Äldre häst

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare sonette1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 690
S

sonette1

Hej, jag har ett nordsvenskt sto som är 21 år i år. Hon är hur pigg som helst.men ändå...känslan av att hon kan förvinna snart gör att jag har så himla motsträviga känslor...är så rädd att det ska hända henne något o rädd för att hon tycker det är jobbigt o bli riden o andra sidan VET jag ju att hon håller längre när hon får hålla igång o hon verkar inte tycka det är jobbigt!
Nån mer som har en gammal häst som förstår vad ja menar? Hur gör ni?:rofl:

Sv: Äldre häst

Jag har en nordis som är 22 år. Honom rider/kör jag så mycket jag hinner. Enda skillnaden mot när han var i sin glans dagar är att jag inte tränar/tävlar eller kräver lika mycket av honom. Jag låter honom bestämma takten lite mer och kräver inte att han ska galoppera långa sträckor osv. Jag har haft honom sedan han var 2 så vi känner varandra ganska bra vid det här laget, tycker att han känns super fräsch trots sin ålder. Nordisarna blir ju ganska gamla så det är ju ingen jättehög ålder. Var lyhörd över hur hon känns och kräv inte för mycket så ska du se att du har en härlig kamrat i många år till.

Sv: Äldre häst

jo då, jag vet vad du menar ;) min "gamling" (shettis) har jag varit orolig för sedan hon va 25. rädd för att hon bara ska ligga där en dag, eller att vi anstränger henne för hårt. vi har haft henne i 27 år nu :D

hon visar väldigt tydligt vad hon vill och när hon inte vill (när hon inte vill bli riden så åker ungarna av, eller så står hon inte still när hon ska selas utan bara "trampar runt") det är ett beteende som kommit på "äldre dagar". nu är hon 36 år :love: men har fått lite småkrämpor så jag överväger att ta bort henne innan hon blir riktigt dålig/får ont någonstans.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 455
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V