver därför "I övrigt gäller allemansrättens grundregel att visa hänsyn och inte störa eller förstöra. Att med flit hindra, försvåra och störa jakt eller fiske är förbjudet."
Och att då gå in eller rida in i en pågående jakt är ju att med flit störa, för det begriper ju till och med stabo att man stör viltet genom att röra sig i skog o mark ;)
Det är vad som gäller. Sedan kan ju den näringsidkare som är i behov att använda marken ta kontakt med markägare/jägare för en överenskommelse...
Jägare har liksom andra brukare av äganderätten mer och framförallt en mer omfattande rätt till skog o mark än den som vistats där enligt "allemansrätten"
Som jägare/markägare får jag ju beträda odlingar och planteringar till exempel ;)
Jag får avverka skog, köra med fyrhjuling i terräng osv....

Tror inte att folk förstör en jakt med flit genom att rida i skogen. För att något ska räknas som att det är begått med flit så måste man ha det som mål.

Tror inte att folk förstör en jakt med flit genom att rida i skogen. För att något ska räknas som att det är begått med flit så måste man ha det som mål.
Nej det nog ingen större risk att du förstör själva jakten. Om det nu inte vore så att man för säkerhets skull måste avblåsa jakten för att folk gått in och omöjliggjort jakten. Samma sak gäller när någon sitter i en avverkningsmaskin och upptäcker att det finn s folk inom säkerhetsområdet, han är då skyldig att avbryta avverkningen.
Alltså är det ngn som stör jakten/avverkningen
Eftersom den måste avbrytas.
Därför skriver ju naturvårdsverket #att visa hänsyn och inte störa eller förstöra."
Eller har jag citerat fel?
:angel:

När stör man jakten? I mitt fall tänkte jag i princip hålla mig till att rida på grusvägen just nu, men det är ju skog på båda sidor vägen och tänkbart att man jagar där. Det finns ju till och med älgtorn precis invid vägen på vissa ställen. Å andra sidan kör det ju bilar på vägen, så att jag rider kan väl inte störa mer än övrig trafik???

Nej det nog ingen större risk att du förstör själva jakten. Om det nu inte vore så att man för säkerhets skull måste avblåsa jakten för att folk gått in och omöjliggjort jakten. Samma sak gäller när någon sitter i en avverkningsmaskin och upptäcker att det finn s folk inom säkerhetsområdet, han är då skyldig att avbryta avverkningen.
Alltså är det ngn som stör jakten/avverkningen
Eftersom den måste avbrytas.
Därför skriver ju naturvårdsverket #att visa hänsyn och inte störa eller förstöra."
Eller har jag citerat fel?
:angel:

Du är som vanligt totalt omöjligt att diskutera saker med. Du vet ju redan svaret på din fråga så varför ställer du den ens?

Vissla på du.

När stör man jakten? I mitt fall tänkte jag i princip hålla mig till att rida på grusvägen just nu, men det är ju skog på båda sidor vägen och tänkbart att man jagar där. Det finns ju till och med älgtorn precis invid vägen på vissa ställen. Å andra sidan kör det ju bilar på vägen, så att jag rider kan väl inte störa mer än övrig trafik???

Fortfarande, det absolut enklaste är att ha en dialog med jägarna. Man kan sitta och gissa hur mycket som helst men det varierar så mycket beroende på var det är någonstans att det bästa är att prata med dem direkt.

Jag har precis pratat med en jaktledare gällande mitt jobb imorgon och han var jätteglad att jag ringde och kollade.

Fortfarande, det absolut enklaste är att ha en dialog med jägarna. Man kan sitta och gissa hur mycket som helst men det varierar så mycket beroende på var det är någonstans att det bästa är att prata med dem direkt.

Jag har precis pratat med en jaktledare gällande mitt jobb imorgon och han var jätteglad att jag ringde och kollade.
Självklar är det så att öppen kommunikation alltid är den bästa
Och det som gäller " Sedan kan ju den näringsidkare som är i behov att använda marken ta kontakt med markägare/jägare för en överenskommelse..." kan ju en privatperson också göra.

För oavsett om vi är oense om vilka regler som gäller så är ju ett telefonsamtal betydligt lindrigare än att där sitter en jägare som i våda skjutit en människa eller hur

Hur är det, finns det regler för att det ska finnas skyltat att jakt pågår i en skog?

Minns fortfarande en gång förra hösten då jag och en annan hundägare tänkte gå i en skog en lördagsförmiddag. Det var gott om motionsspår och liknande i skogen, dock inte precis där vi gick (vi gick dock längs större stigar och grusvägar). Efter inte alls många minuter möter vi några jägare som är mycket upprörda över att vi stör deras jakt, riskerar att råka bli skjutna och vi borde absolut inte vara där.

Vi hade ingen aning om att det alls jagades i skogen, vi såg det som en skog där folk är för att motionera osv, en skog i en Stockholmsförort där det som sagt var fanns motionsslingor och allt möjligt för folk att roa sig med. Det fanns ingenstans någon som helst info om att jakt pågick där och då och jägarnas bilar såg vi inte heller till, de stod väl på bilparkeringen vid skogen där alla andra stannar...

Det var i alla fall ganska läskigt och jag är inte alls förtjust i att det jagas här i skogarna efter det...

@Red_Chili: Korkat av jägarna när det är en skog som är så nära större bebyggelse och man inte kan förvänta sig att alla har koll. Då är det verkligen befogat att sätta upp skyltar.

Hemmavid har jag nog aldrig sett en skylt men det är ju byhåla ute på landet, dvs alla vet när man ska hålla sig undan. I "min" skog är det heller inte regelrätta motionsslingor, man går på stigar och gamla skogsvägar.

Hur är det, finns det regler för att det ska finnas skyltat att jakt pågår i en skog?

Minns fortfarande en gång förra hösten då jag och en annan hundägare tänkte gå i en skog en lördagsförmiddag. Det var gott om motionsspår och liknande i skogen, dock inte precis där vi gick (vi gick dock längs större stigar och grusvägar). Efter inte alls många minuter möter vi några jägare som är mycket upprörda över att vi stör deras jakt, riskerar att råka bli skjutna och vi borde absolut inte vara där.

Vi hade ingen aning om att det alls jagades i skogen, vi såg det som en skog där folk är för att motionera osv, en skog i en Stockholmsförort där det som sagt var fanns motionsslingor och allt möjligt för folk att roa sig med. Det fanns ingenstans någon som helst info om att jakt pågick där och då och jägarnas bilar såg vi inte heller till, de stod väl på bilparkeringen vid skogen där alla andra stannar...

Det var i alla fall ganska läskigt och jag är inte alls förtjust i att det jagas här i skogarna efter det...
Här brukar man väldigt sällan se skyltar. Man märker att det är jakt pga att man ser jaktklädda män med gevär och bilar parkerade på udda ställen. Lösspringande jakthundar är inte heller ovanligt.

Självklar är det så att öppen kommunikation alltid är den bästa
Och det som gäller " Sedan kan ju den näringsidkare som är i behov att använda marken ta kontakt med markägare/jägare för en överenskommelse..." kan ju en privatperson också göra.

För oavsett om vi är oense om vilka regler som gäller så är ju ett telefonsamtal betydligt lindrigare än att där sitter en jägare som i våda skjutit en människa eller hur

Dialog är alltid att föredra. Viktigt bara att ingen av parterna lever i den totala villfarelsen att de kan säga kategoriskt nej till den andres aktiviteter

Jag kan tänka mig att deras reaktion blev förstärkt av att de insåg hur illa det kunde ha gått. Men det är svårt att skylta så att man täcker in alla möjligheter, vid makens arbetsplats skulle det sprängas, det är skog runt om så de åkte runt och satte skyltar med information om sprängning med datum och tid, runt hela området. Skyltarna satt så att man såg från en skylt till nästa, trots det är det en människa som går förbi skyltarna, hör ljudet som varnar för sprängning och går närmare för att titta vad som händer. :banghead: Nu gick det bra den här gången, men skräcken för människorna som upptäckte den som hade gått förbi alla avspärrningarna gjorde att de skällde på den personen. :crazy:

Nej, det finns inga regler för att man måste sätta upp skyltar, men det är ju helt klart att föredra för alla parter :) @Red_Chili

KL,
Vi jagar i princip hela säsongen, 2-3 helger/månad på våra marker.

Jag hade inte vågat de första jaktveckorna.
Vi hade en incident där en jägare stod på sin egen gårdsplan och sköt en älg i mörk skymning. Det fanns inga ljus där älgen stod, så reflexer hade kanske inte hjälp. Det hade lika gärna kunnat vara en häst med ryttare!

Jo fast det du beskriver här är en jägare som betedde sig olagligt (vilket i och för sig händer).
Att skjuta i "mörk skymning" är inte tillåtet.

Och visst: vi kan alla gå omkring och ta hänsyn till att människor bryter mot olika regelverk - för det händer hela tiden.
Men att utgå från att jägare skjuter mot älg när det är mörkt, är att utgå från att det vanliga är att jägare inte följer lagen.

För övrigt, vad gäller grundfrågan: jag brukar avstå från att rida på skogsstigar med tanke på jakten under 1-2 veckor. Å andra sidan är det vanligen lite blött i skogen så här års och då undviker jag också skogsstigarna. Trafikerade vägar rider jag på som vanligt: man får inte skjuta över trafikerade vägar med tanke på risk för övrig befolkning, och jag tar för givet att jägarna visar omdöme trots jaktiver.
Dessutom - i mitt fall så vet jägarna om att det finns gott om häst i området och på grusvägarna.

Dialog är alltid att föredra. Viktigt bara att ingen av parterna lever i den totala villfarelsen att de kan säga kategoriskt nej till den andres aktiviteter
Men det behövs ju inte, naturvårdsverket fastställer ju att som besökande får du inte hindra eller störa. Vad är det där som är så svårt att förstå?

Jag kan tänka mig att deras reaktion blev förstärkt av att de insåg hur illa det kunde ha gått. Men det är svårt att skylta så att man täcker in alla möjligheter, vid makens arbetsplats skulle det sprängas, det är skog runt om så de åkte runt och satte skyltar med information om sprängning med datum och tid, runt hela området. Skyltarna satt så att man såg från en skylt till nästa, trots det är det en människa som går förbi skyltarna, hör ljudet som varnar för sprängning och går närmare för att titta vad som händer. :banghead: Nu gick det bra den här gången, men skräcken för människorna som upptäckte den som hade gått förbi alla avspärrningarna gjorde att de skällde på den personen. :crazy:

Vi har militära skjutfält i Falun, need I say more? :meh:

I @Red_Chilis exempel tycker jag jägarna borde satt upp en skylt vid parkeringen och de större spåren eftersom det finns motionsspår där (och också vara noga med att ta bort dem). Finns det motionsspår och ingen skylt skulle då jag inte förvänta mig att det jagas.

Absolut.
Fast att rida i skogen en vanlig helg, och jägarna råkar ha valt att jaga samma helg, innebär inte att ryttaren avsiktligt stör jakt.
Det betyder att man får samsas.
Samsas gör man om gemensamma resurser. Gårdens mark används för gårdens bruk. Vid en skogsavverkning får du inte knalla omkring bland processorer o lunnare. Detta av säkerhetsskäl. Går du ändå in så stör du. oavsett om det är avsiktligt eller ej. Samma sak gäller jakten. den ingår som del i den brukningsrätt som även skogsbruket gör. Går du in där det pågår jakt så stör du, därför att jakten måste tillfälligt avbrytas av säkerhetsskäl. oavsiktligt eller ej.
Det är därför det är så viktigt med kommunikation.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 626
Senast: Enya
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
945
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama