Älgflugor

Älgflugorna som finns i min del av Småland dör av ultrashield men det tar en stund och hindrar dem inte från att anfalla tyvärr. Dock har jag (än så länge) normala älgflugor som bara anfaller på hösten.

1717403064846.webp
Här är en styngfluga som jag ser den vid hästarna. Inte alls som på andra bilder på google.

Styngflugan är ju rejält mycket större än dessa små bitande jävlar. Som en del övriga säger så är det säkert nöt/hästflugor (kärt barn har många namn). Jag har smörjt skap och juver med tjärsalva, ultrashield + flugtäcke på övriga delar. Jag upplever att de är värst på våren eller tidig sommar och att de försvinner senare.

https://skadedjursbutiken.se/hastfluga/#Snabbguide

När jag pratar älgflugor/älglus menar jag de sexbenta pyttrsmå. Hästflugan är för mig den sexbenta större.

Vidriga är de båda två dock

Liknande trådar

Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
947
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 175
Senast: Ridinglady
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 835
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar