Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då är de alltså väldigt glömska på många ställen där skyltarna hänger uppe 2-3 månader i sträck
Fast det där stämmer ju inte....att man bara behöver ta hänsyn de två första veckorna under älgjakten. Väldigt många jagktlag som jagar på hemmaplan (alltså inte arrenderar ut platser i laget till folk från andra orter) sparar gärna på sin kvot för att kunna jaga under lite helger ganska lång tid framåt. I mitt ex jaktlag drog man gärna på jakten så länge som möjligt.
Har haft väldigt många sådana omkring mig både under åren som hästägare uppstallad på olika orter och som hundägare som nyttjar skogen mycket. Det är inte så ovanligt.Suck, låter som ett tråkigt jaktlag att behöva ha och göra med.
Bästa är att ta kontakt med de jaktlag som jagar i området man vill rida i och fråga när och var de jagar. Sedan rider man helt enkelt där dom inte jagar.Försökte googla fram när älgjakten här i Kronoberg tar slut, och när man kan rida i skogen igen. Det stod 10 oktober till 28 februari på länsstyrelsens sida .... Men det kan väl inte vara aktiv jakt ALLA dessa månader??? Jag trodde att det var EN månad....
Har haft väldigt många sådana omkring mig både under åren som hästägare uppstallad på olika orter och som hundägare som nyttjar skogen mycket. Det är inte så ovanligt.
Det är bra man syns men det kan hända olyckor ändå om man råkar vara på fel ställe vid fel tidpunkt men det får jägarna se upp med om man jagar nära bebyggelse ,Bättre att kontakta jaktlaget och låta bli att rida där just den dagen dom jagar där !Jag har alltid ridit som vanligt när det är jakt men sett till att både jag och hästen är bepansrade med reflexer. Stort reflex-ländtäcke på hästen, reflex-brösta, ben och träns, sen reflexer på mig själv, reflexväst och band/överdrag på hjälmen. Även om jag skulle råka trilla av och hästen sticker ska vi ändå synas båda två.
Jag har alltid ridit som vanligt när det är jakt men sett till att både jag och hästen är bepansrade med reflexer. Stort reflex-ländtäcke på hästen, reflex-brösta, ben och träns, sen reflexer på mig själv, reflexväst och band/överdrag på hjälmen. Även om jag skulle råka trilla av och hästen sticker ska vi ändå synas båda två.
Menade när man rider dagtid. Rider inte i mörker oavsett tid på året.Jag hade inte vågat de första jaktveckorna.
Vi hade en incident där en jägare stod på sin egen gårdsplan och sköt en älg i mörk skymning. Det fanns inga ljus där älgen stod, så reflexer hade kanske inte hjälp. Det hade lika gärna kunnat vara en häst med ryttare!
Förut när en granntjej hade turridningar med islandshästar på våra marker så ringde vi alltid till henne och sa när vi skulle jaga där hon hade sin ridväg !