äldre häst

M

miranwill

:bump:

Jag har en gammal häst som är 23 år, men han tror att han är 4 år
Nu till problemet. han är rädd för allt, även saker han har sett
massor av gånger. Det brukar vara tvärnit och kast lite då och då
säg nu inte bara till mig att jag ska straffa honom för det gör jag
inte. jag har ridit i 30 år men aldrig varit med om något liknande
han är en mycket speciell häst(och min ögonsten).
jag har prövat allt(inte stryk,skulle aldrig få för mig det.) Anna

Sv: äldre häst

Jadu.. jag brukar försöka Bevisa att grejen inte är farlig.. lugna ner hästen med mjuk och lugnande röst bl a. Eller låta en annan häst (som min häst litar på) gå före och nosa. Låt din häst ta den tid den behöver för att forska sig fram.

Det är bra att inte straffa hästen när den är rädd. det är den lägsta man kan göra då. Hästen tror ju att saken är det som orsakar smärtan. och blir ännu räddare.

Senast ändrad av en moderator:

Har du fått synen kollad på honom? Det kan ju faktiskt vara så att han ser dåligt. :idea:

Ledsen att behöva säga det men det kommer att bli värre... Jag har en teori om att de går tillbacka i utvecklingen ju äldre de blir... När min var 24 var han helt "väck" i bland och bockade och busade av ren livsglädje... :D

Men för att vara lite allvarlig så kan det vara synen som spökar, om man inte ser ordentligt så är det lätt att bli rädd för "ingenting"...

:)

Min gamla häst är kollad från topp tilltå av veterinär

och equiterapeft. Anna

:bump:

Det spelar ingen roll hur många gånger han har haft en eller flera hästar som har gått före och visat att det inte är farligt. Han är kollad från topp tilltå av veterinär och equiterapeft, synkoll och en massa andra prover. Allt är bra.han är väll en nervös häst i sig själv
jag har också märkt att han är en enmanshäst.

anna

Är hörselen också kollad?
Gör han så i alla gångarter? eller är det när han skrittar och har lite tråkigt och vill väcka liv i matte ;). För mig har det alltid funkar om hästen får ta sin tid den behöver och kolla in det FARLIGA och sen kan de skritta lungt i väg igen.

Om du rider så att du gör något helatiden så att han inte hinner bli rädd?
Det är svårt att svara när man inte vet och ser hela situationen. Men hoppas du har fått lite hjälp.
Lycka till

Min pålle kan iaf hitta på att han är rädd när matte är okoncentrerad och/eller ridningen blir tråkig ;) Kanske är det så att du gamling saknar mental stimulans?

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
584
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 439
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter