Aldrig i livet....

Sv: Aldrig i livet....

som sagt så är jag medveten om att hela frågan startar debatt. Men ja - avser ABSOLUT inte att dra alla över en kam. Säger bara att tyvärr så är det så att väldigt låga priser på hästar tyvärr alltför ofta lockar till sig köpare som inte är seriösa. Dessutom köper slakt transporter in hästar på annons för låga pengar ibland. Säger ABSOLUT inte att ni som köpt era hästar för mindre än x antal pengar är oseriösa. Dock kvarstår faktumet att jag själv skulle dra mig för att i annons nämna ett ovanligt lågt pris för en häst jag skulle sälja, av rädsla att dra till mig oseriösa köpare. Dessa finns det gott om i vilket fall tyvärr. Frågan om man ska annonsera ut priset på sin häst i annons eller ej har diskuterats väldigt mycket, och på många sätt är det ju som att välja mellan pest eller kolera att sätta ut priset eller att inte göra det - man blir nedringd i vilket fall, och hälften är inte seriösa i vilket fall. Men personligen skulle jag sålla ändå, och inte nämna priset om jag sålde min häst för i jämförelse låg summa. Men ni har alldeles rätt i att priset är relaterat till häst individen - det är ju självklart.

Nej visst. Som jag sa så visst beror det delvis på ras och ålder. Men generellt sätt, om du själv tänker dig in i situationen att du är köpare/spekulant. Tänker du inte till lite om du ser ett halvblod 8 år för 5000 kr? Precis som trådskaparen argumenterar kan jag i detta fall inte förneka att jag skulle bli lite misstänksam. Sålde jag ett halvblod 8 år för 5000 kr skulle jag lika sjutton känna skäl att vara misstänksam mot spekulanter som hörde av sig, just pga det låga priset.

Som vanligt glömmer folk lätt att det är intressant att diskutera en sån här komplex sak utifrån olika synvinklar. Utan att ta det som ett personligt angrepp och tro att man kritiserar dom.
Har själv köpt mitt fullblod för en väldigt skälig summa, så jag är ingen snobb som tycker att hästar "ska" kosta 80.000 när dom är 4 år outbildade och omeriterade.... Det finns ju den sidan av debatten också, hur många som tar fantasi summor för sina helt vanliga pållar. Den debatten ligger också nånstans här på forumet såg jag för någon dag sedan :)

Jag menar inte att man inte kan ge bort en häst eller sälja den för en symbolisk summa, men då känner man den som får hästen, vet ungefär vilken ekonomi som denna person har och att hästen kommer att få det bra. Jag har själv gett bort en av mina hästar för en liten summa, men då känner jag de nya ägarna och de hade haft honom i 2 år på foder, de bor nära mig och jag har varit och hälsat på ett par gånger varje år och sett hur han mår. Som sagt, att svara på en annons där jag inte känner personen ifråga känns inte alls bra, i alla fall skulle jag inte vilja lämna bort min häst på det sättet. Självklart så kan man ju inte betala 40 000 kr för en häst som inte är värd det, men det är just det att hästarna själva inte är så mycket värda som gör det hela till ett problem, för även om du får en häst gratis så kostar det lika mycket att ha ansvaret för den som den dyra hästen. Den dyra hästen äter ju troligtvis inte mer eller behöver skos oftare än den billigare, vilket många kanske inte tänker så mycket på när man får en häst gratis. Köpessumman blir då faktiskt inte den dyraste posten i längden, säg att hästen kostar ungefär 2000 kr månaden (och då räknar jag billigt), det blir 24000 kr om året, och då har det inte hänt något extra såsom veterinärbesök, tappskor etc. Dessutom så är sadel, träns och annat inte så billigt att köpa in heller.

Okej, jag la inte in ngn annons där jag tex skrev att hästen får max kosta si och så, utan jag hittade min på annons :p

coscos skrev:
fast på ett sätt så finns det nog folk som kan ta hand om sin häst på ett aldelses utmärkt sätt även om man inte har råd med själva hästen så kannske man har råd med allt annat.. typ eget stall känner en hovslagare osv, jag skulle ju dock inte svara på en annons som låter oseriös typ 12 åring som ridit 2 år på ridskola o vill ha en häst gratis..

men men...

Håller med till 100%!!

Sen beror det ju mycket på vad det är för häst dom annonserar om.. T ex så är det ju helt okej att annonsera efter en shettis att ha som sällskap, och erbjuda max 5000 kr (eller mindre...). Däremot så blir jag irriterad på annonser där annonsören vill köpa en ponny/häst för under 10 000 kr (t ex) där dom kräver en massa saker! T ex tävlingshäst!!! Fullt frisk, pigg och framåt, duktig hopphäst, bra nybörjarhäst, full utrsustning o s v...

Tankeväckare? Nja, snarare inskränkt...

Ibland får man vara realist också. Det behöver väl inte vara en oseriös och fattig köpare för att priset är under 10'? En del hästar värderas inte till särskilt höga summor, t.ex. beroende på ras eller ålder.
:bow: :bow: :bow:

Man kan faktiskt vara seriös som hästägare även om man köper en mkt billig häst.

Jag kan erkänna att jag själv tycker att köpes annonserna på "häst önskas för max 2000kr" är vidriga men man behöver ju inte svara på dem eller ens läsa dem, vilket det verkar vara mga här som gör ;)

Ja absolut, det är inget fel på travare, har ridit många såna.Men man kan inte räkna med att få ett välstammat hbl i tävlingskick för det priset.Inte ens ett föl...

Jag tror inte man behöver vara en sämre hästägare bara för att man vill betala lite i inköpspris.
Många tar ju banklån på 50 000 kr för att köpa en "fin" häst,
som de kanske ändå bara ska ha till skogsridning,jag vet dessutom några som köpte en dyr häst och avstod försäkringen,det tycker jag är minst lika oseriöst.
Det finns bra och dåliga köpare inom alla prislägen.

Som sagt, det finns bra och dåliga hästägare i alla prisklasser, men som mitt ursprungliga inlägg var så handlar det om att ge bort/sälja sin egen häst till någon som knappt har råd att betala någonting, och som dessutom mer eller mindre erkänner att de har en liten plånbok. Aldrig i livet, min häst är värd ett bättre öde.

Jag hade tur jag , jag fick köpa mitt halvblodsto för 5000 för flera år sedan och det är det bästa köpet jag har gjort hon är nu 23 år aldrig varit sjuk har fått 2 st föl och ett 3 på gång, ska villigt erkänna att jag var beredd att betala mycket mera för henne men de som ägde henne ville bara att hon skulle få det bra och vara kvar hos samma ägare resten av sitt liv ( de hade haft henne utlånad i flera år), så jag hade turen att få en så bra häst för billig peng hon är ju även stamboksförd och allt tillhör stofamilj 5 så nog kan jag vara lycklig men jag hade tur i detta fallet och som sagt jag hade kunnat ge klart mycket mera för detta sto.
vi föder upp shettisar också och jag säljer inte de för billigt pga då vet man aldrig vad som händer med dem m jag har den tanken har de inte råd att betala vad de är värda så har de inte råd att sköta dem så som de behöver, och jag behåller hellre de själv då , fast de som har köpt av oss så har jag alltid fått det jag har velat i allafall. det Rekomenderas att unghästar (shettisar ) ska inte säljas under 5000 egentligen men tyvärr som sagt så ser man flera som nästan skänks bort.
hm när jag tänker efter så köpte jag ju själv i år en annan shetttis för 100 kr och den hade också rena papper men det var också ett snällhetsköp pga av att ägaren inte visste vad hon skulle göra av den jag behövde ingen ny men snäll som man är så kan man ju inte se en shettis hamna i fel händer så nu går hon här hemma och ska betäckas nästa år .

mackan skrev:
Nej visst. Som jag sa så visst beror det delvis på ras och ålder. Men generellt sätt, om du själv tänker dig in i situationen att du är köpare/spekulant. Tänker du inte till lite om du ser ett halvblod 8 år för 5000 kr? Precis som trådskaparen argumenterar kan jag i detta fall inte förneka att jag skulle bli lite misstänksam. Sålde jag ett halvblod 8 år för 5000 kr skulle jag lika sjutton känna skäl att vara misstänksam mot spekulanter som hörde av sig, just pga det låga priset.
Jag tyckte inte att ditt första inlägg någonstans visade på att priset berodde på ras eller ålder. Därför tyckte jag att det var värt att poängtera att köpare av billiga hästar inte behöver vara oseriösa.

Självklart är prissättning något som är intressant att diskutera, och allt är inte svart och vitt. Ett bra pris är ju det pris som både köparen och säljaren kan vara nöjda med. Hästen måste också få ett nytt bra hem, men det är ju egentligen inte priset någon garanti för.

5000 kr för ett åttaårigt halvblod låter osannolikt billig. Det kanske kan vara en häst utan stam, med skador eller liknande? Om jag skulle vara seriöst intresserad av hästen skulle jag nog ta reda på mer fakta innan jag drog förhastade slutsatser om hästen eller ägaren.

Varför skulle man sälja sitt åttaåriga halvblod för ett pris som man tror lockar till sig oseriösa köpare? Jag skulle sätta ett pris som jag tycker speglar hästens värde.

F.ö. är det ytterst sällan jag tar något i en diskussion som personliga angrepp, skulle möjligtvis vara fåniga påhopp som inte har någon som helst betydelse i sammanhanget. Det som gör diskussioner så intressanta är att folk har olika åsikter och man därför kan få nytt perspektiv på saker och ting. Förhoppningsvis får man också nya lärdomar på köpet. :)

Du delar min inställning till debatt och diskussion :D Det var därför jag tyckte det var intressant att ställa de frågor jag uppväckte genom att ifråga sätta inte bara annons svar på billiga annonser, dvs köpare, utan även säljare :p Jag försöker också se diskussioner för vad det är och brukar inte ta åt mig personligt men kan bli lite hätsk ibland ;) när jag själv tycker att jag försöker vara väldigt tydlig och neutral och faktisk i mina inlägg och det ibland inte hjälper utan folk ändå blir arga och tar det personligt. Reagerade lite på att kallas inskränkt när jag tyckte att jag bara väckte en intressant mot fråga ;)
Men det låter som vi faktiskt tänker ganska lika när det kommer till kritan nu när vi förklarat oss för varandra. ;)

Senast ändrad:

Håller med dig fullständigt! Man blir rädd när man läser sådana annonser!

Menade bara att det lät lite smått fördomsfullt att alla köpare av billiga hästar skulle vara dåliga köpare. Kan så här i efterhand medge att 'inskränkt' kanske ser lite hårt ut i skrift... :D

Betoningar, skiftningar o.s.v. är svårt att få fram i ren text. Trevligt att vi är överens iaf! :)

Håller med. Har man inte ens råd att betala 2000 för en fullstor, vuxen häst, hur ska man få ha råd med allt vad det kostar att ha en, så som stallhyra, foder, hovslagare, veterinärvård, försäkring osv...?
Jag säljer min häst för "bara" 6000. Hade satt 8000 från början men folk är inte villiga att betala det. Men så har hon ju strålbenshälta också.
Men egentligen tycker jag hon är värd mer än 8000, då hon är utbildad och duger ypperligt som promenadhäst. Dessutom är hon bara 5 år. Och så ingår massor av utrustning!
Ska man ha en häst för 2000 får man nog räkna med att köpa den mesta utrustingen själv!

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 909
Hästhantering Har ni fånghästen själv? Tillsammans med andra fånghästar? Tillsammans med friska hästar? Jag har sedan en av mina hästar fick fång...
Svar
14
· Visningar
2 159
Senast: taccotad
·
Ekonomi & Juridik (passar inte tråden här får en moderator gärna flytta den) Jag gillar kika på hästmarknaden. Dagligen ser jag både köpesannonser och...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 584
Senast: Görel
·
Q
Hästmänniskan Hej! Har suttit och läst lite om "lurade på hästen"-trådar.... Då har jag en liten fundering bara Jag köpte min ögonsten för...
Svar
2
· Visningar
944
Senast: Question
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama