Älgjakt i flera månader???

Fast det där stämmer ju inte....att man bara behöver ta hänsyn de två första veckorna under älgjakten. Väldigt många jagktlag som jagar på hemmaplan (alltså inte arrenderar ut platser i laget till folk från andra orter) sparar gärna på sin kvot för att kunna jaga under lite helger ganska lång tid framåt. I mitt ex jaktlag drog man gärna på jakten så länge som möjligt.

Jag skulle kanske varit tydligare. Man behöver inte ta specifik hänsyn till älgjakten mer än de första veckorna. Sen blir det ju lugnare, och det kan lika gärna vara rådjur eller annat de jagar då. Hetsen lugnar sig och det blir "vanlig" jakt liksom

När jag hade hästen kvar så kunde nån i jaktlaget ringa och säga "du ska ut och rida idag hoppas jag, ta den och den vägen så kanske vi får nåt inom skotthåll" och då menade dom att jag skulle driva viltet åt deras håll. Skitsmidigt och win-win som genererade en och annan stek som tack för hjälpen. :d

Suck, låter som ett tråkigt jaktlag att behöva ha och göra med.
Har haft väldigt många sådana omkring mig både under åren som hästägare uppstallad på olika orter och som hundägare som nyttjar skogen mycket. Det är inte så ovanligt.

Försökte googla fram när älgjakten här i Kronoberg tar slut, och när man kan rida i skogen igen. Det stod 10 oktober till 28 februari på länsstyrelsens sida :crazy: .... Men det kan väl inte vara aktiv jakt ALLA dessa månader??? Jag trodde att det var EN månad....
Bästa är att ta kontakt med de jaktlag som jagar i området man vill rida i och fråga när och var de jagar. Sedan rider man helt enkelt där dom inte jagar.

Här har det fungerar klockrent och det är väl egentligen bara de första tiden efter andra måndagen i oktober, när älgarna blir lovliga som är den "värsta", första veckan brukar de ofta jaga hela veckan, vecka nummer två brukar det bli på helger osv.

Men för att gardera sig, ta kontakt med jaktlaget som jagar på marken. Det är bra att föra en dialog med dom. :)

Har haft väldigt många sådana omkring mig både under åren som hästägare uppstallad på olika orter och som hundägare som nyttjar skogen mycket. Det är inte så ovanligt.

Nej, det är säkert inte det. Jag har haft turen att flera i jaktlaget har haft fru eller dotter med häst som också rider på marken. Så det har alltid skötts snyggt förutom ett enda tillfälle.

här används inga skyltar tyvärr. men kontakten med jaktlagen är god så det brukar aldrig vara några problem. oftast är dom färdiga inom 2 veckor, brukar vara 2-3 älgar att skjuta. nån gång har sista älgen dragit ut på det länge. men det är inte så vanligt.

@bettysmatte förresten om du vill ha reda på när älgjakten slutar för kronobergs län får du googla efter "älgjakt södra Sverige". Det finns även älgjakt i norra Sverige och den skiljer sig lite från jakten i söder.

Jag fick upp den här sidan (som första resultat), där alla jakttider finns med när jag sökte på det jag föreslog att du kunde söka på. :)
http://www.jakttider.com/
och även denna:
https://jagareforbundet.se/jakten/jakttider/#Kronobergs län,623,2016-01-01,2016-12-31,
10 okt - 28 feb älgjakt i kronobergs län

Jag har alltid ridit som vanligt när det är jakt men sett till att både jag och hästen är bepansrade med reflexer. Stort reflex-ländtäcke på hästen, reflex-brösta, ben och träns, sen reflexer på mig själv, reflexväst och band/överdrag på hjälmen. Även om jag skulle råka trilla av och hästen sticker ska vi ändå synas båda två.

Jag har alltid ridit som vanligt när det är jakt men sett till att både jag och hästen är bepansrade med reflexer. Stort reflex-ländtäcke på hästen, reflex-brösta, ben och träns, sen reflexer på mig själv, reflexväst och band/överdrag på hjälmen. Även om jag skulle råka trilla av och hästen sticker ska vi ändå synas båda två.
Det är bra man syns men det kan hända olyckor ändå om man råkar vara på fel ställe vid fel tidpunkt men det får jägarna se upp med om man jagar nära bebyggelse ,Bättre att kontakta jaktlaget och låta bli att rida där just den dagen dom jagar där !

Jag hade inte vågat de första jaktveckorna.
Vi hade en incident där en jägare stod på sin egen gårdsplan och sköt en älg i mörk skymning. Det fanns inga ljus där älgen stod, så reflexer hade kanske inte hjälp. Det hade lika gärna kunnat vara en häst med ryttare!

Förut när en granntjej hade turridningar med islandshästar på våra marker så ringde vi alltid till henne och sa när vi skulle jaga där hon hade sin ridväg !

Så har vi det också. Vi stänger helt ca 2 veckor vid älgjaktens start och sedan stämmer vi av med jaktlaget innan ritterna de kommande helgerna. Nästan alltid går det att hitta lösningar som är riktigt bra för båda parter bara man talar med varandra. Det finns några i jaktlaget som tycker att jakten ska betyda att andra inte får röra sig i skogen, men de åsikterna är i minoritet. Och har inte stöd i några regler nånstans och inte heller hos markägaren. Vi har en bra markägare som anser att marken räcker till åt alla dessa intressen. Vilket stämmer bra om man bara samarbetar.

Man vill inte rida in på ett pass i onödan, det förstör hela dagen för jaktlaget.

Exempelvis
Östergötland
Älgskötselområden och licensområden
10 oktober 2016–28 februari 2017.
Oregistrerade områden
10–12 oktober.

Sedan pågår jakt på kron / dovhjort, gris, rådjur, hare och räv under hela eller delar av perioden 1 oktober till 28 februari.
Då många jägare har en bit till sina marker kan man nog räkna med att majoriteten av helgerna, så finns det folk o hundar i skogen.

Och det är ingenting att anmärka på eftersom jägarna faktiskt betalar för att vara där ;)

Det är nog väldigt olika hur länge de jagar. Här jagas det första älgjaktsveckan fram till onsdag- torsdag. Därefter någon enstaka helg.
Tror inte det jagas fler veckor i sträck på särskilt många håll, de flesta har ju jobb att sköta med

Första veckan brukar vara värst. Jag höll mig till paddocken/vägar med bebyggelse första veckan. Nu rider jag som vanligt, men med reflexer. Man kanske kan undvika att rida i gryningen om man kan, men man kan ju inte heller gå i ide eller bosätta sig i ett ridhus fram till februari.

Den är slut där jag bor iaf och de sköt nästan inget i år. två dagar.
De brukar skjuta älgarna de första dagarna , men ja brukar säga två veckor kan man vara försiktig.

Men nu efter älgjakten börjar jakterna med drivande hundar. Men så länge man håller sig på vägarna är det ju ingen större fara att varken störa eller bli störd.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 626
Senast: Enya
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
945
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Att hata mat

Hund, Katt, Andra Djur