Älgflugor

elisabethM

Trådstartare
Hej, jag vet att frågan ställts innan men.. någon som vet något medel som fungerar mot älgflugor/älgloppor?
Vi har kor som grannar och våra stackars hästar har så många äckliga flugor på sig😓 försökt med allt, dom har ultrasheild, täcke med hals och flughuva.
Några tips?

Hej, jag vet att frågan ställts innan men.. någon som vet något medel som fungerar mot älgflugor/älgloppor?
Vi har kor som grannar och våra stackars hästar har så många äckliga flugor på sig😓 försökt med allt, dom har ultrasheild, täcke med hals och flughuva.
Några tips?
Jag tror du tänker på något annat än älgflugor? De kommer inte med kor och framförallt är det inte säsong för dem nu. Det är helt fel i deras livscykel att söka värddjur nu, de kommer på hösten.

Jag tror du tänker på något annat än älgflugor? De kommer inte med kor och framförallt är det inte säsong för dem nu. Det är helt fel i deras livscykel att söka värddjur nu, de kommer på hösten.
Jag har älgflugor nu faktiskt :crazy:
Har haft de senaste två tre åren vid den här tiden tyvärr däremot brukar jag slippa dom till hösten
Jag har fångat flera stycken senaste veckan och det är definitivt älgflugor
Bor i Småland

Intressant eftersom det inte ens ska finnas några älgflugor som vill ha blod nu. Snacka om mardröm om de tänker ändra sin livscykel

Tyvärr finns ju inga medel som avskräcker dem heller :(

Jag bor också i Småland och har bara sett dem till hösten. Personligen skulle jag hellre ha dem nu då jag avskyr att rida i värme men älskar att rida på hösten.

Jag bor i Södermanland och vi har också älgflugor så här års. Riktigt vidriga djur, framförallt en av mina hästar får panik av dem. Har tyvärr inget mirakelmedel, jag smörjer skapet och under svansen där de gärna sätter sig tjockt med tjärsalva men vet inte om det hjälper något eller inte.

Jag bor i Södermanland och vi har också älgflugor så här års. Riktigt vidriga djur, framförallt en av mina hästar får panik av dem. Har tyvärr inget mirakelmedel, jag smörjer skapet och under svansen där de gärna sätter sig tjockt med tjärsalva men vet inte om det hjälper något eller inte.
Du märker väl om de minskar?

Är det älgflugor så måste de små kräken ju plockas bort för hand när de landat och brutit av vingarna och krälar runt i pälsen?

Några tips?
Jag har gjort avkok på Rölleka med ett hyfsat resultat. Bara behövt använda när jag ridit, så jag tror inte det är särskilt långtidsverkande, men håller nog en timme eller två.

Du märker väl om de minskar?

Är det älgflugor så måste de små kräken ju plockas bort för hand när de landat och brutit av vingarna och krälar runt i pälsen?
Älgflugorna vi har (och ok, jag kan inte svara på om det är äkta älgflugor eller hjortflugor eller någon annan variant men är helt säker på att det är från det släktet) har aldrig gjort så, de kanske inte har betraktat hästarna som slutligt värddjur. Men det räcker att de landar och springer runt på hästarna för att de, särskilt min ena, ska tycka det är superobehagligt. När jag tar in och visiterar mina hästar hittar jag ofta 1-2 stycken älgflugor som sitter i skapet eller under svansen. De plockar jag bort, men missar jag så flyger de iväg så de har inte släppt vingarna.

Jag är inte ute flera gånger om dagen och kollar, därför vet jag inte om tjärsalvan gör så att de kanske håller sig borta några timmar, men ett dygn senare så är de tillbaka igen.

Älgflugorna vi har (och ok, jag kan inte svara på om det är äkta älgflugor eller hjortflugor eller någon annan variant men är helt säker på att det är från det släktet) har aldrig gjort så, de kanske inte har betraktat hästarna som slutligt värddjur. Men det räcker att de landar och springer runt på hästarna för att de, särskilt min ena, ska tycka det är superobehagligt. När jag tar in och visiterar mina hästar hittar jag ofta 1-2 stycken älgflugor som sitter i skapet eller under svansen. De plockar jag bort, men missar jag så flyger de iväg så de har inte släppt vingarna.

Jag är inte ute flera gånger om dagen och kollar, därför vet jag inte om tjärsalvan gör så att de kanske håller sig borta några timmar, men ett dygn senare så är de tillbaka igen.
Det kanske endera är sådana nötflugor då, eller så kan älgflugor bete sig olika.

Men om fluglusjävlarna (i brist på exakt namn 😅) som ni har nu vill vara på skapet borde nån fet salva eller olja funka. Det gillar generellt inte flygande insekter för det kan innebära att de inte kan lyfta igen. Jag gillar bio skin Oil mot knott mm, och upplever det bättre än tex tjärsalva men gissar det är individuellt med

Skönt ändå de sätter sig där de är lätta att hitta och plocka av! Jag jagade en älglus i taglet på svansroten i en vecka en gång. Varje gång jag med kam och ficklampa lyckats få syn på den jäveln så sprintade den iväg innan jag hann nypa tag om den. Den brydde sig varken om schamponering, olja eller flugspray dock.

Jag upplevde liiite lättnad av kokosolja
Värmde tills knappt flytande och strök ett tunt lager med svamp lite random, de verkade inte tycka om lukten?
Detta var dock på hösten, så "riktiga" älgflugor.
Vet inte om dina monster bryr sig alls :cautious:

Liknande trådar

Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
947
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 175
Senast: Ridinglady
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 836
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar