älg på fel sida viltstängslet

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag mötte skogens konung på fel sida viltstängslet i natt. (kör lastbil på nätterna i sommar) Jag såg den i god tid så det var inte ens nära nån olycka. Men jag började fundera - VAD gör man åt vilt på fel sida stängslet? Låter man dem hitta tillbaka själva? Eller borde man ringa "någon" (polisen?) så att de dels varnar i trafikradion (dit kan man ju ringa själv också) och dels försöker mota bort djuret?
Hur funkar det? Nån med koll?

Jag höll i luren men visste inte vem jag skulle ringa till, så jag lät bli.
 
Sv: älg på fel sida viltstängslet

Du ska ringa polisen och informera så de får se till att älgen hamnar på rätt sida stängslet. 11414 är alltid bra att ringa.
 
Sv: älg på fel sida viltstängslet

tack! då vet jag till nästa gång.
 
Sv: älg på fel sida viltstängslet

Jag googlade på det där i somras och det enda jag hittade var: ring lokalradion.

Men jag ska testa 11414 nästa gång...
 
Sv: älg på fel sida viltstängslet

Trafikinformationen DIREKT skulle jag ringa! Uppskattar själv att få veta när det händer saker i trafiken...

020-999444
 
Sv: älg på fel sida viltstängslet

Jag mötte skogens konung på fel sida viltstängslet i natt. (kör lastbil på nätterna i sommar) Jag såg den i god tid så det var inte ens nära nån olycka. Men jag började fundera - VAD gör man åt vilt på fel sida stängslet? Låter man dem hitta tillbaka själva? Eller borde man ringa "någon" (polisen?) så att de dels varnar i trafikradion (dit kan man ju ringa själv också) och dels försöker mota bort djuret?
Hur funkar det? Nån med koll?

Jag höll i luren men visste inte vem jag skulle ringa till, så jag lät bli.

de flesta skjuts. pga att de brukar bli totalt sönderstressade av staket, bilar omänniskor
 
Sv: älg på fel sida viltstängslet

Polisen brukar se till att varningarna kommer ut i radion om de anser att det behövs, jag ringde om en kille som gick på vägrenen utan reflexer i snöstorm för flera år sedan och de skickade både ut en bil på direkten samt såg till att det gick ut en extrainsatt trafikvarning på radion.

Att ringa trafikinformationen först känns som en omväg. ;)

Polisen vet var viltvårdarna finns och har kontakterna för att öppna ev viltstängsel.
 
Sv: älg på fel sida viltstängslet

Ja jag brukar ringa dit vid störningar (avåkningar mm) men visst kan polisen vara bättre, eller både och!:)

Brukar annars ta sån tid innan polisen fått ut varningarna att det i en del fall kommit efter att allt varit uppklarat...
 
Sv: älg på fel sida viltstängslet

I teorin funkar ju polisen... Själv satt jag i kö 15 min hos polisen när det låg ett påkörd rådjur mitt i väge på E22:an. Trafikinformationen däremot skickade jag via fb och fick svar inom 1 minut att de kontaktat Trafikverket.
 
Sv: älg på fel sida viltstängslet

Dessutom är de otroligt snabba på att rapportera ut i radion ;)

Bra om olyckor kan förhindras tills polis kommit på plats!
 
Sv: älg på fel sida viltstängslet

De svarar snabbare än polisen och får ut informationen kvickt. 11414 är bara en enda lång kö...
 
Sv: älg på fel sida viltstängslet

Min kompis som kör samma sträcka till jobbet varje vardag råkade ut för ett rådjur som hamnat på fel sida viltstaketet förra året. Samma djur ( mest troligt iallafall), såg hon tre dagar i rad, hon ringde polisen varje dag och de gjorde ingenting. Tredje dagen var min kompis dödsförbannad när hon ringde, eftersom hon tyckte synd om det mycket stressade djuret. Då svarade polisen att de ska se om de hinner och att de inte prioriterade sådana här saker.

Bara en liten parantes om att saker ofta låter så himla bra i lagens mening...
 
Sv: älg på fel sida viltstängslet

När jag körde på E4 förra veckan kom det ett trafikmeddelande om att det var en älg på fel sida viltstängslet 4 mil från där jag var. När jag passerade det aktuella området syntes ingen älg.

Men jag är nyfiken på om älgen kommit rätt eller om någon tagit hand om den. Som jag och min syster sa i bilen, man går ju inte bara och hämtar en älggrimma och leder den till rätt sida igen...
 
Sv: älg på fel sida viltstängslet

När jag körde på E4 förra veckan kom det ett trafikmeddelande om att det var en älg på fel sida viltstängslet 4 mil från där jag var. När jag passerade det aktuella området syntes ingen älg.

Men jag är nyfiken på om älgen kommit rätt eller om någon tagit hand om den. Som jag och min syster sa i bilen, man går ju inte bara och hämtar en älggrimma och leder den till rätt sida igen...

Nej man kanske inte har älggrimman i bilen just då ;)
 
Sv: älg på fel sida viltstängslet

Just när det gäller älgar så skulle jag inte ens tveka om att ringa 112... En stressad älg kan göra rejäla skador på en bil även om den har stannat.

Oftast får man skjuta djuren för de är så stressade att även om man lyckas få ut dem i skogen igen så dör de av stressen.

På en del ställen har man gjort "upphopp" för att djuren ska kunna hoppa tillbaka, på andra ställen har man möjlighet att göra öppningar i staketet men det är svårt, djuren förstår ju inte att man försöker hjälpa dem. :(
 
Sv: älg på fel sida viltstängslet

Ursprungligen postat av lil-sis Visa inlägg
De svarar snabbare än polisen och får ut informationen kvickt. 11414 är bara en enda lång kö...
Precis min erfarenhet också!
Har också samma erfarenhet plus att jag också fått sitta i telefonkö (vet inte hur läge egentligen för jag gav upp efter 20 minuter) när jag ringt 112.
Trafikinformationen svara nästan alltid med en gång
 
Sv: älg på fel sida viltstängslet

Inget illa menat till TS. Men tycker nog att en lastbilschaufför borde veta vad man gör i en sådan situation! Vägarna är ju deras arbetsplats så det borde ingå i utbildningen och kanske finnas en liten checklista i varje bil vad man gör i olika situationer man vanligtvis kan råka ut för?
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 483
Senast: Pratsch
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 889
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 662
Senast: sandrafors
·
Katthälsa Hej! Efter en desperat sömnlös natt kom jag att tänka på mitt gamla favoritforum Buke och att människor här brukar ha mycket kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 827
Senast: Niceperson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp