Aldrig i livet....

C

Ciazon

Var just inne på annonssidorna och tittade litet av ren nyfikenhet. Såg då under rubriken "hästar 9999kr" massor av annonser från folk som är villiga att betala max 2000 kr eller ännu mindre, en del vill ha hästen gratis!!! :eek: Finns det verkligen någon seriös människa som är villig/törs ge bort eller sälja sin häst till någon som inte har mer pengar än så. Det står ju till och med i vissa annonser att "plånboken är inte så stor", herregud, har de råd att köpa foder till hästen, sko, vaccinera osv. Vad händer om hästen blir sjuk??? Gud vad läskigt säger jag, skulle ALDRIG göra så mot min häst :( :crazy:

Sv: Aldrig i livet....

Chansen är väl ungefär 0,01% att någon ens får svar på en sådan annons.
Hoppas jag åtminstone, har man inte råd att köpa en häst (finns ju ändå hästar att få tag på, typ vbl som är rätt så billiga), då bör man heller inte ha någon häst tycker jag.

Det är väl klart att det är tråkigt att vissa människor inte är förmögna och kan köpa hästar också liksom, att vissa människor inte får chansen. Men det finns ju alternativ som medryttarhästar och ridskolor, och då får man väl ta det på den vägen liksom,
man måste ju ändå ha rutin och tillräckligt med erfarenhet för att kunna köpa häst och ta hand om den själv, sen kostar det ju med: välutprovad utrustning, boxhyra, foder, försäkring, vet. kostnader, hovslagare och kostnader för att kunna träna och tävla.
Det blir ju ett par tusen i månaden.

Jag tror dock att de som annonserar ut oftast är småtjejer (under arton åtminstone), t.ex. så har det säkert ofta varit så att föräldrarnas svar på "kan vi inte köpa häst" säkert har varit "jo okej (efter mkt tjatande) men i sånna fall får du skaffa en häst för under 3000:-" (till exempel...) eller att en del till och med får lov och tjäna ihop sina egna pengar till och köpa häst för.

Visst, jag vet visserligen folk som har gett bort/fått hästar gratis, men då känner personerna varandra väldigt väl och oftast så är det så att de i många fall t.o.m är släkt med varandra. Och då vet man också att hästarna får det garanterat bra, jag menar - vilka garantier har man genom att ha läst en annons där står att någon vill att man skänker en häst?...

Nu skapar jag debatt här, men what about dom som säljer sin häst för under 9999 kr då? Det är ju gott om såna annonser också....? ;) Personligen så tycker jag DET är att be om oseriösa köpare med väääldigt smal plånbok.... men somsagt: bara en tanke väckare....

Jaha...
Min shettis var till salu för 3500 kr och INGEN hörde av sig alls....
Ska jag ta minst 10.000 kr för honom när han bara är 1,5 år och hingst?

fast på ett sätt så finns det nog folk som kan ta hand om sin häst på ett aldelses utmärkt sätt även om man inte har råd med själva hästen så kannske man har råd med allt annat.. typ eget stall känner en hovslagare osv, jag skulle ju dock inte svara på en annons som låter oseriös typ 12 åring som ridit 2 år på ridskola o vill ha en häst gratis..

men men...

Enya skrev:
Jaha...
Min shettis var till salu för 3500 kr och INGEN hörde av sig alls....
Ska jag ta minst 10.000 kr för honom när han bara är 1,5 år och hingst?

absolut inte .. ta det priset han e värd!!! det som e problemet är när folk söker häst och skiver att plånboken är liten mm .. när du ska sälja en häst så ska du självklart ta ut det priset han e värd.. men kolla ägarna ( vilket jag igentligen inte behöver skriva för det gör man väll??)

Man måste oxå tänka på var för sorts häst man säljer i storlek för pengarna: Shettis så kan man va seriös att sälja för 3500:- vet shettisuppfödare som säljer sina föl/unghästar för mindre.

Men en stor häst för mindre än 2000:- så kan det om man vill sig illa att den blir gatukörhäst på Malta eller direkt till korvfabriken i Italien och det vill man ju inte.

Så tänk även på kilopriset...grymt nog.
Och alla stora hästar även om de inte kan ett skvatt så ta ej mindre en 5000:- för hästens skull!!!

mackan skrev:
Nu skapar jag debatt här, men what about dom som säljer sin häst för under 9999 kr då? Det är ju gott om såna annonser också....? ;) Personligen så tycker jag DET är att be om oseriösa köpare med väääldigt smal plånbok.... men somsagt: bara en tanke väckare....
Tankeväckare? Nja, snarare inskränkt...

Ibland får man vara realist också. Det behöver väl inte vara en oseriös och fattig köpare för att priset är under 10'? En del hästar värderas inte till särskilt höga summor, t.ex. beroende på ras eller ålder.

Sedan har man som säljare skyldighet mot hästen att se till att den kommer till ett bra hem. Har aldrig sålt någon häst, men tycker att man får en uppfattning om folk ganska fort. Om man har en känsla av att något är "skumt" med en köpare är det bättre att leta efter en annan. När hästen väl är såld har man ju inte mycket att säga till om...

Senast ändrad av en moderator:

Monochrome skrev:
Tankeväckare? Nja, snarare inskränkt...

Ibland får man vara realist också. Det behöver väl inte vara en oseriös och fattig köpare för att priset är under 10'? En del hästar värderas inte till särskilt höga summor, t.ex. beroende på ras eller ålder.

men om man har så lite pengar.. hur ska man då ha råd med tex en oväntad vet räkning???

nanni skrev:
men om man har så lite pengar.. hur ska man då ha råd med tex en oväntad vet räkning???
Jag menade inte att det är en lysande idé att sälja sin häst till en människa som inte ens kan ge 10 000 kr i inköp. Jag menade att en del hästar inte värderas högre än så och att det därför inte är konstigt att dessa annonser finns.

Det är ju skillnad på att sälja t.ex. en unghäst av rasen ardenner än ett utbildat svenskt halvblod. Tillgång och efterfrågan gäller, sorgligt men sant, även levande varelser...

det e sant,,, men man börjar ju fundera om människan säger att den inte har så mkt pengar... vistt kan man köpa en billig häst ,, om man vill ha den rasen mm tycker bara så synd om alla vbl som hamnar i fel hem för att de e billiga

Jag har också varit inne där, och blev nästan gråtfärdig över att så många värderar hästar så lågt och tror attd e kan få en snäll och frisk 6-åring utan olater med alla tillbehör för 5000 spänn...

Jag tror knappast att folk berättar hur deras ekonomi ser ut när de köper häst, kan man göra kreditupplysning kanske? :idea:

Håller med om att et är tragiskt med de billiga travarna som kommer i okunniga, oansvariga människors ägo... :(

mackan:

min häst kostade 5'
så då var jag oseriös som köpte honom ? eftersom han kostade under 10?

Man skall vara försiktig att dra alla över en kam här.. Alla som köper eller säljer under 10 000 är inte oseriösa. Har medvetet köpt två mkt. billiga ponnyunghästar som skall bli mina ridhästar om allt går väl i framtiden. Jag ville ha så mkt. häst jag kunde få för så lite pengar som möjligt i inköp och det har jag verkligen fått. Ingen av dessa hästars ägare är oseriösa, bakom den ena hästen finns dock ett tråkigare personöde som inte gav ägaren ngt. val. Att bli kallad oseriös när man har en massa guldponnysar som man inte har råd att behålla för att det händer saker i ens liv så man får flytta från allt kan inte va kul..

Så jag hade turen att hitta två mkt. billiga ett Russ och en Svensk ridponny. Varje månad kostar de mig massor av pengar som jag betalar utan problem. Jag har råd att ge mina hästar vad jag anser är bäst för dem trots att jag inte ville betala mycket i inköp.

Visst finns det oseriösa som köper och säljer billigt, men det tycker jag det gör åt andra hållet också. Det finns de personer som tar lån för att köpa häst de igentligen inte har råd att handla det är inte bättre i mina ögon. Ett lån skall betalas det också och hästen bli inte billigare att hålla varje månad med ett lån också som kanske finns längre än hästen, vet även folk som sitter på en hel hög med hästar men de har inte råd att betala försäkring på dem!?!?

Vet inte vad som är mest oseriöst, allt och inget antagligen.

MVH/

Visst kan man få en häst under 10 000, fd travare till exempel.
Men tror man att man ska få ett utbildat hbl med bra stam som ska kunna tävlas så är man verkligen blåögd.
En kompis till mig sätter ut pris fast hon ska ge bort djuret å de som ringer, vet hon är mer seriösa då de skulle betala det priset, men hon skänker iaf djuren till dem i slutändan.

Varför förfasa sig så? Självklart finns det gott om folk som inte har råd med en stor inköpssumma och kanske inte heller vill ta lån, men som har råd att klara de löpande utgifterna för en häst, och som kan bli underbara, seriösa hästägare. Många av dom som köper billiga hästar lägger verkligen ner ett jättejobb på att tex omskola dom och man älskar inte en häst mindre för att den är billig!

min häst kostade 5' så då var jag oseriös som köpte honom ? eftersom han kostade under 10?

Det var nog inte andemeningen i inlägget, alla är ju inte oseriösa. Men att annonsera efter en häst, där man önskar betala max 5000 kr inklusive tillbehör ger ju inte ett seriöst intryck eller hur. :crazy:
Redan här har ju köparen talat om att h*n har ekonomiska ramar som inte får överskridas, fast de vet ju de flesta med häst att så icke är fallet.

Det är klart, att det ofta är så att många hästar säljs bort till skampriser egentligen.
Jag tycker det är dumt, men man får då ändå hoppas att hästarna kommer till vettiga ägare.

Samtidigt kan man ju inte ta över ett visst belopp om hästen inte är värd det.
Som varmblod är väldigt lätta att få tag till väldigt låga belopp, likaså är det med shetlandsponnyer och flera ponnyraser i allmänhet och även åringar och unghästar,
men där beror det ju på att hästen inte är riden, utbildad osv. Finns anledningar till att man inte kan ha för höga priser - dessutom finns det så himla många t.ex. varmblod och shettisar då, då måste man ju ha en rel. symbolisk summa på sin häst om man vill bli av med den.

Men t.ex. varmlod så tycker jag inget vbl ska säljas under 4´, åringar och yngre shettisar kanske kan säljas för 3` men annars tycker jag att de också borde överstiga
runt 4´ och uppåt.

Det är så lätt att billiga hästar ofta kommer i fel händer där man inte har vana eller tillräckligt med erfarenhet, och ofta så finns det ju en anledning till varför vissa hästar är billigare än andra.. kan ju bero på att de är sk "problemhästar", har olika slags olater osv. och har man inte kunskap så ska man ju heller inte köpa en sådan häst. Fast det blir ju tyvärr upp till säljaren då att avgöra vem man vill säga till. En del folk skiter ju i vart hästen hamnar men bryr sig om pengarna man får för den...

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 909
Hästhantering Har ni fånghästen själv? Tillsammans med andra fånghästar? Tillsammans med friska hästar? Jag har sedan en av mina hästar fick fång...
Svar
14
· Visningar
2 159
Senast: taccotad
·
Ekonomi & Juridik (passar inte tråden här får en moderator gärna flytta den) Jag gillar kika på hästmarknaden. Dagligen ser jag både köpesannonser och...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 584
Senast: Görel
·
Q
Hästmänniskan Hej! Har suttit och läst lite om "lurade på hästen"-trådar.... Då har jag en liten fundering bara Jag köpte min ögonsten för...
Svar
2
· Visningar
944
Senast: Question
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama