Äldre hunden tycker valpen är jobbig..

MiniLi

Trådstartare
Lilla Alice har bott hemma hos oss i drygt två veckor nu och jag börjar märka att Camaro mer och mer tycker att hon är jobbig. Stundtals så leker de väldigt bra men ibland syns det att Camaro tycker det blir för mycket. Ibland går hon undan, ibland inte.
Det som oroar mig är bara att Camaro inte längre tycks vilja vara inomhus på samma sätt. Hon går ofta till dörren och vill gå ut och ofta vill hon inte komma in igen.
Hon har ju möjlighet att gå undan inne men ändå så vill hon hellre fly ut..

Det jag undrar är: kommer det här lägga sig med tiden?
Tycker lite synd om Camaro som är märkbart stressad ibland men tänker också att hon behöver säga ifrån själv..

Hur tänker ni? Ska man låta dem hållas eller gå in och styra upp själv?
Kommer Camaro troligen säga ifrån mer när valpen blir lite större? Hon är generellt väldigt tålmodig med andra hundar och det ska mycket till innan hon surar ihop..

Självklart jobbar vi passivitet också och lär lilla Alice att man ska vara lugn inomhus. Men det tar ju sin tid.

Sv: Äldre hunden tycker valpen är jobbig..

När Ivan flyttade in tyckte Billy att det var hipp hurra med kompisfestival dygnet runt - den första veckan. Sedan började han fundera på om den där lilla krokodilen någonsin skulle lämna honom i fred, men den perioden gick över ganska snabbt och de är verkligen som ler och långhalm.

Vi har överlag låtit Billy fostra Ivan väldigt mycket och det har gått jättebra, han har tagit sin roll som storebror på största allvar. Vi har även berömt honom (Billy) när han han sagt ifrån, så att han vet att han har rätt att göra det. Däremot har vi ibland flyttat på Ivan, så att Billy ska få vara ifred. Ivan är nämligen ganska intensiv ibland... :angel: (Till exempel när Billy ligger och sover i soffan och Ivan gör en busattack och inte lyssnar när Billy säger ifrån. Då får Ivan göra något annat en stund och Billy får vara ifred.)

Senast ändrad:

Jag skulle gå in och styra upp om din vuxna hund inte säger ifrån. Risken finns att bägaren väger över en dag, och att hon reagerar för starkt, pga stress osv.
Säger hon ifrån skulle jag låta dom hållas, och inte göra någon stor affär av det om hon tar i med hårdhandskarna (Så länge hon inte överdriver, givetvis).

Min Zipper är "fjantig" med valparna här hemma, och säger inte gärna ifrån ordentligt utan småmorrar och dom tar honom inte på allvar. Där får jag styra upp ibland och ryta ifrån på valparna att lämna honom ifred. Min sambos hund där emot, han har delat ut ett rejält hugg till vardera valp och honom läser dom väldigt tydligt.
Men även mot honom kan jag behöva styra upp ibland, för han är lite oberäknelig, och jag vill ogärna ha en galen hund som ångesttuggar på min valp. Men där är det snarare att jag får säga till honom att skärpa sig och gå och lägga sig, eller bara gå iväg. Finns ingen anledning att stå och spänna sig mitt på gårdplanen med miljontals flyktvägar.

Kan ni inte t ex sätta en hög skiva in till något rum som tiken kan gå över men inte valpen? Så får hon en helt egen plats.

Senast ändrad:

När Ivan flyttade in tyckte Billy att det var hipp hurra med kompisfestival dygnet runt - den första veckan. Sedan började han fundera på om den där lilla krokodilen någonsin skulle lämna honom i fred, men den perioden gick över ganska snabbt och de är verkligen som ler och långhalm.

Vi har överlag låtit Billy fostra Ivan väldigt mycket och det har gått jättebra, han har tagit sin roll som storebror på största allvar. Vi har även berömt honom (Billy) när han han sagt ifrån, så att han vet att han har rätt att göra det. Däremot har vi ibland flyttat på Ivan, så att Billy ska få vara ifred. Ivan är nämligen ganska intensiv ibland... :angel: (Till exempel när Billy ligger och sover i soffan och Ivan gör en busattack och inte lyssnar när Billy säger ifrån. Då får Ivan göra något annat en stund och Billy får vara ifred.)

Precis så var det här också! I början var det superkul och de busade som galningar, nu börjar det bli lite jobbigt.
Jag hoppas på samma utveckling här då, att det går över snart :)

Jag skulle gå in och styra upp om din vuxna hund inte säger ifrån. Risken finns att bägaren väger över en dag, och att hon reagerar för starkt, pga stress osv.
Säger hon ifrån skulle jag låta dom hållas, och inte göra någon stor affär av det om hon tar i med hårdhandskarna (Så länge hon inte överdriver, givetvis).

Min Zipper är "fjantig" med valparna här hemma, och säger inte gärna ifrån ordentligt utan småmorrar och dom tar honom inte på allvar. Där får jag styra upp ibland och ryta ifrån på valparna att lämna honom ifred. Min sambos hund där emot, han har delat ut ett rejält hugg till vardera valp och honom läser dom väldigt tydligt.
Men även mot honom kan jag behöva styra upp ibland, för han är lite oberäknelig, och jag vill ogärna ha en galen hund som ångesttuggar på min valp. Men där är det snarare att jag får säga till honom att skärpa sig och gå och lägga sig, eller bara gå iväg. Finns ingen anledning att stå och spänna sig mitt på gårdplanen med miljontals flyktvägar.

Kan ni inte t ex sätta en hög skiva in till något rum som tiken kan gå över men inte valpen? Så får hon en helt egen plats.

Hon säger ifrån ibland, men inte speciellt allvarligt eller ofta.

Bra ide om att sätta en skiva till något rum! :laugh:

Jag skulle absolut lägga mig i och styra upp valpen. Nu vet jag inte hur gammal Camaro är men hon kanske inte alls är intresserad av att uppfostra valpar, det får matte göra.

Valphage av kompostgaller att förvara små krokodiler i är en god ide.

Hur ofta gör ni saker ensamma med Camaro, dvs när valpen inte får vara med? Jag tycker att sådant är jätteviktigt, att man några gånger i veckan tar ut hundarna en och en på promenad eller aktivitet för att de ska få en stunds total uppmärksamhet från en. Det är lika viktigt för valpen att inte alltid få svansa efter Camaro, då brukar de mogna sent eftersom att de alltid har en äldre hund över sig som "sköter allt". Var också noga med att när du kelar med Camaro är det bara hon som gäller, och vice verca.Min uppfattning är att hundarna snabbt blir mer bekvämare bara de får egentid.

Jag skulle absolut lägga mig i och styra upp valpen. Nu vet jag inte hur gammal Camaro är men hon kanske inte alls är intresserad av att uppfostra valpar, det får matte göra.

Valphage av kompostgaller att förvara små krokodiler i är en god ide.

Har fixat valphage nu, hon är inte speciellt glad över att vara instängd där men vi får träna!

Hur ofta gör ni saker ensamma med Camaro, dvs när valpen inte får vara med? Jag tycker att sådant är jätteviktigt, att man några gånger i veckan tar ut hundarna en och en på promenad eller aktivitet för att de ska få en stunds total uppmärksamhet från en. Det är lika viktigt för valpen att inte alltid få svansa efter Camaro, då brukar de mogna sent eftersom att de alltid har en äldre hund över sig som "sköter allt". Var också noga med att när du kelar med Camaro är det bara hon som gäller, och vice verca.Min uppfattning är att hundarna snabbt blir mer bekvämare bara de får egentid.

Då och då. Iallafall någon/några gånger i veckan. Men det är något vi absolut måste bli bättre på, det blir så lätt att man gör det smidigaste bara..

:)

Min äldsta var ganska stressad av min valp de första månaderna. Hon vågade inte säga ifrån, och när hon väl sa ifrån blev det för mycket. Dessutom valde valpen henne som favorit-tuggleksak, så situationen blev lite problematisk ett tag.

Jag styrde såklart upp, efterhand som Choice blev äldre så har hon också fattat att man inte får kasta sig över en sovande Fortune, eller slänga sig över henne i avsatser - matte blir arg då!

Jag försökte dela av, men det lugnade inte Fortune, hon är en vandrare by nature och vandrade där istället... Det som hjälpte var att sätta gränser, och efterhand som valpen mognar har det löst sig själv.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 116
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 286
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 734
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka