Aldrig skodd

K

kalas_popp


Jag har ett gotlandsruss sto på 6 år som jag nyligen köpt :bump: Hon har aldrig varit skodd i hela sitt liv, Hon har bara blivit verkad, Min killes pappa säger att det inte borde vara några problem pga att hon varit verkad. Men jag vill ändå ha fler tips ;) Många frågar varför jag ska sko hon "Här inne på chatten" Och då skriver jag att jag tycker det är en självklarhet att sko sin häst, Jag tänker väldigt mycket på säkerheten som tex vintern, När jag ska rida i skogen m.m, Då tycker jag att det apsolut är en självklarhet att ha en skodd häst med broddar, Och jag tänker också använda gräsbroddar för bästa säkerhet. Jag blir väldigt tacksam för svar :D MVH Linn.
 
Sv: Aldrig skodd

kalas_popp skrev:

"Här inne på chatten" Och då skriver jag att jag tycker det är en självklarhet att sko sin häst, Jag tänker väldigt mycket på säkerheten som tex vintern, När jag ska rida i skogen m.m, Då tycker jag att det apsolut är en självklarhet att ha en skodd häst med broddar, Och jag tänker också använda gräsbroddar för bästa säkerhet. Jag blir väldigt tacksam för svar :D MVH Linn.


Jag säger som "de andra på chatten" varför sko henne???

Jag har haft både skodda och oskodda hästar. Och på vintern när det är snö så vinner garanterat den oskodda i säkerhet! De fastnar nämligen ingen snö under skona(vilket är ett stort probem då hästarna vrickar sig allt för ofta!!) Men på isen är de skodda med broddar överlägsna! men som sagt de hästar jag har haft har kunnat gå på isen ändå. Men kanske inte ska trava på den(vilket jag inte gör med de skodda heller) men annars tycker jag det funkar fint!

På gräs och på terrängbanan har jag inte heller märkt någon större skillnad, så länge man inte tävlar på högre nivå. speciellt inte om man bara ska rida i skogen! har man då brodd i skogen så hindrar man att hästen glider i nedtrampet, vilket är en naturlig rörelse. även i backar ska hästen kunna "sätta sig" och glida ner om det är för brant. har den då broddar så kan den inte detta utan blir tvingad att "hoppa ner" vilket kan leda till en olycka.

så i säökerhet tycker ja att det finns lika mycket nacdelar som fördelad. MEn ska man bara ha hästen å rida i skogen å kanske tävla lite i klubben så kan de flesta gå barfota.

Men är det så att man rider mera så tycker jag att ,man ska sko hästen beroende på vad man rider på för underlag. tex där jag bor finns det mycket grus och astfalt vägar, så min "tävlingshäst" är skodd. Och så har jag en madam som ömmar jättemycket oavsett underlag så henne skor ja pga det.

Men som sagt användningsområde och häst spelar stor roll i valet eller kvalet att sko! rider du mycket så kan det vara en ide att sko! Men har hästen klarat sig i 6 år så klarar den nog sig lite till=).
 
Sv: Aldrig skodd

Där jag bor finns mest grus/asfalts vägar Och jag vill inte nöta ut hovarna på hon, Och jag tänker inte ta bort skorna för att rida i skogen och sen sko hon igen då jag ska rida på grusvägen tex. Jag har varit nära på att gå omkull många ggr med en häst på vintern även fast den hade brodd, Och om den inte hade hafft brodd hade vi gått omkull. Jag kan ju hålla med dig om det här att rida i skogen, Men eftersom det mest är grus och asfalts vägar så vill jag ha hon skodd :bump:
 
Sv: Aldrig skodd

kalas_popp skrev:
Där jag bor finns mest grus/asfalts vägar Och jag vill inte nöta ut hovarna på hon, Och jag tänker inte ta bort skorna för att rida i skogen och sen sko hon igen då jag ska rida på grusvägen tex. Jag har varit nära på att gå omkull många ggr med en häst på vintern även fast den hade brodd, Och om den inte hade hafft brodd hade vi gått omkull. Jag kan ju hålla med dig om det här att rida i skogen, Men eftersom det mest är grus och asfalts vägar så vill jag ha hon skodd :bump:


Jag kan förstå att man vill sko en häst pga underlaget men som sagt vänta några veckor. Hör med din hovslagare. Man nöter inte på hovarna i onödan. desto mer man rider desto mer växer offtast hovarna!. MEn vänta och se. Och lyssna på vad "roffsen" säger dvs hovslagarna. tycker de att du ska sko så sko. emn annars ser ja ingen anledning. Oftast så rids hästarna mest i ridhus på vintern och sliter då int så mycket på hovarna. rider man med sunt förnuft kan man rida var man vill oavsett underlag. Är det halt drar man inte iväg i full fart! Å en häst kan halka lika bra med skor som utan. å skadorna blir opfftast värre med skor å rodd då de kan trampa på sig själv i ivern att hålla balansen=).

Men pga underlaget så skulle jag prata med min hovslagare och sko efter vad han tycker!
 
Sv: Aldrig skodd

kalas_popp skrev:
Men eftersom det mest är grus och asfalts vägar så vill jag ha hon skodd :bump:

Vill, det är mycket man vill. Börja med att rida utan å lägg på fram om det inte funkar. Vad ska du använda henne till?? Mycket hur hon sliter beror på det. Och hur mycket blev/ ska hon bli riden nu???
 
Sv: Aldrig skodd

Hon kommer att bli riden 7 dagar i veckan lr varannan dag...
 
Sv: Aldrig skodd

Vi sätter skor på våra först vid 5 år ibland 6. Då börjar de arbeta mer och går mkt på asfalt.Utan skor nöter de ner sina oftast mkt starka fina hovar till ömhet efter ca 7 timmars ridning/körning på väg. Första skoningen har aldrig berett några problem. HH
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 371
Senast: Roxy
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 665
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 654
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp