Jag tänker att mycket av den träning de visar går ut på obehag (grimma av smalt retrieverkoppel som det korrigeras i) och de flesta hundarna går tillslut in i inlärd hjälplöshet. Det finns MINST en video där hon låter en av sina hundar ge en IT rejält med däng i fostringssyfte. Det märks att det är stressfyllt och spänt för dom båda hundarna. Den som ger däng söker mycket stöd från människorna och hoppar och stressar, förutom när den mäter sig mot den andra hunden.
I övrigt så går hon med en stor skock hundar i korta koppel precis bakom sig. Hundarna får ju inte ut något av det utan det är ju bara en "show off" som man även ser andra med liknande metoder göra.
Alltså att använda sig av vissa korrigeringar ibland är en sak. Men att basera hela ens umgänge med hundarna på att det kvittar vad dom tycker, tänker och trivs med och istället tvinga in dom i flockar, tvinga sig på osäkra hundar, använda korrigeringar och sen skryta om det på Youtube när påläst hundfolk ser att det i dom allra flesta fall handlar om att hunden stänger ner och blir överväldigad. Det är lite fult. Tycker jag.
Samma tycker/tyckte jag om CM när han strypte vissa hundar så de slogs för sina liv, kissade ner sig eller fick sparkar i ljumsken.
Det är liksom helt enkelt inte imponerande enligt min mening att trycka ner djur på det sättet. Klart det funkar, till en viss gräns. Samma metoder används ju på vissa cirkusdjur och det kommer ju inte från ingenstans de gånger bägaren har runnit över och tigrar samt elefanter har "blivit knäppa från ingenstans".