Äldre katt och kattunge

Guldaskig

Trådstartare
Hur kan en äldre katt reagera om man skaffar en kattunge? Visst är det så att de kan försvinna för att aldrig komma tillbaka?

Hur har det gått för er som har skaffat en kattunge när ni redan hade en äldre katt?

Sv: Äldre katt och kattunge

Vi hade en ettårig katt när vi fick hem en kattunge. Och den katten som bodde hos oss först hatade kattungen från första stund.
Kattungen har dock alltid haft gott självförtroende och inte brytt sig om den andra kattens förakt.

De har nu bott ihopa i 6 år. Och är fortfarande inte precis såta vänner, men huserar under samma tak i nån sorts tyst krigföring.

Det märkliga är att utomhus så kan de leka med varandra och ha kul. Men inne så fräser gammelkattan och mårrar.
Och allra märkligaste är att hon accepterar att den andra katten snor hennes mat.

Första gången gick det jättebra. Den "äldre" honan på 1 eller 2 år kuttrade och blev stormförtjust på en gång. Kattungen fräste till en början, men efter någon dag var de bästisar! :love:

Andra gången var ett risktagande. (Två helt andra katter än ovanstående) Den äldre honan var ca 7 år och jag visste att hon inte gillade andra katter. Det var mycket fräs i början och än idag, tre år senare är de inte bästisar. De kan ligga i samma säng, men aldrig närmare än en halvmeter från varandra. Blir gammelkissen sur åker lillkissen på en propp... :crazy: Det är dock inte så allvarligt. De vet var de har varandra och oftast retar lillkissen upp gammelkissen bara för att få rejsa lite! :banana:

Tack så mycket för svaren båda två :)

Jag har inte själv tänkt skaffa någon kattunge, men vi fick en förfrågan och då började tankarna gå hur vår äldre katt på 14 år skulle reagera om vi skaffade en liten kattunge.

Jag har skaffat många kattungar då jag har haft äldre katter hemma, ibland går det hur bra som helst och ibland (mer sällan) går det inte alls, då får man göra sig av med någon av katterna (oftast lämnar man ju tillbaka kattungen). Jag har aldrig varit med om att någon har försvunnit och inte kommit tillbaka.

Oj, det var ålderskillnad det.

Det kan vara så att gamlingen kan tycka att en liten kattunge kan vara rätt jobbig.
Kattungen fattar nog inte att det är en gammal katt som antagligen inte är lika barnslig som kattungen.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
204
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
433
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
667
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 918
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar